Vítězové testu:
|
|
|
|
|
|
Obsah článku
Zima se nám nezadržitelně blíží, a to pro motoristy vždy znamená mnoho práce kolem vozu. Vyměnit kapalinu v ostřikovačích, připravit si smetáčky na odmetení sněhu a škrabku do přihrádky, aby vás první mrazy nepřekvapily. To ale není všechno, nesmíte zapomenout na přezutí z letních pneumatik právě na zimní.
Nejdůležitějším krokem pro každého motoristu před zimou je jednoznačně výběr zimních pneumatik. Právě na výběru všechno stojí a padá. Proto jsme se rozhodli sepsat pro vás test zimních pneumatik 2023, abyste nekoupili zajíce v pytli ale kvalitní zimní obutí, se kterým vás na cestách nic nepřekvapí. Vedle zimních pneumatik se také lehce dotkneme tématu celoročních pneumatik, které samozřejmě můžete využívat místo zimních.
Výběr zimních pneumatik je poměrně komplexní problém, na který je potřeba se podívat z několika úhlů a myslet na spoustu nejrůznějších parametrů, které se k výběru pneumatik vážou. Věnujte, proto prosím pozornost tomuto článku, zimní pneumatiky a jejich výběr není radno podceňovat, protože dobré zimní obutí může zachraňovat životy.
Test zimních pneumatik
Chtěli jsme přinést, co nejpřehlednější a nejpraktičtější rozdělení zimních pneumatik. Proto jsme se rozhodli představit vám osm nejpoužívanějších a nejoblíbenějších modelů, které jsme seřadili podle jejich vlastností se zvýšeným důrazem na přilnavost za mokra.
Náhled | Název | Skóre | Přilnavost za mokra | Úspora paliva | Hlučnost | Cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Blizzak LM-005 | Přilnavost za mokra: A A | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 71 dB 71 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Nokian WR Snowproof | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 69 dB 69 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Michelin ALPIN 6 | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 69 dB 69 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Dunlop SP Winter Response 2 | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 67 dB 67 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Continental WinterContact TS 860 | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 71 dB 71 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Goodyear UltraGrip 9+ | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: D D | Hlučnost: 72 dB 72 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Kleber KRISALP HP3 | Přilnavost za mokra: B B | Úspora paliva: E E | Hlučnost: 69 dB 69 dB | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Barum Polaris 5 | Přilnavost za mokra: C C | Úspora paliva: C C | Hlučnost: 72 dB 72 dB | Zjistit cenu Naše recenze |
Vítěz testu:
Bridgestone Blizzak LM-005
Výhody
- 2D i 3D lamely pro zkrácení brzdné dráhy
- Výrobní materiál ve formě směsi Nano Pro-tech
- Vítěz TÜV SÜD 2018
- Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
- Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
Nevýhody
- Žádné jsme nenašli
Výrobce těchto pneumatik nalezneme ve východní Asii, a to konkrétně v Japonsku. Společnost Bridgestone lze rozhodně považovat za jednoho z největších výrobců pneumatik na světě, a proto je dobré jej mít na zřeteli při výběru tohoto zboží. Oproti konkurentům. naleznete u tohoto modelu různé konstrukční vychytávky. Například má drážky se zkosenými hranami pro odvod vody z pneumatiky, a tím pádem se může pyšnit opravdu vysokou přilnavosti na mokrém povrchu. Materiálem modelu je inovativní směs Nano Pro-tech pro zajištění bezpečnosti a stabilní ovladatelnosti vozidla na vozovce. Na zkrácení brzdné dráhy zase slouží 2D i 3D lamely nacházející se na dezénu běhounu. Díky nim je také brždění na sněhovém či zledovatělém povrchu výrazně bezpečnější. O profesionalitě těchto pneumatik svědčí také fakt, že tento model zvítězil v roce 2018 ve své kategorii v testech organizace TÜV SÜD, která pneumatiky testuje a uděluje jim certifikaci.
Přilnavost za mokra: | A |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 71 dB |
Šířka: | 155 až 295 |
Profil: | 40 až 65 |
Index nosnosti: | 79 až 113 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h) |
Průměr: | 14″ – 22″ |
2. Místo
Nokian WR Snowproof
Výhody
- Alpine Sense Grip
- Úsporné
- Drážky proti aquaplaningu
- Velmi dobrá přilnavost za mokra
- Model od prověřené a oblíbené značky
Nevýhody
- Nový model se již nevyrábí ve třináctipalcovém rozměru
Nokian Tyres je firma pocházející ze zasněženého Finska. Takže si můžete být jistí, že se zimními podmínkami provozu mají opravdu bohaté zkušenosti. Nejsou rozhodně ani žádnými nováčky na trhu, jejich pneumatiky si již můžete pořizovat vice než 30 let. Tento produkt konkrétně navazuje na velmi úspěšné pneumatiky Nokian WR D4, které jste mohli nalézt na předních příčkách také v minulých verzích tohoto článku. Podívejme se ale přímo na aktuální model. Zima může ukázat opravdu mnoho tváří. Na to, abyste byli na všechny připravení, disponuje tato pneumatika speciální technologií Alpine Sense Grip. Pod podobným názvem (Alpine Grip) nalezneme také pryž, z které je pneumatika vytvořena. Ta se vyznačuje velkou přilnavostí a sníženým valivým odporem. To znamená, že vaše cestování bude nejen bezpečné, ale také úsporné. Bezpečnost vaší jízdy samozřejmě může ohrozit aquaplaning, toho se však zde díky tvarovaným uzpůsobeným drážkám nemusíte téměř vůbec obávat.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 69 dB |
Šířka: | 175 až 235 |
Profil: | 40 až 70 |
Index nosnosti: | 82 až 99 |
Index rychlosti: | Q (160 km/h); T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h); W (270 km/h) |
Průměr: | 14″ – 20″ |
3. Místo
Michelin ALPIN 6
Výhody
- Evergrip
- Dlouhá životnost
- Kultovní značka
- Vícevrstvá konstrukce pryže
- Velmi dobrá přilnavost za mokra
Nevýhody
- Poměrně málo průměrů, v kterých se pneumatiky vyrábí
Kdo by neznal ikonického panáčka Michelin, který vám přezuje pneumatiky, abyste zvládli všechny nesnáze počasí? Tento model je už šestou generací jeho oblíbených zimních pneumatik. Díky tomu již mají v sobě implementovanou řadu pokrokových technologií. Například dynamický dezén EverGrip pro prodloužení životnosti pneumatiky. Tato technologie ještě rozvíjí potenciál nejnovější vícevrstvé pryže a společně s ní tvoří bezpečnou a komfortní jízdu. Papírové vlastnosti jsou také víceméně srovnatelné s předchozími modely. Zamrzí ovšem poměrně malý rozptyl průměru, v kterém můžete pneumatiky sehnat.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 69 dB |
Šířka: | 155 až 225 |
Profil: | 50 až 70 |
Index nosnosti: | 88 až 99 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h) |
Průměr: | 15″ – 20″ |
4. Místo
Dunlop SP Winter Response 2
Výhody
- Hybrid Overlay pro rovnoměrnější opotřebování
- Inteligentně rozvržený dezén pneumatiky a lamelový systém
- Běhoun z materiálu pro závodní pneumatiky
- Velmi dobrá přilnavost za mokra
- Známá značka
Nevýhody
- Při vyšší rychlosti trochu hlučnější
- Opravdu málo průměrů, ve kterých se pneumatika vyrábí
Tyto pneumatiky se mohou pyšnit řadou specifických vlastností a technologií, které je odlišují od konkurence. Zmiňme třeba speciální inovativní technologii na základě, které byla vyrobena patní oblast pneumatiky, díky které mají kola perfektní odezvu a jsou opravdu stabilní. Dále je zde také Hybrid Overlay, s jehož pomocí se pneumatika opotřebovává výrazně rovnoměrněji. Inovativní je také dezén pneumatiky. Středové žebro zajišťuje větší stabilitu i přesnost a asymetricky uspořádané drážky podporují také lepší ovladatelnost a přilnavost k povrchu. Dezén disponuje multiprofilovou konstrukcí skládající se konkrétně z deseti různých profilů. Díky tomuto designu nebudete mít problém s jakýmkoliv běžným jízdním povrchem a nebudete si muset dělat vrásky ani kvůli aquaplaningu. K lepší stabilitě navíc přispívá i chytře rozvržený lamelový systém pneumatiky. Pro bezpečnější brždění je zde novinka v podobě reverzního SnowGuide, který shromažďuje sníh ve středové oblasti běhounu. Také běhoun není pouze obyčejný. Jeho materiál je totiž směs se Silica-plus obsahem, který byl původně vyvinutý pro závodní automobily. Můžete se na něj tak spolehnout, že vás nezklame v žádné situaci.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 67 dB |
Šířka: | 175 až 195 |
Profil: | 60 až 70 |
Index nosnosti: | 82 až 99 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h) |
Průměr: | 14″ – 16″ |
5. Místo
Continental WinterContact TS 860
Výhody
- Opravdu velký důraz na bezpečnost jízdy
- Prověřená německá kvalita
- Pokročilé technologie
- Velmi dobrá přilnavost za mokra
Nevýhody
- Nenalezneme je ve velkých rozměrech
Tyto pneumatiky přinesla na trh také velmi známá a oblíbená firma, jejíž sídlo můžeme tentokrát nalézt v Německu. I u této pneumatiky byly využity různé pokrokové technologie. Zmiňme například Cool Chilli pro vysokou přilnavost a solidní brzdný výkon i na zledovatělých či zasněžených cestách. Technologie spočívá zejména v inovované silika směsi pro maximální trakci, speciální pryskyřici a flexibilní polymerní matrici. Další užitečnou technologií je také Liquid Layer Drainage. Ta spolu s novým systémem lamel a především s lamelovými kanálky odvádějícími vodu z kontaktní plochy pneumatiky také značně přispívá k vyšší bezpečnosti jízdy. K tomuto účelu je na pneumatice i Snow Curve+. Při jízdě na zasněženém povrchu je sníh vtlačován do zářezů na pneumatice a vytváří spolu s nimi 3D strukturu vzájemně propojující povrch pneumatiky se zasněženou vozovkou. Z hlediska papírových parametrů je tento model srovnatelný s tím předchozím. Zamrzí však, že jej nenalezneme v příliš velkých rozměrech.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 72 dB |
Šířka: | 155 až 225 |
Profil: | 45 až 80 |
Index nosnosti: | 75 až 97 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h) |
Průměr: | 13″ – 17″ |
6. Místo
Goodyear UltraGrip 9+
Výhody
- Optimalizované lamely a okraje běhounu
- Variabilní bloková geometrie pro záběr na sněhu
- Vylepšená materiálová směs pneumatiky
- 3D BIS pro bezpečné brždění za deště
- Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
Nevýhody
- Nižší třída úspory spotřeby
- Opravdu málo průměrů, ve kterých se pneumatika vyrábí
Goodyear patří mezi největší výrobce pneumatik na světě, a kromě svých modelů vyrábí například také předchozí pneumatiky značky Dunlop. Jeho pneumatikám tak opravdu můžete věřit. Tento model je po všech stránkách vylepšená verze předchozích zimních pneumatik od Goodyear. Lamely a okraje běhounu byly upraveny tak, aby byl otisk pneumatiky na vozovce vždy optimální a odezva pneumatiky spolu s bezpečností jízdy spolehlivá. K lepší ovladatelnosti i na sněhu pomůže zase velké množství hran a lamel na ramenních blocích. A pro pořádný záběr na zasněženém povrchu je zde variabilní bloková geometrie. Vozidlo obuté těmito pneumatikami nemá ani výraznější problém s ledovkou. Pro jízdu po ní je model vybaven vysokou hustotou lamel spolu s hranatějším otiskem. Hydrodynamické drážky zase zabraňují aquaplaningu, a také zlepšují záběr na tajícím sněhu. Ramenní bloky vybavené technologií 3D BIS se pak postarají o bezpečné brzdění i kratší brzdnou dráhu za deštivých dnů. Došlo i ke změně materiálu pneumatiky. Jde o speciální směs plastifikátorů obsahující pryskyřici a rostlinný olej. Díky těmto vlastnostem má kolo vysokou přilnavost i na mokrém povrchu, a ještě vylepšený výkon na sněhu i ledu. Zamrzí tak pouze poněkud nižší úspora spotřeby paliva a opět menší počet rozměrů, v kterých pneumatiky nalezneme.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | D |
Hlučnost: | 72 dB |
Šířka: | 165 až 205 |
Profil: | 60 až 70 |
Index nosnosti: | 82 až 96 |
Index rychlosti: | C (170 km/h); T (190 km/h); H (210 km/h) |
Průměr: | 14″ – 16″ |
7. Místo
Kleber KRISALP HP3
Výhody
- Bezpečná jízda i za náročnějších podmínek
- Solidní brzdná dráha
- Velmi dobrá přilnavost za mokra
Nevýhody
- Velmi nízká třída úspory paliva
Společnost Kleber nefiguruje na trhu jako samostatná značka, nalezneme ji jako součástí již zmiňovaného francouzského koncernu Michelin. Zaměřme se však blíže na tyto konkrétní pneumatiky. Díky chytrému rozmístění velkého počtu dezénových lamel je s nimi možná i bezpečná jízda za náročnějších podmínek, jako například bláta se sněhem či vysokohorských cest zavátých čerstvým sněhovým popraškem nebo pokrytých ledovkou. Pro účinné a bezpečné brždění na ledu byly do pryže přidány elastometry, díky čemuž model snižuje brzdnou dráhu na ledu oproti předchozímu modelu o 1 celý metr. Brzdná dráha obecně se snížila dokonce o 2,2 metrů. S tímto zlepšením přišla logicky i vyšší třída přilnavosti na mokrém povrchu. Se symetrickým dezénem ve tvaru V a s odvodnými drážkami se nemusíte obávat ani vzniku aquaplaningu. Jedinou zásadní nevýhodou je tak tragická třída úspory spotřeby paliva.
Přilnavost za mokra: | B |
Úspora paliva: | E |
Hlučnost: | 69 dB |
Šířka: | 175 až 255 |
Profil: | 35 až 65 |
Index nosnosti: | 82 až 100 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h) |
Průměr: | 14″ – 19″ |
8. Místo
Barum Polaris 5
Výhody
- Příznivá cena
- Zabraňování aquaplaningu
- Známý a prověřený výrobce
Nevýhody
- Nižší třída přilnavosti za vlhka
Tento model jsme kvůli nižší třídě přilnavosti na mokrém povrchu zařadili jako poslední. Paradoxně však patří mezi ty vůbec nejoblíbenější zimní pneumatiky na trhu. Je to především díky příznivému poměru mezi cenou a kvalitou pneumatiky. Rozhodně se nemusíte bát, že by výrobce kvůli snížení ceny zanedbával bezpečnost. Naopak se pneumatiky můžou pyšnit velmi slušnou ovladatelností na sněhu i nadstandardně krátkou brzdnou dráhou. Tyto vlastnosti byly docíleny především díky speciálnímu profilu dezénu, který výrazně zvyšuje přilnavost k vozovce. Nechybí zde ani systém odvodových drážek aktivně bojujících proti vzniku aquaplaningu. V některých případech vede větší bezpečnost zejména u levnějších pneumatik automaticky k zvýšení hlučností, a tím pádem snížení komfortu pasažérů. Ne však v tomto. Výrobce nezapomněl ani na tento důležitý aspekt a hlučnost zůstala na příjemných 72 dB. Z hlediska přilnavosti za mokra, je na tom model tedy o třídu hůře oproti předchozím recenzovaným pneumatikám. Nejde však o nic strašného, a určitě bychom jej kvůli tomu neodsuzovali.
Přilnavost za mokra: | C |
Úspora paliva: | C |
Hlučnost: | 72 dB |
Šířka: | 155 až 255 |
Profil: | 40 až 80 |
Index nosnosti: | 75 až 107 |
Index rychlosti: | T (190 km/h); H (210 km/h); V (240 km/h) |
Průměr: | 13″ – 19″ |
Zimní pneumatiky a jejich charakteristika
Výhody
- Lepší přilnavost v zime
- Vhodnější dezén
- Vhodné do chladného počasí
Nevýhody
- Na letní období je vhodné je přezout, je škoda je vyjezdit v létě a pak kupovat nové zimní pneu
Každá pneumatika má své speciální označení, podle které poznáte spoustu informací. Ukážeme si to na příkladu: 205/55 R 16 91H.
- 205 – šířka pneumatiky v milimetrech
- 55 – boční profil pneumatiky
- R – konstrukce pneumatiky
- 16 – průměr ráfku v palcích
- 91 – nosnostní index
- H – rychlostní index
Toto jsou nejdůležitější označení pneumatiky, které vás budou zajímat.
Hmotnostní index
Hmotnostní index udává, jaké maximální zatížení může být na jedné pneumatice. Hmotnostní index dosahuje čísel od 50 (190 kg/pneumatika) po 124 (1 600 kg/pneumatika). U osobních automobilů se ale setkáte nejčastěji s hodnotami od 80 (450 kg/pneumatika) po 105 (925 kg / pneumatika).
Rychlostní index
Rychlostní index pneumatiky má za úkol informovat spotřebitele, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna. V případě, že konstrukční rychlost pneumatiky překročíte, ohrožujete tím bezpečnost nejen sebe ale také ostatních účastníků silničního provozu.
- Q = 160 km/h
- R = 170 km/h
- S = 180 km/h
- T = 190 km/h
- U = 200 km/h
- H = 210 km/h
- V = 240 km/h
- W = 270 km/h
- Y = 300 km/h
Jak vybrat správné pneumatiky
Vybrat správné zimní pneumatiky může být někdy pořádná věda. Díky našemu průvodci výběrem zimních pneumatik se neztratíte a všechny důležité parametry získáte na jednom místě. A proč vybrat kvalitní pneumatiky?
- Drží nás na silnici – pneumatiky jsou vlastně jediným prvkem, který je mezi vozovkou a vozidlem. Je proto potřeby vybírat opravdu kvalitní zimní pneumatiky, které nás budou držet na silnici i v zatáčkách a automobil nebude mít tendenci „utíkat“ ze zatáčky. Gumy tak mají obrovský vliv na stabilitu celkového vozu.
- Nesou velkou váhu – musíme si uvědomit, že pneumatiky nesou velkou pohotovostní váhu a tvoří prakticky jedinou oporu poměrně těžkým vozidlům. Pneumatiky také musejí odolávat poměrně velkým přesunům váhy během zatáčení ale také během akcelerace a brzdění.
- Přenos výkonu – pneumatiky samy o sobě zajišťují také přenos výkonu motoru a musejí podávat kvalitní výkon při brzdění. Jejich vliv na samotnou jízdy je obrovský.
- Dobrá odvalivost – valení pneumatiky musí být rovnoměrné. Jen tak je možné zajistit dobré jízdní vlastnosti a také dosáhnout poměrně nízké spotřeby paliva. Díky tomu můžete mít z celkové jízdy příjemný prožitek.
- Tlumí nárazy – je to tak. Všechny nárazy, které automobil dostane, tlumí právě pneumatiky. Není proto divu, že šetří také mechanické části vozidla. Díky výše vyjmenovanému dokáže pneumatiky zajistit jízdní komfort.
- Dlouhá životnost – čím kvalitnější pneumatika, tím by její životnost měla být o poznání delší. Je ovšem potřeba dodržovat všechny pokyny ke správnému skladování i péči o pneumatiky. V opačném případě vám ani sebelepší pneumatika nepomůže.
Jak se liší letní a zimní pneumatiky
Možná si lámete hlavu nad tím, proč vlastně měnit pneumatiky, v čem je mezi nimi takový rozdíl. Na tuto otázku vám dáme odpověď na následujících řádcích. Pokud by vás zajímalo více informací o letních pneumatikách, najdete je v testu letních pneumatik 2023. Na tomto místě bychom měli ještě zmínit existenci celoročních pneumatik, o kterých se více dočtete v našem testu celoročních pneumatik 2023.
Směs
Pneumatiky jsou vyrobeny z různých směsí. Letní pneumatiky jsou tvořeny ze směsi, která zvládne i vyšší teploty, pneumatiky tak neměknou a podávají skvělý výkon při teplotách nad 7 °C. U zimních pneumatik je zase směs logicky přizpůsobena nižším teplotám, guma tak netvrdne ani při tuhých mrazech a jejich funkčnost je nejlepší pod 7 °C.
Tvrdost
Letní pneumatiky jsou už ze své podstaty tvrdší, což ji činí mnohem odolnější, disponuje možností vysokého nájezdu kilometrů, a hlavně je nejlepší na suchém povrchu. Oproti tomu zimní pneumatiky jsou měkčí, a to z toho důvodu, aby byly stabilní na sněhu a ledu.
Dezén
Dezén či drážkování, další velký rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou. U letních pneumatik se setkáme s menším drážkováním, což vede k větší styčné ploše. To řidiči opět ocení na pevném suchém povrchu. Zimní pneumatiky mají naopak velmi hustý vzorek a hlubší dezén. To dává pneumatikám možnost efektivně odvádět nejen vodu, takže na sněhu a mokru drží takové pneumatiky jako přibité.
Rozměry
Rozměry jsou vůbec první věc, na kterou se musíte při výběru pneumatik zaměřit. Jaké pneumatiky se hodí právě na vaše vozidlo,zjistíte velmi snadno ve velkém technickém průkazu. Správný rozměr pneumatiky je důležitý nejen při kontrole policejní hlídky ale také pro STK. Samozřejmostí pak je také bezpečnost a jízdní komfort. Někdy je možné mít na vozidle více možností rozměru pneumatiky, pak záleží na vás, jaký rozměr si vyberete.
Styl jízdy
Styl jízdy významně ovlivňuje výběr pneumatiky. Pokud máte spíše klidnější styl, budete určitě vybírat jiné pneumatiky než pro sportovnější styl jízdy. Stejně tak musíte volit pneumatiky s ohledem na výkon vašeho vozidla. Pokud nevyberete vhodné pneumatiky, nebudete se během jízdy cítit komfortně ani pohodlně. Navíc se může vozidlo chovat velmi nevyzpytatelně, což není příjemné ani vám ani řidičům za vámi.
Město nebo mimo město
O tom, jaké pneumatiky si nakonec zakoupíte, rozhoduje také to, zda jezdíte více ve městě nebo mimo něj. Podle toho vybírat pneumatiky, které jsou určeny spíše pro městský provoz nebo naopak pro provoz na okresních silnicích.Každá taková pneumatika má totiž trošku jiné vlastnosti, které by mohly být pro daný typ cesty důležité.
Rozměry pneumatik
- Šířka pneumatik – je udávána v milimetrech
- Boční profil – jedná se o procentuální poměr výšky k šířce
- Průměr ráfku – ten je vždy udáván v palcích
- Nosnostní index – udává, na jaké maximální zatížení je pneumatika vyrobena
- Rychlostní index – udává maximální možnou rychlost, na kterou je pneumatiky vyrobena
Typy dezénu
- Symetrický dezén – Pneumatiku se symetrickým dezénem můžete umístit na libovolné místo. Takové pneumatiky disponují skvělým poměrem cena/výkon.
- Asymetrický dezén – Vnitřní a vnější strana pneumatiky se dezénově liší. Pneumatiky mají na sobě označení stran (vnitřní a vnější – inside, outside) a toto rozlišení je třeba při přezouvání dodržet. Tyto pneumatiky nabízejí dobrou stabilitu v zatáčkách.
- Směrový dezén – Velmi dobrý odvod vody i sněhu a má výborný záběr po celé své ploše. Každá jedna pneumatika má svoji šipku, která označuje směr otáčení. Toto je třeba při přezouvání respektovat.
Konstrukce
Konstrukce pneumatik je poměrně důležitý prvek, označení o jakou konstrukci se jedná, nalezneme vždy v DOT kódu jednotlivých pneumatik. Celkem se můžeme setkat se třemi typy konstrukce. O jaké typy se přesně jedná a co znamenají?
- Radiální – jedná se o nejnovější a zároveň nejběžnější typ konstrukce pneumatiky. Po technické stránce se jedná o konstrukci, kdy jsou jednotlivá vlákna pneumatiky uložena kolmo na patní lana. To nabízí poměrně velkou pružnost bočního pláště pneumatiky. Pro řidiče tento typ konstrukce přináší úspornější jízdu, lepší záběr pneumatiky a zároveň nižší prokluz. Disponují také velkou nosností a odolností, což se může hodit. Bohužel si za tyto výhody zaplatíte, neboť radiální konstrukce je dražší.
- Diagonální – diagonální pneumatiky se výrazně liší kostrou i konstrukcí. Kordové nitě, které jsou uvnitř pneumatiky, se totiž vzájemně kříží pod úhlem 30 a 40 stupňů. Nabízejí vyšší stabilitu i odolnější boční stranu pneumatiky. Diagonální typ pneumatiky nalezneme spíše u nákladních a průmyslových strojů.
- Biasbelted – tyto pneumatiky se vyznačují tzv. smíšenou konstrukcí. Nemusíte si s nimi prakticky lámat hlavu, v dnešní době už se prakticky nevyrábějí a téměř se s nimi nesetkáte.
EU štítky na pneumatikách
Jak už to bývá, Evropská Unie vymýšlí stále nové a nové způsoby, jak by mohla spotřebitelům zlepšit orientaci ve výrobcích. Někdy z toho vznikne opravdu nesmysl, který zákazníkům zamotá hlavu ještě více. U štítků na pneumatikách to ale rozhodně neplatí a přinesou spotřebiteli důležité informace o pneumatikách. Jaké EU štítky tedy máme?
- Spotřeba paliva zajímá asi úplně každého řidiče motorových vozidel. Štítky udávají, jaká může být úspora paliva na sto kilometrů. Spotřeba paliva v závislosti na pneumatikách se udává pojmem valivý odpor. Čím je tento odpor větší, tím vyšší je také spotřeba paliva. Štítky mají písmenné označení A – G, přičemž rozdíl ve spotřebě může být až 0,7 litru na 100 kilometrů. Může se to zdát banální, ale vězte, že na konci zimy mohou být úspory za ušetřené palivo obrovské.
- Přilnavost za mokra – Toto označení již nesouvisí s ekonomickou stránkou ale se stránkou bezpečnosti. Opět se zde setkáme s písmenným označením A – G, kde A je nejlepší a G je nejhorší. Rozdíl mezi označením A a označením G může být až 30 % celkové brzdné délky, což je markantní rozdíl!
- Vnější hluk – To je poslední štítek EU, se kterým byste se na pneumatikách měli setkat. Tento štítek udává, jak jsou pneumatiky hlučné, měří se však hlučnost vnější. Štítek vnějšího hluku může obsahovat označení od 1 do 3 vln s tím, že tři vlny znamenají nejhlučnější pneumatiku, která již brzy přestane vyhovovat evropským normám. Obecně je mezi vlnami rozdíl 3 dB, což zhruba odpovídá tomu, v jakém rozmezí se hlučnost pneumatik pohybuje (zhruba od 68 do 75 dB). Čím nižší hlučnost, tím lépe pro vás, snažte se proto hledat pneumatiky s jednou, maximálně dvěma vlnami na štítku. Samozřejmě, že na něm najdete také číselné vyjádření.
DOT kód
Tento kód může mít až 12 číslic a zpravidla je vyražený vždy z boku pneumatiky, na tzv. bočnici. Tento kód obsahuje kód výrobce, rozměr pneumatiky i datum výroby. Datum výroby je čtyřmístné číslo, kde první dvě čísla značí týden, kdy byla pneumatika vyrobena, poslední dvě čísla pak značí rok, ve kterém byla pneumatiky vyrobena. Pokud si tak nejste jistí, zda se jedná o novou pneumatiku, nebo by vás jen zajímal rok výroby, snadno to zjistíte právě z bočnice pneumatiky.
Vezměme poměrně oblíbenou pneumatiku české výroby Barum Polaris 3 195/65 R15 91T (jde sice o zimní pneumatiku, ale to pro nás v tuto chvíli nehraje roli). Co vám její název říká? Barum je značka výrobce, Polaris 3 model. Hodnota 195 před lomítkem znamená, že šířka pneumatiky je 195 milimetrů. Číslo 65 za lomítkem znamená, že boční profil pneumatiky odpovídá 65 % její šířky. Značka R15 znamená, že se jedná o pneumatiku s radiální konstrukcí a hodí se na patnáctipalcový disk (38,1 centimetru). Hodnota 91 je nosnostní index a říká vám, že kolo má nosnost 615 kilogramů. Na konci je pak označení rychlostního indexu, v tomto případě T. Pneumatika je tedy konstruovaná pro rychlosti do 190 kilometrů za hodinu.
Třídy pneumatik
Aby se mohl zákazník skutečně vyznat mezi obrovskou nabídkou pneumatik, rozdělujeme zimní pneumatika prakticky do tří tříd. Podle toho, jaký je váš styl jízdy a kde nejčastěji jezdíte, si pak můžete pneumatiky vybrat. Konkrétně se řeší tyto třídy:
- Ekonomická – Tato třída zahrnuje pneumatiky spíše pro tzv. městské vozy. Očekává se, že tyto vozy budou jezdit převážně po městě. Zpravidla jsou určeny pro řidiče s klidnějším stylem jízdy a jsou vyráběny také s ohledem na spotřebu paliva.
- Střední – Toto je takový zlatý střed zimních pneumatik. Jak už název napovídá, jsou určeny především pro vozy střední třídy a tyto pneumatiky budou podávat skvělý výkon jak ve městě, tak také mimo něj. Je proto dobré si uvědomit, kde se budete s vozem během zimy pohybovat.
- Vysoká – Tyto pneumatiky jsou určeny pro vozy střední a vyšší třídy, dále pak pro vozy s vyšším výkonem. Pneumatiky také nejsou zcela určeny pro městský provoz ale spíše pro provoz mimo něj a v náročnějším terénu.
Podle čeho třídu vybírat
V kapitole výše jsme si popsali jednotlivé třídy pneumatik. Nyní si pojďme říci, podle čeho máme jednotlivé třídy pneumatik vybírat a na čem při výběru záleží.
- Ujetá vzdálenost
- Výkon motoru
- Styl jízdy
- Prostředí
Než si samotné pneumatiky vyberete a zakoupíte, musíte se zamyslet nad tím, kde vlastně jezdíte. Pokud cestujete častěji po městě, je jasné, že budete mnohem více akcelerovat a brzdit, než když pojedete po dálnici. Myslete také na fakt, že ve městě se často střídají povrchy asfaltu, případně se můžete setkat také s kluzkými dlaždicemi.
Pokud naopak jezdíte spíše delší trasy, počítá se tak více s jízdou na dálnicích. Tento povrch může být zase poměrně hrbolatý. Vyplatí se proto vždy vybírat pneumatiky od známých výrobců, kteří jsou schopní zajistit stálou kvalitu a bezpečnost.
Životnost pneumatiky
Pokud budeme řešit samotnou životnost pneumatiky, setkáme se se dvěma pojmy:
- Celková životnost
- Provozní životnost
Celková životnost
Celková životnost je v dnešní době stanovená na 10 let od vyrobení konkrétního kusu. Jakmile tato doba uplyne, rozhodně takovou pneumatiky na své vozidlo nenasazujte! Vždy si proto kontrolujte v DOT kódu datum vyrobená pneumatiky.
Provozní životnost
Provozní životnost stanovuje, jak dlouho od jejího nasazení můžete s pneumatikou jezdit. Velmi těžko se odhaduje provozní životnost, avšak zpravidla bývá mezi 2-3 lety. Samozřejmě záleží na tom, jak často jezdíte. Taková životnost se také liší v rámci letních či zimních pneumatik.
Co říká legislativa
V rámci české legislativy je na zimní pneumatiky (či zimní výbavu) pohlíženo různými pohledy. Prvním z nich je značka „Zimní výbava“, kdy je zimní výbava povinná v daném úseku po celý rok. Těchto míst ovšem tolik není, v České republice je umístěno celkem 103 takových značek, z nichž jsou některé označeny dodatkovou tabulí, která přesně vymezuje její platnost.
Druhý pohled se vztahuje na §40a zákona 361/2000 Sb, podle kterého je povinnost zimního obutí od 1. listopadu do 31.3 v těchto případech:
- Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Tento druhý pohled je poněkud benevolentnější, neboť v případě velmi mírné či nadprůměrně teplé zimy nemusíte zimní pneumatiky na svém vozidle mít. Jakmile ale napadne první sníh, musíte mít přezuto. Někteří z řidičů tak již nejpozději k 1. listopadu mají na svých plechových miláčcích zimní pneumatiky. Jiní čekají, až skutečně začnou mrazy, nemusí se na ně ale dostat místo v autoservise, na což někteří zapomínají.
Legislativa v zahraničí
Je možné, že v rámci zimních sportů či dovolené zamíříte někam za hranice České republiky. Jak to vypadá s legislativou tam?
- Rakousko – od 1.11 do 15.4 povinná zimní výbava zahrnující i zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm.
- Itálie – Až na výjimky platí po celé Itálii povinnost zimní výbavy od 1.11 do 15.4, zde je minimální hloubka dezénu stanovena na 1,6 mm.
- Švýcarsko – Nemá přímo stanovené období zimních pneumatik, avšak v případě dopravní nehody ponesete v případě špatného obutí zodpovědnost. Můžete dostat velké pokuty či náhradu škody. Hloubka dezénu pneumatik musí být shodná s legislativou země, ve které je auto registrované. V případě České republiky jsou to 4 mm.
- Německo – Německo je z pohledu legislativy podobné legislativě české, hloubka dezénu je zde stanovena na 1,6 mm, avšak doporučuje se hloubka 4 mm.
- Francie – Zimní pneumatiky jsou doporučeny na komunikacích, které jsou pokryté souvislou vrstvou sněhu či ledu. Minimální hloubka dezénu je 3,5 mm.
- Slovinsko – Od 15.11 do 15.3 musí mít všechna vozidla povinně zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 3 mm.
Známí výrobci pneumatik
Barum
Barum, společnost, která byla založena po válce, tedy v roce 1948. Založili ji tenkrát pánové Baťa, Rubena, Mitas. Ti začali vyrábět kvalitní a především cenově dostupné pneumatiky. O tom, že jsou kvalitní, nebylo pochyb, měly totiž úspěch i na mezinárodní závodní scéně. V současné době spadá Barum pod Continental AG, za rok vyrobí kolem 21 milionů kusů pneumatik a řadí se mezi přední výrobce pneumatik v Evropě. To vše dokázala firma založená v České republice ve městě Zlín.
Nokian
Nokian je finským výrobcem pneumatik, zároveň je také nejseverněji položeným závodem na výrobu pneumatik na světě. Díky tomu má Nokian velmi inovativní přístup k zimním pneumatikám, což se odráží na vysoké kvalitě zimního obutí. Firma byla ve Finsku založena v roce 1988, avšak její historie sahá mnohem dál. Pokud byste hledali synonymum kvality pro zimní pneumatiky, bylo by to nejspíše Nokian. Je potřeba podotknout, že se nezaměřuje pouze na osobní automobily, ale také na výrobu pneumatik pro nákladní a užitkové vozy.
Dunlop
Ačkoli to mnohé překvapí, Dunlop je skotskou společností, jejíž historie se datuje do roku 1888. Právě tehdy vznikala první pneumatika z lehké gumy. Dunlop od té doby ušel velký kus cesty a pravidelně podporuje motoristické závody jednostopých i dvoustopých vozidel. Právě díky tomu může inovace a zkušenosti nabrané v motorsportu přenášet do klasických pneumatik pro normální provoz. Samozřejmostí je, že od společnosti Dunlop si můžete koupit jak letní, tak zimní pneumatiky.
Matador
Matador je další společností, která vyrábí pneumatiky a má československou stopu. Založena byla v roce 1905. V roce 1925 se vyrobily první pneumatiky v Bratislavě. Matador pracoval na vylepšeních, až v roce 1930 získal několik patentů v oblasti výroby pneumatik. Později se společnost Matador, podobně jako Barum, spojila pod Continental AG. Přesto Matador stále nabízí široký sortiment pneumatik pro osobní i užitkové vozy a jedná se o oblíbenou a kvalitní značku.
Bridgestone
Bridgestone je japonskou společností, která byla založena v roce 1931. Od prvopočátku byla soustředěna pouze na výrobu pneumatik. Od roku 2006 je dokonce celosvětově největším výrobcem pneumatik. Velmi dlouho také dodávala závodní pneumatiky do královny motorsportu – do F1. Díky zkušenostem, které za ta léta společnost nasbírala, může nyní vyrábět kvalitní pneumatiky, které navíc neustále inovují, aby byly zimní pneumatiky co nejbezpečnější.
Michelin
Společnost Michelin byla založena v roce 1889 ve Francii dvěma bratry. Vedle výroby pneumatik se Michelin také zabývá automapami a pravidelně vydává průvodce nejlepšími restauracemi. Michelin disponoval a disponuje mnoha patenty, které umožňují vyrábět jedny z nejlepších pneumatik na trhu. Navíc pravidelně dodává pneumatiky do nejrůznějších motoristických šampionátů a dlouhé roky dodávala také pneumatiky pro formuli 1. Právě Michelin vévodil trhu s pneumatikami, než jej v roce 2006 sesadil Bridgestone.
Continental
Continental je německou společností, která byla založena již v roce 1871. Soustřeďuje se nejen na výrobu pneumatik ale také nejrůznějších součástek a brzdových systémů. Momentálně jí patří 4. místo mezi světovými výrobci pneumatik. Hodí se podotknout, že firma vyrábí také v České republice. Pod sebou má několik menších společností, mezi které se řadí například také Barum nebo Matador. Často sponzoruje nejrůznější motoristické akce, zejména pak závody rallye.
Finální verdikt
Zimní pneumatiky je třeba vybírat skutečně pečlivě a s rozmyslem. Je třeba si uvědomit, že právě pneumatiky jsou to jediné, co je v kontaktu mezi vaším vozem a vozovkou. Zimní pneumatiky je vždy výhodnější vybírat spíše užší. Než pneumatiky zakoupíte, podívejte se do velkého technického průkazu, jak velké pneumatiky potřebujete a podle toho vybírejte. V naší recenzi jsou zastoupeny všechny běžné velikosti pneumatik.
Samozřejmě, že můžete použít také celoroční pneumatiky, ty se ovšem zpravidla v našich podmínkách příliš nehodí, jednoduše proto, že rozdíly mezi létem a zimou je větší než v jižněji položených státech. Přesto mají celoroční pneumatiky oporu v legislativě a při správné volbě je můžete používat v létě i v zimě. Myslete ovšem na to, že celoroční pneumatiky v žádném případě plně nenahradí ryze zimní obutí.
Když už budete kupovat nové pneumatiky, vždy se vyplatí investovat do známé značky. Společnosti, které nejsou známé, ale jsou levné, zpravidla nemusejí poskytovat pneumatiky s dostatečným jízdním komfortem. Za pár ušetřených stovek rozhodně nestojí nic riskovat, u ověřené značky máte jistotu kvality a zkušeností.
Jak pneumatiky správně skladovat
Málokdo kupuje pneumatiky v pneuservise, kde si nechává auto přezouvat. Zpravidla si pneumatiky doveze spotřebitel domů a později se řeší přezouvání. Je potřeba tedy pneumatiky nějak skladovat, je ale potřeba dodržet několik věcí, aby si pneumatiky zachovaly své vlastnosti. Toto platí také v případě, že pneumatiky budete uchovávat do další zimy.
Rozhodně myslete na to, že pneumatiky se musejí skladovat v chladných a suchých prostorech, velký pozor přitom dejte na to, aby na pneumatiky nedopadaly sluneční paprsky. Rozdíl je také v tom, zda budete pneumatiky skladovat na ráfku nebo ne. Jestliže ano, doporučuje se mít pneumatiky nahuštěné na běžný provoz a skladovat je stohově, tzn. naskládat jednu na druhou. Pokud se rozhodnete pneumatiky skladovat bez ráfků, pak je poskládejte vedle sebe a jednou za čas je otočte. Předejte tak možným deformacím tvaru pneumatiky.
Jeden malý tip na závěr této kapitoly. Pokud máte vozidlo s předním náhonem, rozhodně se vyplatí si při přezouvání označit, které z pneumatik jsou ty přední. Pak je můžete při dalším přezouvání prohodit (přední dozadu a zadní dopředu), čímž pádem můžete efektivně využít celou sadu pneumatik bez ztráty bezpečnosti či komfortu. Skladování pneumatik jsme se podrobněji věnovali v našem blogovém článku na toto téma.
Jaké závady se vyskytují
Při používání pneumatiky je samozřejmě možné, že nastanou nějaké závady. Jaké jsou ty nejčastější? Pokud se vám přihodí nějaká podobná závada, nemusí to znamenat špatné pneumatiky ale spíše nějakou závadu na vozidle. Proto závadám na pneumatice věnujte dostatečnou pozornost.
- Sjetý okraj pneumatiky – může poukazovat na špatně seřízenou geometrii kol, případně se může jednat o podhuštěné pneumatiky. Rozhodně v takovém případě doporučujeme navštívit autoservis.
- Podélné rýhy – Tato závada se projevuje velmi často právě na zimních pneumatikách. Je způsobena tím, že zatímco jedno kolo bezpečně stojí, druhé proklouzne nebo se protočí.
- Sjetý střed pneumatiky – jestliže se vám zdá, že je prostředek pneumatiky sjetý více než zbytek, máte v pneumatikách pravděpodobně příliš vysoký tlak. Doporučujeme změřit tlak na zchladlých pneumatikách.
- Opotřebované jedno místo pneumatiky – tato závada souvisí spíše se stylem jízdy, protože může poukazovat na smyk či velmi prudké brzdění. Pokud je opotřebování či ploška příliš velká, měla by se pneumatika vyměnit.
- Opotřebování pneumatiky na více místech – výrazné opotřebení pneumatiky na více místech rozhodně může signalizovat vcelku velký problém. Jestliže se vám toto děj, pravděpodobně bude vina v tlumičích vozidla. V takovém případně byste měli ihned navštívit autoservis.
Tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách je poměrně důležité pravidelně kontrolovat. Má totiž velký vliv na bezpečnost, spotřebu paliva ale také na celkovou životnost pneumatik! Jejich podhuštění totiž může způsobit zkrácení životnosti pneumatiky téměř o 20 %. Pokud budete tlak v pneumatikách kontrolovat, udělejte tak před jízdou nebo poté, co budou pneumatiky dostatečně studené. V opačném případě byste nenaměřili dobrý tlak. Jestliže si nejste jistí, na kolik by měly být vaše pneumatiky nahuštěné, zjistíte to buď v návodu, nebo na sloupku u řidiče.
Kam se starými pneumatikami
Pokud už vaše staré pneumatiky definitivně dosloužily, pak je nejjednodušší variantou odvézt gumy k výrobci či dovozci gum. Ty musejí na svých webových stránkách zveřejnit místa zpětného odběru pneumatiky. Pak výrobce či dovozce zajistí jejich ekologickou likvidaci. Pokud si pneumatiky koupíte v pneuservisu, pak si společně s nimi kupujete také likvidaci těch starých, o což se opět postará pneuservis.
Pokud by vám nevyhovovala ani jedna z výše zmíněných možností, pak můžete zvolit odvoz pneumatiky do sběrného dvora. Zde se ovšem připravte na to, že provozovatel dvora bude chtít za pneumatiky drobný poplatek, který se zpravidla pohybuje maximálně v řádech několika desítek korun.
Diskuse a poradna