Nejlepší autobaterie 2023

  • Ušetřete si peníze i nervy při výběru nejvhodnější autobaterie.
  • Zvolte si na základě rozměrů, kapacity, užité technologie a poměru cena/kvalita.
  • Zjistěte, kde se dá koupit nejlevněji.

Autobaterie bez pozadí

Vítězové testu:

Délka 207 mm │ Výška pod 190 mmDélka pod 242 mm │ Výška 190 mmDélka 242 mm │ Výška pod 190 mm Délka 242 mm │ Výška 190 mm Délka 278–315 mm │ Výška 190 mm Délka 353 mm │ Výška 190 mm
Varta Silver Dynamic Varta Black Dynamic Varta Blue Dynamic Exide Premium Varta Start-Stop Plus Bosch S4
95%
97%
96%
95%
94%
96%
Zjistit cenu

Naše recenze

Zjistit cenu

Naše recenze

Zjistit cenu

Naše recenze

Zjistit cenu

Naše recenze

Zjistit cenu

Naše recenze

Zjistit cenu

Naše recenze

  • Velmi dlouhá životnost
  • Silné starty i v zimě
  • Ochrana proti hlubokému vybití
  • Technologie PowerFrame
  • Dobře nastartuje také v zimě
  • Dobrý poměr cena/kvalita
  • Technologie PowerFrame
  • Odolnost vůči korozi
  • Odolnost proti hlubokému vybití
  • Technologie Carbon Boost 2.0
  • Vhodná to extrémních podmínek
  • Rychle se nabíjí
  • Vhodná pro start/stop systémy
  • Vhodná pro brzdnou rekuperaci
  • Technologie PowerFrame
  • Technologie PowerFrame
  • Menší samovybíjení
  • Dostatečný startovací proud
  • Není určena pro start/stop systémy
  • Není určena pro brzdnou rekuperaci
  • Není vhodná pro systémy start/stop
  • Spíše pro starší vozidla
  • Nehodí se pro start/stop systémy
  • Není vhodná pro automobily s brzdnou rekuperací
  • Nerozumí si se start/stop systémem
  • Vyšší cena
  • Není určena pro start/stop systémy

Úvod

Automobily jsou dnes úplně běžnou součástí osobního i profesního života. Málokdo si dokáže představit život bez automobilu. Jsou to velcí pomocníci, ovšem aby dobře sloužili, je také třeba se o ně dobře starat. Kvalitu jedné z důležitých součástek, bez kterých nikam nedojedete, můžete velmi výrazně ovlivnit – jedná se o autobaterii. Připravili jsme proto pro vás test nejlepších autobaterií 2023, které můžete na našem trhu sehnat. U tohoto typu zboží se rozhodně vyplatí zainvestovat a koupit dražší autobaterii, samozřejmě však i s ohledem na parametry vašeho vozu. Vysvětlíme si proč.

zpět do menu ↑

Rozdělení autobaterií podle rozměrů

V rámci autobaterií jsme zvolili řazení dle velikosti baterie. Je to podle nás nejrozumnější způsob řazení autobaterií pro výběr. Přeci jen, každý má ve svém autě přesně vyhrazený prostor pro autobaterii, a ten se zvětšit zkrátka nemůže.

Rozměry jsou velmi podstatné parametry při výběru autobaterie. Proto jsme podle nich rozdělili autobaterie v našem testu. Zkrátka, každý automobil má přesně dané rozměry. Do prostoru autobaterie tak větší prostě nenacpete, ani kdybyste se snažili. Proto je potřeba brát rozměry vážně. Máte hned několik možnosti, jak zjistit ideální rozměry pro vaši autobaterii. Jednou z možností je prostor v motoru zkrátka změřit. Druhou možností je nákup podle staré a již vysloužilé baterie. Některé vozy mají tyto rozměry uvedeny také v manuálu, což by vám usnadnilo mnoho práce.

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou 207 mm a výškou pod 190 mm

Tyto autobaterie se zpravidla dávají do automobilů starší výroby s menší energetickou náročností. Nesetkáte se zde s podporou start/stop systému ani většími celkovými kapacitami. Na druhou stranu, starší vozidla toto nepotřebují.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Varta Silver Dynamic
52 Ah 520 A 12 V 207/175 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Varta Blue Dynamic
44 Ah 440 A 12 V 207/175 mm Zjistit cenu
3 Exide Premium
47 Ah 450 A 12 V 207/175 mm Zjistit cenu
4 Bosch S5
52 Ah 520 A 12 V 207/175 mm Zjistit cenu
5 Compass Plus
44 Ah 360 A 12 V 207/175 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Varta Silver Dynamic

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 52 Ah | Startovací proud: 520 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 175 mm | Délka: 207 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 12 kg | Pro start/stop systémy: Ne | Pro brzdnou rekuperaci: Ne

Varta Silver Dynamic

Výhody

Silné starty i v zimě

Velmi dlouhá životnost

Ochrana proti hlubokému vybití


Nevýhody

Není určena pro start/stop systémy

Není určena pro brzdnou rekuperaci

Varta Silver Dynamic se skvěle hodí pro vozy, které mají větší energetickou náročnost. Bohužel ale není vhodná pro auta, které mají start/stop systém, případně disponují brzdnou rekuperací. Spolehnout se však můžete na vysoký startovací výkon 520 A, který zajistí bezproblémový start také v zimě. Výroba baterie probíhá za přísných norem, takže se můžete spolehnout na kvalitu zpracování ale také na to, že výroba proběhla v souladu s životním prostředím.

Zjistit cenu

Výhodou je, že Varta Silver Dynamic disponuje také ochranou proti hlubokému vybití, které by znemožňovalo další nabíjení případně provoz akumulátoru. Ten je zcela bezúdržbový, při výrobě bylo také přidáno kalcium, které právě zajišťuje lepší startovací výkon. Oproti jiným typům na trhu disponuje tato baterie opravdu dlouhou životností, takže nebude potřeba ji za pár let provozu zase měnit.

Varta logo

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou pod 242 mm a výškou 190 mm

Také tyto autobaterie se zpravidla hodí do starších vozidel, které nemají vysoké nároky na celkovou kapacitu nebo na startovací proud. Logicky pak nejsou vhodné pro vozidla se start/stop systémy či brzdnou rekuperací.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Varta Black Dynamic
44 Ah 400 A 12 V 207/190 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Bosch S4
52 Ah 470 A 12 V 207/190 mm Zjistit cenu
3 Excide Excell
50 Ah 450 A 12 V 207/190 mm Zjistit cenu
4 Bosch S3
45 Ah 400 A 12 V 207/190 mm Zjistit cenu
5 Exide Classic
44 Ah 360 A 12 V 207/190 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Varta Black Dynamic

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 45 Ah | Startovací proud: 400 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 190 mm | Délka: 207 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 12 kg | Pro start/stop systémy: Ne | Pro brzdnou rekuperaci: Ne

Varta Black Dynamic

Výhody

Technologie PowerFrame

Dobrý poměr cena/výkon

Dobře nastartuje také v zimě


Nevýhody

Není vhodná pro systémy start/stop

Spíše pro starší vozidla

Varta Black Dynamic je ideálním akumulátorem především pro starší vozidla, které zároveň nejsou příliš energeticky náročná. Výkon je ale zároveň dostačující na to, abyste bezproblémově nastartovali také v zimě. Díky inovativní technologii PowerFrame si můžete být jistí tím, že vám tato baterie nabídne opravdu dlouhou životnost. Nebudete tedy nuceni ji po pár měsících provozu opět měnit na nový akumulátor.

Zjistit cenu

Výhodou je, že Varta Black Dynamic je zcela bezúdržbová, takže nepotřebujete nic kontrolovat či dolévat. Poskytuje také dobrý poměr cena/výkon, takže za své peníze dostanete odpovídající autobaterii do svého vozu. Myslete samozřejmě na to, že tento typ baterie není vhodný pro automobily, které disponují start/stop systémem, případně mají brzdnou rekuperaci. Baterie by se velmi rychle zničila.

Varta logo

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou 242 mm a výškou pod 190 mm

Tyto autobaterie se vyznačují vyšší kapacitou a také dobrým startovacím proudem. Je to dáno především faktem, že se umisťují především do novějších vozidel. I přesto se zde nesetkáte s podporou start/stop systému.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Varta Blue Dynamic
60 Ah 540 A 12 V 242/175 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Exide Premium
61 Ah 600 A 12 V 242/175 mm Zjistit cenu
3 Bosch S5
61 Ah 520 A 12 V 242/175 mm Zjistit cenu
4 Excide Excell
60 Ah 520 A 12 V 242/175 mm Zjistit cenu
5 MaXgear Revolution
60 Ah 560 A 12 V 242/175 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Varta Blue Dynamic

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 60 Ah | Startovací proud: 540 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 175 mm | Délka: 242 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 14 kg | Pro start/stop systémy: Ne | Pro brzdnou rekuperaci: Ne

Varta Blue Dynamic

Výhody

Technologie PowerFrame

Odolnost vůči korozi

Odolnost proti hlubokému vybití


Nevýhody

Nehodí se pro start/stop systémy

Varta Blue Dynamic je ideální baterií pro vozy, které nedisponují start/stop systémem, případně ani brzdnou rekuperací. Tato řada je ale vysoce spolehlivá a řidičům nabídne především dobrý startovací výkon, který je dostatečný pro většinu konvenčních vozidel s průměrnými nároky na elektrický proud. Výhodou je, že se akumulátor poměrně rychle nabíjí. Disponuje také zvýšenou odolností vůči korozi či hlubokému vybití, které by způsobilo nemožnost používání autobaterie dále.

Zjistit cenu

Díky konstrukci Varta Blue Dynamic se nemusíte obávat ani vylití elektrolytů, které jsou v baterii. Výroba probíhá v rámci nejpřísnějších německých norem, které zaručují kvalitu zpracování. Je také plně v souladu se životním prostředím. Odolností tato baterie disponuje také díky technologii PowerFrame, která právě zamezuje hlubokému vybití. S touto baterií rozhodně nešlápnete vedle.

Nokian logo

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou 242 mm a výškou 190 mm

Tyto autobaterie jsou podobně, jako předchozí, určené spíše pro vozy bez start/stop systému. Najdeme zde ale také světlé výjimky, které disponují technologiemi, které tento systém zvládnou bez problémů.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Exide Premium
64 Ah 640 A 12 V 242/190 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Varta Silver Dynamic
64 Ah 610 A 12 V 242/190 mm Zjistit cenu
3 Varta Start-Stop Plus
60 Ah 680 A 12 V 242/190 mm Zjistit cenu
4 Bosch S4
60 Ah 560 A 12 V 242/190 mm Zjistit cenu
5 Exide Start-Stop EFB
60 Ah 640 A 12 V 242/190 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Exide Premium

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 64 Ah | Startovací proud: 640 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 190 mm | Délka: 242 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 16,5 kg | Pro start/stop systémy: Ne | Pro brzdnou rekuperaci: Ne

Exide Premium

Výhody

Technologie Carbon Boost 2.0

Vhodná do extrémních podmínek

Rychle se nabíjí


Nevýhody

Není vhodná pro automobily s brzdnou rekuperací

Nerozumí si se start/stop systémem

Exide Premium je autobaterie, na kterou se můžete jednoduše spolehnout. To i díky speciální technologii Carbon Boost 2.0, která nabídne nejen rychlejší nabíjení ale také výdrž v extrémních klimatických podmínkách či extrémních podmínkách provozu. Zmíněná technologie funguje na bázi karbonových aditiv, která jsou schopná rozpouštět usazeniny v baterii, čímž podporuje právě rychlejší nabíjení.

Zjistit cenu

Exide Premium je akumulátor, který je stavěný na denní provoz, takže se nezalekne extrémních podmínek. Je vhodný také do automobilů, které jsou velmi náročné na elektrickou energii. Díky faktu, že se jedná o zcela bezúdržbovou baterii, nemusíte se vůbec o nic starat. Jednoduše baterii zapojíte do svého vozu a vyrážíte na cesty.

Exide logo

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou od 278 do 315 mm a výškou 190 mm

Baterie těchto rozměrů se vyznačují především velkým startovací proudem. Velkou výhodou je, že se zde již objevují modely vhodné pro automobily se start/stop systémem či brzdnou rekuperací.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Varta Start-Stop Plus
80 Ah 800 A 12 V 315/190 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Exide Start-Stop AGM
70 Ah 760 A 12 V 278/190 mm Zjistit cenu
3 Bosch S4
74 Ah 680 A 12 V 278/190 mm Zjistit cenu
4 Banner PowerBull
74 Ah 680 A 12 V 278/190 mm Zjistit cenu
5 MaXgear Revolution
82 Ah 800 A 12 V 315/190 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Varta Start-Stop Plus

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 80 Ah | Startovací proud: 800 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 190 mm | Délka: 315 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 23 kg | Pro start/stop systémy: Ano | Pro brzdnou rekuperaci: Ano

Varta StartStop

Výhody

Vhodná pro start/stop systémy

Vhodná pro brzdnou rekuperaci

Technologie PowerFrame


Nevýhody

Vyšší cena

Autobaterie Varta Start-Stop Plus je, jak již název napovídá, určena pro vozidla, která disponují systémem start/stop, případně také brzdnou rekuperací. V rámci technologie je zde využita AGM. Baterie tak disponuje opravdu velmi dlouhou životností, kterou si řidiči velmi pochvalují. Vhodný je tento akumulátor také pro vozidla, která mají velké nároky na elektrickou energii dodávanou baterií.

Zjistit cenu

Spolehlivost této autobaterie také zajišťuje prvotřídní technologie PowerFrame. Ta se stará nejen o životnost baterie, ale také o dobíjení. Velký startovací proud zase zajistí, že vaše vozidlo se start/stop systémem spolehlivě nastartuje i ve velmi tuhých zimách. Technologie AGM zase zajistí, že se nemusíte obávat například vylití elektrolytu, neboť v této baterii je elektrolyt ve formě gelu.

Varta logo

zpět do menu ↑

Test autobaterií s délkou 353 mm a výškou 190 mm

Tyto autobaterie jsou již poměrné velké, i proto disponují nejen velkým startovacím proudem ale především také velkou kapacitou. I díky tomu se méně samovybíjejí.

PořadíNáhledNázevHodnoceníKapacitaStartovací proudNapětíDélka/výškaCena
1 Bosch S4
95 Ah 800 A 12 V 353/190 mm Zjistit cenu

Naše recenze

2 Varta Silver Dynamic
100 Ah 830 A 12 V 353/190 mm Zjistit cenu
3 Zjistit cenu Exide Premium
100 Ah 900 A 12 V 353/190 mm Zjistit cenu
4 MaXgear Revolution EFB
100 Ah 900 A 12 V 353/190 mm Zjistit cenu
5 Yuasa YBX5000
100 Ah 900 A 12 V 353/190 mm Zjistit cenu

zpět do menu ↑

Vítěz testu: Bosch S4

Bezúdržbová: Ano | Kapacita: 95 Ah | Startovací proud: 800 A | Napětí: 12 V | Pólování: Pravé | Výška: 190 mm | Délka: 353 mm | Šířka: 175 mm | Hmotnost: 21,5 kg | Pro start/stop systémy: Ne | Pro brzdnou rekuperaci: Ne

Bosch S4

Výhody

Technologie PowerFrame

Menší samovybíjení

Dostatečný startovací proud


Nevýhody

Není určena pro start/stop systémy

Autobaterie Bosch S4 je bezúdržbová, a především velmi odolná. Spolehnout se také můžete na stálý startovací výkon, který je zabezpečený za každých okolností. I když venku panují velmi tuhé mrazy, Bosch S4 auto bezproblémově nastartuje. Za vysokou odolností stojí také technologie PowerFrame, která taktéž zabraňuje korozi baterie.

Zjistit cenu

Díky konstrukci má Bosch S4 snížené samovybíjení, takže není tolik náchylná ani v případě dlouhých odstávek vozidla. Labyrintová konstrukce uvnitř akumulátoru zase zajišťuje to, že elektrolyt se nevypařuje. Tím je zajištěna dlouhá životnost. Bohužel, baterie není vhodná pro použití do automobilů se start/stop systémy či s brzdnou rekuperací.

Logo Bosch

zpět do menu ↑

Největší výrobci autobaterií

U autobaterií jednoznačně platí, že kvalita je u velkých a známých značek. V žádném případě nedoporučujeme kupovat akumulátory v supermarketech, v nichž najdete často levné modely pochybné kvality. Zkušení a známí výrobci poskytnou vyšší životnost i lepší požadované vlastnosti. Chráníte tím také vaše vozidlo. A jací výrobci jsou ti nejlepší pro výběr autobaterie?

zpět do menu ↑

Jak vybrat autobaterii

Autobaterie samozřejmě disponují určitými prvky a aspekty, o kterých je dobré vědět před tím, než si ji pořídíte. Jak ale vyberete tu nejlepší pro váš vůz? Vše se dozvíte v této kapitole, jak vybrat autobaterii.

Autobaterie-clanek

Typ autobaterie

Typ baterie je důležitý především z hlediska údržby. Můžete si totiž vybrat autobaterii údržbovou a bezúdržbovou. Která je lepší a proč?

  • Údržbová – jejich hlavní výhoda je v ceně. Jsou mnohem levnější než bezúdržboví konkurenti. Lépe také snášejí případné úplně vybití. Hlavní nevýhodou je ale to, že se o údržbovou baterii musíte dobře starat. U tohoto typu baterie je potřeba pravidelně kontrolovat a doplňovat hladinu destilované vody.
  • Bezúdržbová – tyto baterie nabízí poměrně dlouhou životnost a vysoký výkon při samotném startu. Díky tomu, že není třeba se o ně výrazněji starat, je tento typ autobaterie také dražší.
  • Trakční – zde se jedná o speciální baterie, které se dávají do lodí či karavanů. Jsou uzpůsobené tomu, že dodávají neustále malý proud, ne jako předešlé dva typy, které vynaloží velké množství energie k tomu, aby vozidlo nastartovalo.

Technologie

Pro výrobu autobaterií se používají různé technologie. Ta pak může přímo ovlivňovat životnost, výkon ale také cenu. Jaké technologie jsou tedy nejvýhodnější? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?

  • Olovo – autobaterie s olovem jsou výrazně levné. Mají ovšem velmi malý výkon a je potřeba je udržovat v dobré kondici, jinak s ní nenastartujete. Jedná se o zastaralou technologii, kde jsou elektrody z olova a jako elektrolyt se používá kyselina sírová. Postupně ale tento typ baterie mizí.
  • Ca/Ca – tato technologie využívá vápník, který slouží jako výztuž, což brání vytečení elektrolytu. Je ale potřeba se o autobaterii dobře starat. Navíc, pokud dojde k úplnému vybití, může se tato autobaterie také zničit. Jedná se o poměrně levný typ autobaterie.
  • EFB – tato technologie zase nabízí skvělou životnost. Navíc se jedná v současnosti o nejvyužívanější autobaterii. Je uzpůsobená moderním vozům se systémem start/stop. Cena pořízení je ale vysoká. Nehodí se pro automobily, které jsou vybaveny brzdnou rekuperací. Disponují ale zdaleka nejlepším poměrem cena/výkon.
  • AGM – vychází ze zkratky Absorbed Glass Mat. Elektrolyt v rámci této technologie není přítomen v tekuté formě, je ale vsáknutý ve skelných vláknech. Jde o zcela bezúdržbový typ baterie, který se využívá do vozidel se systémem start/stop či s brzdnou rekuperací. Pro její nabití je potřeba koupit speciální nabíječky.
  • GEL – velmi podobný typ, jako předchozí autobaterie. Zde je ale elektrolyt ve formě křemičitého gelu. Výhodou je bezesporu menší rozměr. Nic lepšího vám v současné době trh nenabídne. Velice často se tento typ autobaterie dává do energeticky náročných vozidel, nehodí se ale pro start/stop systémy. I zde je potřeba pro dobití speciální nabíječka.

Car Battery
cautobateri-do-clanku

Kapacita autobaterie

Kapacita baterie se udává v ampérhodinách (zkratka je Ah). Kapacita udává, kolik proudu se vygeneruje za určitý čas. Proto se vždy doporučuje kupovat autobaterie s kapacitou, kterou měla také originální. Opět si můžete tuto informaci zjistit v manuálu vozu. Obecně ale platí, že pro spalovací motory (benzín) by měla být kapacita 60 Ah, u vznětových motorů (diesel) by to mělo být 70 Ah.

Napětí

Napětí autobaterie je sice podstatný parametr, ale máme pro vás velice dobrou zprávu. Většina osobních vozidel potřebuje autobaterii s napětím 12 V. Není proto potřeba dlouho vybírat, protože 12 V má také většina baterií na trhu.

Pólování

Pólování je důležitý parametr z hlediska zapojení. Jestliže špatně zvolíte polaritu, baterii nezapojíte a tím pádem nebude ani fungovat. Můžete se setkat s polaritou pravou, která se označuje 0 a polaritou levou, která se zase označuje 1. Jaké pólování potřebujete, můžete velmi snadno zjistit z vaší stávající baterie. Stačí, když se k baterii postavíte z boku, blíže ke kolíkům. Podle toho, kde se nachází kladný pól, má baterie pravou nebo levou polaritu.

Velikost pólu

Tento parametr uvádíme spíše pro zajímavost ale také pro úplnost článku. Pokud jste koupili vůz určený pro evropský trh, pak neřešíte vůbec nic. Pokud ale máte dovozové auto, především z asijských trhů, pak musíte zjistit velikost pólu. Pól může být menší nebo jinak tvarovaný, takže by běžná autobaterie byla v tomto případě nedostačující.

Typ uchycení

I zde zařazujeme typ uchycení především pro úplnost článku. Auta, která jsou určena pro evropský trh mají uchycení autobaterie pomocí standardizovaného uchycení B13. Dovozová auta, opět především z asijského trhu, mají atypická uchycení, čemuž musíte také uzpůsobit výběr autobaterie.

Výběr autobaterie

Vhodnost baterie

Dnešní moderní automobily jsou poměrně složité a obsahují velké množství různých systémů. Na to je potřeba myslet také v případě, že vybíráte autobaterii. Musíte se přesvědčit, že je autobaterie kompatibilní s vaším vozem, resp. se systémy v něm. Jedná se o vozidla, která disponují start/stop systémem případně mají brzdnou rekuperaci. Proto se vždy u obchodníka informujte, zda je daná autobaterie vhodná do těchto vozidel.

Datum výroby

Na horní straně baterie vždy najdete údaj o tom, kdy byla baterie vyrobena. Datum výroby je vždy vhodné zkontrolovat v případě, že kupujete ojetý vůz z autobazaru. Datum se však dozvídáte z nějakého kódu, kterému je potřeba rozumět. Neexistuje totiž žádný univerzální formát, který by se používal. Někde je datum výroby uvedeno v číselném kódu, kdy je oddělen rok i měsíc výroby. Jinde pak slouží pro označení měsíc písmena. Leden A, únor B a tak dále.

zpět do menu ↑

Nabíječky autobaterií

Nabíječky pro autobaterie nejsou nijak drahé, neměly by proto chybět ve výbavě každého řidiče. Jaké typy ale seženete na trhu a které jsou vhodné pro dobíjení různých typů akumulátorů?

zpět do menu ↑

Finální verdikt

Výběr autobaterie není radno podceňovat. Vždy si zjistěte co nejvíce informací, než se rozhodnete pro nákup konkrétního modelu. Především dbejte na maximální kapacitu a rozměry, aby se vám akumulátor do vozu vůbec vešel. Berte v úvahu údaje o svém vozidle. Nezapomeňte řešit ani takovou zdánlivou drobnost, jako je stáří autobaterie. To je pro její použití rozhodující, pokud by byla starší, než třeba rok, je dobré požádat personál obchodu o kontrolu. Doporučujeme také vybírat ty modely, které jsou od známých a prověřených výrobců, abyste si nezničili auto. Baterky ze supermarketu nejsou zrovna kvalitní ani spolehlivé, takže pokud možno se jim vyhýbejte. Na závěr jsme pro vás také připravili několik rad a tipů, jak autobaterii správně používat, nabíjet a kontrolovat, protože pro dobrý provoz je to taktéž důležité.

zpět do menu ↑

Nejčastěji kladené otázky


Co je klíčové pro výběr nové autobaterie?


„Výběr ideální autobaterie pro vaše vozidlo je důležitý pro následný bezpečný a komfortní provoz. Pokusíme se vám stručně odpovědět zde, podrobnější odpověď pak najdete v sekci Jak vybrat autobaterii v našem článku. Začneme postupně. Důležité jsou rozměry, aby vám baterie do auta seděla. Co se údržby baterie týká, můžete si vybrat bezúdržbovou, za kterou si sice připlatíte, ale nabízí dlouhou životnost i vysoký výkon při startování. Na druhou stranu jsou tu i levnější autobaterie, budete jim ovšem muset věnovat více péče a také bude potřeba pravidelně kontrolovat a doplňovat hladinu destilované vody. Tento typ autobaterie lépe snáší její úplné vybití. Při výrobě autobaterií jsou používány různé technologie, která mají vliv na její životnost. Největší životnost slibují autobaterie s technologií EFB, AGM nebo GEL. O poznání hůře jsou na tom baterie s technologií z Olova nebo Ca/Ca. Dále záleží i na kapacitě, pólování nebo samozřejmě datu výroby.“


Jakou baterii pořídit do auta se systémem Stop&Go?


„Pokud vaše auto disponuje systémem Stop&Go, vaše autobaterie dostává pořádně zabrat a je důležité ohlídat si při jejím výběru také vysokou kvalitu. Stejnou náročnost představuje pro autobaterii častá jízda v koloně, kdy pouze popojíždíte. To se stává třeba ve velkých městech ve špičce. V obou případech se určitě vyplatí pořídit si autobaterii s technologií AGM, EFP nebo GEL, které nabízí dlouhou životnost a disponují velmi dobrým poměrem cena/výkon. To splňuje, mimo jiné, většina vítězných modelů v rámci našeho testu autobaterií.“


Jak poznat pólování baterie?


„Pokud si kupujete novou baterii do vašeho auta, podstatným parametrem k zapojení baterie je informace o pólování. Pokud zvolíte špatnou polaritu, baterii nebudete moci zapojit, a tak nebude fungovat. Můžete se setkat se dvěma možnými označeními polarity. S polaritou pravou, která bývá označována jako 0 a polaritou levou, která je označována jako 1. Někteří výrobci pro přehlednost rozlišují jednotlivé póly baterie odlišnou barvou. Jak zjistit, jaké pólování potřebujete pro svůj automobil, jsme podrobněji rozepsali tady. Stejně tak si můžete v našem článku přečíst i další podrobné tipy pro výběr nejlepší autobaterie.“


Co dělat po zakoupení nové autobaterie?


„Přenesli jste se přes všechny nástrahy výběru autobaterie a nyní jen čekáte na to, že ji zapojíte. Bohužel to ale není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Automobilu totiž musíte říct, že má pod kapotou novou baterii. To se provádí přes diagnostiku vozu (palubního počítače), do které se tato změna musí zapsat. Auto se pak musí naučit s novou baterií účinně pracovat. Je proto vhodné nechat výměnu autobaterie na autoservisech, kde si s tím poradí. Rozhodně je to elegantnější řešení než za chvíli kupovat novou autobaterii.“


Jak vyměnit autobaterii?


„Pokud se nakonec rozhodnete, že si baterii vyměníte sami, přinášíme vám návod, jak na to. V první řadě vůz nesmí být nastartovaný a nesmí v něm běžet žádný elektrospotřebič – například autolednička. Při výměně může být problém s kódovanými rádii, které budou chtít po výměně baterie PIN. Když máte vůz vypnutý a nic v něm neběží, můžete starou autobaterii odpojit a vyjmout. Příliš ji nenaklánějte, aby nedošlo k vytečení elektrolytu. Nyní můžete na uvolněné místo zapojit novou autobaterii. Kabely upevněte až na doraz, aby baterie skutečně fungovala. Jak jsme psali výše, některé automobily chtějí zápis do diagnostiky či palubního počítače, že došlo k výměně baterie.“


Jak kontrolovat autobaterii?


„Toto je kapitola především pro majitele údržbových akumulátorů. Tento typ se doporučuje kontrolovat alespoň dvakrát ročně. Na horní straně baterie naleznete zátky. Ty můžete snadno odšroubovat a zkontrolovat stav elektrolytu a případně dolít destilovanou vodu. Pokud zátky na baterii nejsou, máte bezúdržbový typ, kde tyto starosti odpadají. Doporučuje se také pravidelně kontrolovat stav napětí baterie. Pokud nastane některá z těchto situací, pak dbejte na doporučení: 13 V a více – pokud přístroje ukazují takové hodnoty, došlo bohužel k přebití baterie. To zapříčinilo ztrátu vody a zvýšení koncentrace elektrolytu. Bohužel, s tímto se již nedá nic dělat a baterii bude potřeba vyhodit. | 12,6 až 12,9 V – tyto hodnoty jsou ideální. Pokud je tedy přístroj ukazuje, je vše tak, jak má být. Nemusíte s akumulátorem nic dělat. | 11,5 až 12,5 V – přístroj ukazuje tyto hodnoty? Pak byste měli jednoznačně zpozornět! Baterie je v takovém případě vybitá a měli byste ji tedy urychleně nabít. V opačném případě by napětí dále klesalo, což by vedlo ke zničení baterie. | 2 až 11,5 V – baterie je zcela vybitá. Můžete se samozřejmě pokusit ji nabít. Většinou si s tím ale neporadí ani velice kvalitní nabíječky a akumulátor tak budete muset nejspíše vyhodit. | 0 až 2 V – v takové případě došlo nejspíše ke zkratu na baterce. S tím neuděláte vůbec nic a akumulátor musíte nahradit za nový.“


Jak poznat nabitou autobaterii?


„Nabitá baterie vozidla by měla při měření vykazovat hodnotu 12,9 V. Z poloviny nabitá baterie pak ukazuje 12,4 V. Tato hodnota je už však na hraně. Dlouhodobě by se napětí autobaterie nemělo klesnout pod 12,5 V. Zastavme se také u životnosti baterie, která je velice závislá na tom, jak energeticky náročné je vaše vozidlo. Stejně tak je vhodné zkontrolovat datum výroby autobaterie v případě, že jste vůz pořídili jako ojetý v některém z autobazarů. Alespoň základní rady, jak se v kódech, označujících datum výroby, zorientovat, najdete zde.“


Jak nabíjet autobaterii?


„Chcete, aby vaše baterka měla opravdu dlouho životnost? Pak je důležité při nabíjení dodržovat postup, jaký najdete v návodu k baterce. Existuje ale řada zásad, které se dodržují vždy a pomáhají k lepší životnosti baterie. Jakmile baterii odpojíte, dejte ji na dobře větrané místo. V dobře větraném místě také akumulátor nabíjejte. Nejdříve zapojte svorky k baterii a poté dejte nabíječku do zásuvky. Po dokončení nabíjení pokračujte přesně opačně. Tedy nejdříve vytáhněte nabíječku ze zásuvky a poté odpojte svorky. Vždy nabíjejte desetinou hodnoty celkové kapacity baterie. Pokud je celková hodnota 70 Ah, pak nabíjejte při proudu 7 A. Nikdy tuto hodnotu nepřekračujte, mohlo by dojít k poškození akumulátoru. V případě údržbových baterií kontrolujte elektrolyty a nezapomeňte také doplnit destilovanou vodu.“


Lze autobaterii nabíjet ve vozidle?


„Ano, je možné autobaterii nabíjet také ve vozidle. To se často dělá v případě, že potřebujete baterku tzv. oživit. Při dlouhé cestě se zvládne sama nabít. Pokud ale potřebujete baterii dobít v autě, vždy zkontrolujte, že je odpojená. V opačném případě by mohlo dojít k poškození elektroniky, jejíž oprava by byla finančně opravdu velice náročná.“


Jak ekologicky zlikvidovat autobaterii?


„Poté, co vám stará autobaterie doslouží určitě myslete i na její ekologickou likvidaci. Ve starém a nefunkčním akumulátoru zůstala chemická náplň, a proto je autobaterie považována za nebezpečný odpad. Nejsnadnějším řešením je, pokud dodavatel nové autobaterie umožňuje odebrání a ekologickou likvidaci nefunkční autobaterie. Pokud ne, odvezte starou autobaterii do sběrného dvora, kde se o řádnou likvidaci postarají.“

zpět do menu ↑

Co snižuje životnost autobaterie?

Autobaterie zpravidla vydrží 3 až 5 let, podle provozu a také podle péče o baterii ale i o samotný vůz. Některé faktory ale výdrž velmi nepříjemně ovlivňují. O co se přesně jedná?

A máme zde konec našeho testu nejlepších autobaterií. Věříme, že vedle výběru jsem vám poradili také s tím, jak se k autobaterii co nejlépe chovat, aby vydržela mnoho úspěšných startů. Pokud byste měli ještě nějaké dotazy, zkuste se podívat do příslušné sekce článku, možná tam najdete odpověď 🔋❓