Nejlepší autokamery 2019

  • Ušetřete si peníze i nervy při výběru nejvhodnější autokamery.
  • Zvolte si na základě kvality záznamu, velikosti, paměti a poměru cena/kvalita.
  • Zjistěte, kde se dá koupit nejlevněji.

Kamery do auta bez pozadí

TOP autokamery roku 2019

Úvod

Po internetu koluje celá řada videí a pořadů, které vám ukazují zvláštní situace, jež se udály na našich silnicích. Drtivou většinu z nich zaznamenaly palubní kamery. Ale uploadovat komické nebo naopak hororové chvíle na internet, to je jen jedna z možností, jak kameru v autě využít. Mnohem důležitější pro běžný život je její primární úkol – natáčet veškeré dění před autem (a v některých případech i za autem). Plní tak roli jakési černé skříňky, jakou známe z letadel. V hustém provozu se totiž může stát, že dojde k autonehodě. A pro policii i pro pojišťovnu je pak více než důležité, kdo ji způsobil a kdo bude kolik platit. V případě smrtelné nehody je pak ve hře i soud a vězení, to už není legrace. Nejste-li schopní hned na místě prokázat, na čí straně se stala chyba, budou vás čekat výslechy, svědecká líčení, vypracovávání znaleckých posudků a výsledek bude přinejmenším nejistý.

V této věci jsou pro vás kamery do auta vítaným řešením. Když se něco stane, stačí vyjmout paměťovou kartu, převést záznam do počítače a jeho přehráním snadno zjistíte, kdo nese za havárii vinu. Ve chvíli, kdy se na vás někdo snaží shodit vlastní chybu, nebo v okamžiku, kdy má rozhodující slovo policejní expert, protože nehodu nelze na místě jednoznačně rozřešit, je to skutečně užitečný a nenahraditelný přístroj. Stejně tak, pokud vám někdo poškodí zaparkované auto, se může kamera proměnit v němého svědka, s jehož pomocí pachatele jednoznačně identifikujete. Pozor si musíte dát jen na dvě věci – dodržet veškerou legislativu, která se užití kamer v autě týká (a že je složitější, než byste si mysleli), a vybrat skutečně dobrý model, který pro vás bude užitečný.

O tom, jak kvalitní autokamera bude, rozhoduje totiž celá řada faktorů. Klíčová je kvalita záznamu, tedy rozlišení, frekvence zápisu a paměť. Důležité jsou ale i vlastnosti displeje, velikost kamery a její ovládání. To by mělo být, pokud je to možné, co nejintuitivnější a nejpřehlednější, abyste nad ním nemuseli dlouho přemýšlet. Další vychytávky, jako je GPS lokátor, G-senzor nebo noční vidění, také nejsou na škodu. Zvyšují efektivitu práce kamery do auta, to jednak, a hlavně zvyšují šanci, že pokud se něco stane, záznam bude na policii, případně u soudu průkazný. Abychom vám pomohli zajistit maximální ochranu vašeho majetku, připravili jsme pro vás velký test kamer do auta 2019. V jeho rámci si můžete projít recenze nejlepších kamer a stejně tak si projít přehledného nákupního rádce, který vám poradí, čím se při výběru řídit a co je pro vás důležité. A na závěr pro vás máme připravené drobné rady, jak kameru používat a na co si dávat pozor. Ale dost planých řečí, pojďme k věci.

zpět k menu ↑

Rozdělení kamer do několika cenových kategorií

Tou nejzákladnější věcí, kterou si musíte rozhodnout, je výše vaší investice. Kolik byste chtěli, aby kamera do auta stála. Spektrum cen je totiž široké a jednotlivé modely se samozřejmě více než výrazně liší. Čím dražší model, tím lepší a vybavenější, u tohoto druhu zboží to platí stoprocentně. V zásadě si tedy můžete vybírat z několika cenových pásem.

Nejlevnější kamery do auta pořídíte zhruba v cenách do tisíce korun, ty jsme však v našich testech ani nezpracovávali. Nedávají vám nic navíc, jsou to pouze prostředky, skrze něž průběh své cesty natočíte. Ale určitě je nedoporučujeme. Lepší kamery se cenově pohybují od tisíce do dvou tisíc korun. Ty mají lepší snímací schopnosti a větší rozlišení. Kamery do pěti tisíc korun pak tvoří velmi solidní a nadprůměrnou střední třídu, která má lepší kapacitu baterie, paměť i rozlišení. Nejlepší kamery do auta pak pořídíte v cenách nad pět tisíc. Ty ale umí prakticky všechno, co na cestách můžete potřebovat. Za vyšší cenu tedy pořídíte vysokou kvalitu. Na trhu pak existují i kamery, kombinované s GPS navigacemi do auta.

zpět k menu ↑

Test kamer do auta do 2 000 korun

Kamery do auta, jejichž cena nepřesahuje dva tisíce korun, tvoří spíše nižší třídu. Nízká cena a snadná dostupnost je ale vykoupena menší kvalitou.

Autokamera do 2000

Kamery do auta do 2 000 korun a jejich charakteristika

Jedná se o levné, jednoduché a ne příliš propracované autokamery. Baterie má zpravidla nižší kapacitu, ale paměťově jsou na tom velmi dobře, jinak by byly pouze omezeně použitelné. Podporovány bývají micro SD karty. Rozlišení videa je spíše průměrné, nemůžete čekat žádnou velkou kvalitu (běžné jsou hodnoty 1280 x 720 nebo 1920 x 1080 px), pozorovací úhly jsou často pod 135°, takže co se děje na boku je špatně vidět. Funkční vybavení pak bývá málo bohaté. Pro nenáročné řidiče stačí, záznam vám může při nehodě posloužit jako důkaz, na druhou stranu nízkou kvalitou mírně riskujete, že nebude dostatečně průkazný.

Výhody

Nízká cena

Snadná dostupnost


Nevýhody

Malá kapacita baterie

Ne vždy je dostupné české ovládání

zpět k menu ↑

Test kamer do auta od 2 000 do 5 000 korun

Střední třída kamer do auta, a to jak cenově, tak i funkčně. Mají lepší hodnoty rozlišení, větší kapacitu baterie a povětšinou jsou schopny přijmout paměťové karty s větší kapacitou.

Kamery do auta od 2 000 do 5 000 korun a jejich charakteristika

Střední třída, která disponuje lepším rozlišením (standardně 1920 x 1080 px, občas i více), lepší baterií a díky tomu, že podporují velkokapacitní paměťové karty, i lepší pamětí. Výsledný záznam vynikne kvalitou a půjde na něm krásně rozeznat i SPZ zachycených vozidel. U těchto kamer běžně nechybí funkce automatického zapnutí, detekce radarů a jízdního pruhu nebo G-senzor. Pouze ve tmě mají zhoršené natáčecí vlastnosti, ale to je bohužel dané současnou úrovní optiky. Pozorovací úhly se rozšiřují někdy až na 150°, což je výrazně lepší výsledek, než v předchozí kapitole.

Výhody

Ideální poměr cena/kvalita

Funkce a senzory

Dobré hodnoty rozlišení


Nevýhody

Noční natáčení nemusí být vždy průkazné

zpět k menu ↑

Test kamer do auta od 5 000 korun

Nejkvalitnější autokamery najdete v kategorii, jejíž cena přesahuje pět tisíc korun. Jde o vyladěné modely, které hravě uspokojí i potřeby a nároky těch nejnáročnějších uživatelů.

Kamery do auta od 5 000 korun a jejich charakteristika

Tuto kategorii bychom označili za třídu pro náročné a pro milovníky automobilů a všeho, co se jich týká. Patří sem modely s nejvyšším rozlišením videa (bez výjimek 1920 x 1080, někdy i více), prvotřídní optikou a skvěle vyladěným displejem. Nezřídka se zde objevují kamery se dvěma vstupy (předním a zadním), často jsou pak funkčně vybavené – kromě automatického zapnutí a G-senzoru mají i parkovací režim, dá se jimi zachytit WiFi signál nebo GPS. Jde o modely prověřených a tradičních značek a pokud rádi řídíte, určitě je oceníte.

Výhody

Skvělé parametry displeje i vzniklého videozáznamu

Funkční vybavení kamery – parkovací režim, WiFi, GPS-lokátor,…

Obvykle snadné ovládání ve více jazycích


Nevýhody

Vysoká cena

zpět k menu ↑

Největší výrobci kamer do auta

Tak jako u jiných druhů zboží, i u kamer do auta platí, že kvalita je do jisté míry závislá na značce. Výrobce, který dodává na trh větší množství modelů a který má výrobu tradičně zavedenou, jistě vyrobí kvalitnější přístroj než společnost, jež prodává kamery do auta pouze okrajově. Netvrdíme, že dobrá firma je nutně zárukou kvality, ale může hodně napovědět. Abychom vám poradili, připravili jsme pro vás několik značek, do nichž se nemusíte bát investovat, i s jejich stručnou charakteristikou. Které společnosti to jsou?

zpět k menu ↑

Spolehlivá autokamera – její výběr a ideální parametry

Abychom mohli vybrat ty nejdůležitější parametry, které hrají při výběru kamery do auta hlavní roli, je potřeba pochopit, jak toto zařízení funguje. Základní princip všech kamer je stejný – snímají v určitých sekvencích (nastavených frekvencí tvorby snímků) okolí, přičemž nejstarší modely vám dávají ve výsledku spíše po sobě jdoucí řadu fotografií, ty novější kvalitní a pro oko velmi jemný videozáznam. Všechno, co kamera zachytí, se ukládá do paměti, a to až do naplnění kapacity. Potom, aby se na nové záznamy vytvořilo místo, se začne kamera přemazávat. Tedy rušit nejstarší záznamy, u nichž je nejmenší pravděpodobnost, že je využijete, a pořizovat nové. Ale abyste mohli soubory uchovávat, což je mnohdy velmi důležité, máte možnost si je z paměťového média stáhnout do počítače. Z toho nám tedy poměrně jasně vyplývá, které parametry kamery jsou pro nás důležité.

Několik typů kamer do auta – klasické i duální

Standardně se kamery do auta dělí právě podle toho, kolik a jaké obrazy najednou snímají. Kombinace záběrů jsou celkem tři:

  • Klasické autokamery jsou z nich nejlevnější a snímají pouze prostor před autem. Běžně se umísťují na horní část čelního skla a mají za úkol sledovat, co se děje před vámi. V případě nehody mohou prokázat vaši vinu, nebo nevinu.
  • Externí autokamery splňují totéž, co kamery klasické, navíc ale mají přídavnou optiku, která se umísťuje na zadní sklo automobilu. Snímáte tak i prostor za autem. Tam sice těžko způsobíte autonehodu, ale může se stát, že naopak někdo narazí do vás. Tento systém tedy především střeží váš majetek. Takové kamery jsou sice o něco dražší než klasické, ale chrání vás mnohem účinněji.
  • Duální autokamery snímají prostor před autem, stejně jako výše zmíněný typ, ale navíc sledují i co se děje ve voze. Ze všech tří druhů jsou nejméně oblíbené.

Duální kamera
Kamery záhlaví

Rozlišení kamery rozhoduje o kvalitě záznamu, nepodceňte ho!

Když už se rozhodnete koupit si do auta kameru, určitě stojíte o to, aby výsledný záznam měl určitou vypovídající hodnotu. Tedy, aby na něm byly dobře rozeznatelné detaily, jako je třeba SPZ protijedoucího vozidla. Z toho důvodu byste si měli rozlišení kamery hlídat a pořídit si v nejlepším případě takovou, která bude splňovat i vysoké nároky. Nejstarší modely, na které ještě občas můžete narazit, měly rozlišení 640×480 pixelů. Přeloženo z řeči čísel do jazyka běžných smrtelníků, znamená to, že na obrazovce se objevovalo 640×480 různě barevných bodů, do kterých se obraz rozdělil. Ve své době to byl vrchol techniky, dnes bychom vám ale kameru s tímto rozlišením v žádném případě nedoporučovali.

Dnešním standardem je klasické Full HD rozlišení (1920×1080 pixelů). To je průměr, ale také ideál pro případ, že chcete, aby byl výsledný záznam za všech okolností průkazný. Ještě lepší jsou modely, které zvládnou WQHD (2560×1440) nebo WQXGA (2560×1600). To sice nemusí být na škodu, pro běžného uživatele ale Full HD stačí. Dobrá kamera do auta vám pak dává na výběr z více možných rozlišení výsledného záznamu – povětšinou Full HD, HD (1280×720) nebo VGA (640×480). Kromě kvality je obvykle rozdíl v nárocích na paměťčím menší rozlišení videa, tím delší záznam natočíte. Problém ale je, že už u HD nemusí být na větší vzdálenost čitelná například SPZ nebo rozlišitelný obličej. Je to tedy něco za něco a my osobně preferujeme koupi většího paměťového média a dostatečně kvalitní videozáznam, než aby to bylo obráceně.

Úhel záběru – čím větší, tím lepší!

Pokud jste sami řidiči a seděli jste někdy za volantem, musí vám být jasné, že pro jízdu podle předpisů není důležitá jen samotná silnice, ale i to, co se děje na krajnici, na chodníku nebo jaké je v okolí dopravní značení. V případě nehody, kdy vám kamera nejvíce poslouží, to platí dvojnásob a i hloupé světlo na semaforu může být rozhodujícím argumentem o vaší vině nebo nevině. Snažte se tedy, aby záběr kamery byl, pokud možno, dostatečně široký. Jak to myslíme?

Představte si kameru, která má úhel záběru 130°. Je to od středu na obě strany 65° a to jsou zhruba dvě třetiny pravého úhlu. Pokud se k vašemu autu někdo přiblíží z boku, aby vás okradl, nebo vám někdo nedá v křižovatce přednost, kamera to nezaznamená. Na druhé straně stojí kamery s úhlem záběru, který je třeba 148°. Tím pádem, pokud se toto číslo vydělí dvěma, snímá kamera na obou stranách pod úhlem 74°. Devět stupňů znamená v tomto případě podstatný rozdíl, objekty po stranách silnice zůstávají v záběru déle (například semafory), je snazší zaznamenat třeba zloděje a obecně je závěr výrazně průkaznější.

Každá kamera má několik pozorovacích úhlůvertikální (který nemá pro motoristu prakticky žádný větší význam), diagonální (kterým se výrobci snaží pouze zvýraznit před konkurencí) a horizontální. Právě ten poslední je rozhodující. Určuje totiž šířku vzniklého záznamu, tedy jestli uvidíte ve videu pouze silnici, nebo i chodník a značky na úrovni auta. Nejlevnější kamery do auta mají úhel záběru jen kolem 110°. To je podle nás docela málo. Kvalita začíná až na 120°, někdy až na 125°, podle nastalé situace. Naprostý ideál je pak podle nás horizontální úhel 150°, což plně dostačuje, abyste natočili i značku nebo semafor, který je téměř na úrovni vašeho auta. Na trhu sice najdete i kamery s větším úhlem, ten už má ale opačný efekt. Je spíše na škodu, protože příliš široký záběr na malé ploše má tendenci vytvářet takzvaný „efekt rybího oka“, který budou znát zejména fotografové. Obraz se zprohýbá a je hůře čitelný. Tedy i méně průkazný.

Paměťová kapacita kamery – vnitřní paměť + SD karty

Když už vám kamera vytvoří kvalitní záznam, je potřeba ho někam uložit. K tomu složí vnitřní paměť kamery, která se nejčastěji pohybuje v rozpětí od 16 do 64 GB. Rozšířit ji pak může paměťové médium, nejčastěji klasická SD karta nebo micro SD karta (běžně od 8 či 16 až do 128 GB), na které ale musí mít kamera speciální slot. Samozřejmě, čím větší je celková kapacita, tím lépe, protože o to delší bude výsledný záznam. Kamery sice klasicky fungují způsobem tzv. „smyčky“, díky čemuž zaplní celou paměť a posléze začnou přepisovat nejstarší části záznamu, ale pokud by náhodou paměť byla příliš malá, může se stát, že třeba při nehodě ten nejdůležitější úsek ztratíte. Stejně tak může kamera obsahovat různé kodeky, které video převedou do menšího formátu a v počítači se pak zase „rozbalí“, ani to ale není stoprocentně účinný mechanismus. Dostatečně velká paměť by tedy měla být u kamery základem.

Možná by vás mohlo zajímat, jak dlouhý záznam se zhruba do paměti vejde – to vám můžeme prozradit. Záleží to sice na více faktorech (rozlišení záznamu, kodek, komprese,…), ale orientační hodnoty jsou zhruba následující:

  • Paměťová karta 16 GB – až 7 hodin záznamu v HD kvalitě
  • Paměťová karta 32 GB – až 14,5 hodiny záznamu v HD kvalitě
  • Paměťová karta 64 GB – až 29 hodin záznamu v HD kvalitě
  • Paměťová karta 128 GB – až 58 hodin záznamu v HD kvalitě

Záznam ve Full HD pak bude, díky výraznému rozdílu v rozlišení, délkově zhruba poloviční.

SD karty

Parametry kamerové optiky

U kvality záznamu, alespoň vzdáleně, ještě chvíli zůstaneme. Možná to nejsou parametry, které by laik u kamery výrazněji zkoumal, ale vězte, že i tak je vnitřní optika více než důležitá. Především byste měli pozorně sledovat vlastnosti několikavrstevné skleněné čočky. Ta svým tvarem či tloušťkou rozhoduje o dvou důležitých faktorech – světelnosti objektivu a ohniskové vzdálenosti. Podívejme se na ně jednotlivě. Ohnisková vzdálenost je možná známější, tak s ní začneme. Značí se standardně „f“ a v zásadě zodpovídá za šíři výše zmíněných pozorovacích úhlů – čím je ohnisko blíže čočce, tím větší úhel dokáže zabrat. Velké písmeno „F“ pak označuje světelnost. Čím bude nižší, tím více světla čočkou projde a o to kvalitnější bude vzniklé video.

Baterie a napájení

Tak jako prakticky u veškeré další elektroniky, tak i u kamery do auta budete muset řešit napájení. Klasicky máte dvě možnosti:

  • Napájení pomocí autoadaptéru, s jehož pomocí připojíte kameru do autozapalovače (zásuvky o napětí 12-24V).
  • Napájení z vestavěné baterie nebo kapacitoru, což bývá obojí součástí autokamery.

Napájení přes adaptér je poměrně jednoduché – stačí ho zasunout do autozásuvky, najít si pohodlný způsob, jak vést interiérem kabel, a je hotovo. Akumulátor již vyžaduje určitou pozornost při výběru. Je výhodou, protože není potřeba kameru v autě připojovat, bude fungovat i bez zapojení. Navíc se s ní dá natáčet i mimo auto, zachytíte tak třeba i následky nehody. Aby však měla dostatečnou výdrž, je potřeba si zkontrolovat její dostatečnou kapacitu. Povětšinou platí, že čím vyšší, tím lepší. Jen ve výjimečných případech se může stát, že vysoká kapacita baterie bude vykoupena většími rozměry, není to ale běžné.

Kvalitní displej pro snazší ovládání

Součástí prakticky všech autokamer bývá ovládací LCD displej. Ty jsou si navzájem velmi podobné – velikost kamer nedává prostor, aby se displej příliš lišil velikostí (takže se pohybuje zhruba od 1,5 až do 2,5 palce úhlopříčky) nebo rozlišením. V zásadě vám displej slouží jen k ovládání, na to, abyste na něm přehrávali videa, je maličký tak jako tak. K tomu je mnohem lepší připojit kameru do televize nebo do počítače. Displej se tedy opravdu hodí jen k tomu, abyste nastavili vše potřebné a spustili zaznamenávání. Ostatně, drtivá většina kamer dnes disponuje funkcí vypnutí displeje. Takže když třeba jedete někam v noci a natáčíte si cestu, vás světlo neoslňuje, šetří se energie v baterii, ale přístroj přesto funguje.

Ovládání a návod – čeština je prioritou, je nejpřehlednější

Určitě vás nechceme podceňovat, ale podle nás je český návod a české ovládání přístroje velkou výhodou. Drtivé většině z nás chvíli trvá, než si všechny anglické termíny osaháme a než se všechna slovíčka, která jsou často nová, naučíme. A to ještě v lepším případě, kdy je v přístroji možná předvolba anglického jazyka. Němčina nebo francouzština, tam je to ještě horší. Zkuste se tedy ještě, než za autokameru zaplatíte, přesvědčit, že ovládání i návod je dostupný v češtině, popřípadě v nějakém jazyce, kterému dobře rozumíte. Pamatujte na to, že skutečně dobrá kamera do auta má možnost nastavit si jeden z více jazyků (čehož by čeština měla být součástí). Jen tak totiž nebudete při práci s kamerou dělat zbytečné a hloupé chyby, plynoucí z neporozumění.

zpět k menu ↑

Další funkce a technologie kamer do auta

Samotná kamera do auta je velmi šikovným pomocníkem, který se určitě vyplatí. Ale určitě není na škodu, pokud v jejich podobě získáte i nějakou přidanou hodnotu. Přeci jen, mít něco navíc se vždycky hodí. Takže USB a HDMI výstup, zabudovaný GPS lokátor nebo přijímač WiFi se může docela vyplatit. Ono, připojit kameru k výstupnímu zařízení (televizi nebo monitoru počítače), zvýšit kapacitu její paměti nebo si na videu zobrazovat i aktuální polohu může být docela příjemné.









zpět k menu ↑

Finální verdikt

Tím bychom výběr autokamery měli zvládnutý. Ale abychom vám rozhodování ještě více ulehčili, chceme ho pro vás v rychlosti zrekapitulovat. Jak tedy postupovat? Především byste se měli rozhodnout, kolik byste do kamery chtěli investovat. V těch nejnižších cenových relacích najdete jednoduchá zařízení, která budou plnit svou základní funkcí. Jak ale půjdete s cenou výše a výše, narazíte na stále lepší a kvalitnější kamery, jejichž funkční výbava se bude rozšiřovat. Úměrně s tím se zvyšuje i kvalita vzniklého záznamu. Ještě, než zvolíte konkrétní model, není na škodu projít si charakteristiky jednotlivých značek. Nechceme, abyste vybírali pouze podle výrobce, ale je dobré mít přehled.

Následně byste měli zhodnotit jednotlivé parametry autokamery – zda natáčí pouze dění před vozidlem, nebo i za ním, popřípadě v kabině. Opomenout nesmíte ani rozlišení záznamu, pozorovací úhly a vlastnosti optiky. Právě tyto faktory, společně s frekvencí zápisu, jsou pro úroveň natočeného videa klíčové. Vhodná je u kamery také velká kapacita paměti a vhodný systém napájení. Nejlépe, pokud se dá připojit přímo do zásuvky v autě, to je ideální. Detaily, jako je vzhled kamery, přítomnost ovládacího displeje nebo jazyk můžete nechat až na konec. Rozhodují o vašem pohodlí nebo o výsledném dojmu z kamery, ale na funkci vliv nemají. Pak přicházejí na řadu jednotlivé funkce. Podle nás by dobrá kamera měla disponovat přinejmenším systémem pro připojení k WiFi, GPS lokátorem, G-senzorem, funkcí automatického startu a detekce pohybu. To by měl pro vás být základ, ovšem cokoliv navíc, pokud myslíte, že to využijete, není na škodu. Pak již pouze stačí zhodnotit, jestli zvolený model náhodou není předražený, a pokud ne, máte nakoupeno.

zpět k menu ↑

Kamery do auta a jejich ceny – v jakých relacích se pohybují?

Prošli jsme si jednotlivé parametry kamer do auta i jejich technologie, zbývá nám to poslední. A tím je cena. Ta totiž, ač si to často nechceme připustit, může do našeho výběru velmi výrazně zasáhnout. Kde by se tedy měla pohybovat? Abychom to zjednodušili, roste spolu s kvalitou – čím dražší zařízení, tím více funkcí a tím lepší parametry můžete čekat. My jsme naše dělení kamer do jednotlivých kategorií nastínili již v úvodu článku, dovolte nám tedy jejich charakteristiky zopakovat a v rámci možností i rozšířit.

  • Kamery do auta do 1000 korun – asi nejjednodušší zařízení, která vás v případě nehody mohou (ale nemusí) ochránit. Zajišťují základní funkce, průměrné rozlišení (nejčastěji HD) a dostačující frekvenci snímků. Nikdo vám ale nezaručí, že v případě nehody budou tato jednoduchá zařízení stačit.
  • Kamery do auta od 1000 do 2000 korun – produkty, které již mají svou identitu a od nejjednodušších zařízení se odlišují větším zobrazovacím úhlem (průměrně kolem 120°), navíc se nespoléhají na vlastní paměť, ale lze do nich vložit paměťové SD karty.
  • Kamery do auta od 2000 do 5000 korun – tady se již dostáváme k vyšší střední třídě kamer, které přinášejí vysoce kvalitní videozáznam, vynikají prvotřídní optikou a snadnou manipulací. Dobré rozlišení je pro ně samozřejmostí, nechybí standardní funkce, jako je připojení k WiFi nebo GPS.
  • Kamery do auta od 5000 korun nejdražší a nejspíše také nejlepší modely na trhu. Vysoká kapacita baterie, optimální pozorovací úhly, kvalitní optika se skvělým nastavením a vysoce kvalitní videozáznam s jasně patrnými detaily, to je stručná charakteristika. Navíc obsahují celou řadu nadstandardních funkcí – detekci jízdních pruhů, detekci radarů a podobně.

zpět k menu ↑

Pár rad přímo od policie, jak kameru do auta používat

Tím, že používáte kameru do auta, se do jisté míry chráníte. Je ale potřeba si také uvědomit, že se tím dostáváte do světa zákonů. Nejen tím, že budete záznam používat v případě nehody jako důkazní materiál (trestní zákoník). Každé zaznamenané vozidlo pro vás znamená, že získáváte osobní údaje jeho řidiče. A tím se dostáváme k zákonu o ochraně osobních údajů. Nehledě na to, že samotné použití a umístění kamer je specifikováno dopravní vyhláškou, takže nelze přístroj používat jen tak, jak se vám zlíbí.

Začněme správným umístěním a použitím kamery. Ta nesmí, pokud budeme citovat dopravní vyhlášku, omezovat ani ohrožovat řidiče nebo osoby přepravované ve vozidle ani bránit výhledu z místa řidiče. V jeho zorném poli se nesmí nic podobného vyskytovat. Nezapomínejte, že tím ohrožujete nejen ostatní účastníky provozu, ale i sami sebe. Policie pak může takové chování ohodnotit pokutou až do výše dvou tisíc korun. Při cestách do zahraničí je pak nutné si projít legislativu jednotlivých států. Striktní zákaz autokamer platí v Rakousku a Portugalsku (a zejména první z těchto států nás může poměrně zajímat), v dalších státech EU pak platí podobná vyhláška jako u nás, jen výše pokut se liší, od desítek až po stovky eur.

palubní kamera

Pokud jde o ochranu osobních údajů, existují dva jasně odlišené způsoby využití kamery. Ten první je, kdy máte záznam pouze pro vlastní potřebu, nikam jej nevkládáte ani neukazujete a pokud se vám cestou nic nestalo, video smažete. To je zcela v pořádku a není problém. Ten nastává v případě, že video někde zveřejníte. Je potřeba pamatovat na to, že každé zachycené vozidlo, SPZ nebo tvář řidiče či chodce znamená uložení jeho osobního data. Čistě teoreticky by se tedy záznam, na kterém je identifikovatelný někdo jiný, nesmí nikde na veřejnosti objevit (např. na Facebooku nebo na Youtube). Na druhou stranu, kde není žalobce, není soudce. Pokud by se na videu nepoznal přímo některý z účastníků dopravního provozu a nepodal na vás trestní oznámení (což by asi většině z nás za to nestálo), nikdo jiný to řešit nebude. Je to tedy víceméně na vás, je však dobré o riziku vědět.

Co se týče využití záznamu v případě nehody, většinou vám může pomoct. Vědomě říkáme většinou. Jak potvrzuje mluvčí Policejního prezidia, záznam z kamery může, ale nemusí vést k rozhodnutí o vině. Samozřejmě, pokud ho zašlete policii ČR, bude se jím zabývat. A to jak v případě, že se stala nehoda přímo vám, tak i v případě, kdy jste byli pouze svědkem přestupku nebo havárie (pak ale musí být zachycena SPZ viníka a uvedeno místo, kde byl záznam pořízen). Videozáznam je v takovém případě považován za podpůrný důkazní materiál. Stejně tak ale Policejní prezidium ve svém vyjádření potvrdilo, že o přístupu k videu rozhoduje příslušný orgán, povětšinou pověřený soudce nebo policejní úředník. A pouze na něm je, jak moc bude záznam ovlivňovat jeho rozhodnutí.

Tak to vidíte – záleží především na tom, kdo nehodu nebo přestupek vyšetřuje. Ale určitě nic nepokazíte, když si kameru pořídíte a budete ji plně v souladu s platnou legislativou používat. Zvyšujete tím své bezpečí a chráníte se před rizikem právních následků případné nehody. My vám každopádně závěrem přejeme, abyste jezdili pokud možno bez nehod a záznam z kamery měli čistě jako vzpomínku na občas krušné chvilky za volantem.

Autokamery
5 (100%) 5 votes
Váš pomocník