Porovnání a test GPS navigací

Jak vybrat GPS navigaci 2018

Navigace bez pozadí

TOP GPS navigace roku 2018

Automobilové GPS navigace do 4000 korun Automobilové GPS navigace od 4000 do 8000 korun Automobilové GPS navigace od 8000 korun Outdoorové GPS navigace
Garmin DriveLuxe 50 Lifetime Europe45 Mio MiVue Drive 65 Full Europe LM TomTom GO Professional 6250 Lifetime Garmin Oregon 700 PRO
Displej
91 %
Výdrž baterie
91 %
Mapové vybavení
93 %
Cena/kvalita
91 %
Displej
93 %
Výdrž baterie
92 %
Mapové vybavení
96 %
Cena/kvalita
95 %
Displej
96 %
Výdrž baterie
92 %
Mapové vybavení
99 %
Cena/kvalita
92 %
Displej
91 %
Výdrž baterie
97 %
Mapové vybavení
96 %
Cena/kvalita
94 %
Zjistit cenu Zjistit cenu Zjistit cenu Zjistit cenu

Nejlepší GPS navigace roku 2018

Rady, tipy, recenze

Úvod

Dříve, když se lidé vydali na dovolenou nebo na služební cestu, ale třeba i jen tak na výlet do přírody, byli odkázáni na svůj vlastní orientační smysl, odhad nebo v nejlepším případě papírovou mapu. Samozřejmě, nebylo těžké se ztratit. Pravda, málokdy to mělo vážnější následky, ale i tak to mohla být třeba na dovolené v cizině značná komplikace. Dnes, v době chytré techniky a pokročilých technologií, existují přístroje, které vám umožňují zorientovat se kdykoliv a kdekoliv – jde o GPS navigace, ať už outdoorové pro turisty, nebo automobilové pro motoristy. Navíc, moderní navigace toho umí mnohem víc. Kromě navigace vám mohou pomoci najít třeba místo k parkování, ohlásí vám dopravní uzávěrky nebo vám prozradí, kde zrovna došlo k autonehodě a jakému úseku se tedy vyhnout.

Jak funguje GPS navigace? Samotná zkratka GPS znamená Globální polohový systém (Global Positioning Systém) a původně byl tento signálový systém určen pouze pro armádu. Teprve později se rozšířil i mezi veřejnost. Jeho základem je soubor družic, které se nacházejí nad Zemí ve vesmíru a s jejichž pomocí lze s vysokou přesností určit jakoukoliv polohu na planetě Zemi, pokud do daného místa GPS signál dosáhne. A to s přesností metrů, v případě specializovaného využití i několika centimetrů. Princip fungování jednotlivých přístrojů, které si vy jako uživatelé pořídíte, je pak jednodušší. Stačí zadat adresu nebo souřadnice místa a navigace vás tam dovede. Stejně tak máte skrze přístroj přístup k mapám, pomocí kterých se můžete snadno zorientovat. Dražší a vylepšené modely pak mohou přijímat například signály, obsahující hlášení o dopravních nehodách.

GPS navigace v autě

Ovšem má-li pro vás být koupě GPS navigace výhodná, je potřeba dodržet určitá pravidla výběru. Ne každá značka navigace je kvalitní a ne každý přístroj se vám vyplatí. Je dobré projít si alespoň základní parametry. Které to jsou? Čekali jsme tuto otázku, proto jsme pro vás připravili velký test GPS navigací 2018, který vám na ni odpoví. Kromě žebříčků TOP navigací a recenzí GPS navigací v něm totiž najdete i velký článek na téma „Jak vybrat GPS navigaci?“, který by vám měl poradit, kterých kritérií a parametrů si určitě všimnout, jaké jsou jejich ideální hodnoty a na co si naopak musíte dávat pozor. To, co vám v tuto chvíli připadá otravné, zbytečné a zdržující, je do budoucna velice důležité. GPS navigace nejsou zrovna nejlevnější a je proto dobré investovat do nějaké, se kterou budete dlouhodobě spokojeni.

zpět k menu ↑

Rozdělení navigací na osobní a automobilové

Hned na úvod bude stát za to si navigace rozdělit do dvou základních kategorií. Obecně platné dělení je na:

  • Outdoorové (obecně nazývané také chodecké, pěší nebo turistické)
  • Automobilové (které se dále dělí na zabudované a v našich končinách výrazně oblíbenější přenosné).

V rámci těchto dvou skupin ale existuje také několik různých, dalo by se říci hybridních typů. Samostatnou kategorií jsou třeba navigace pro motorkáře, nebo pro cyklisty. Většinou jsou výše zmíněným typům podobné, jen mají různá uzpůsobení pro své využití (například cyklistická GPS navigace musí být ovladatelná i v rukavicích, zároveň ale i voděodolná a s velkou výdrží, jak je obvyklé pro outdoorové navigace).

zpět k menu ↑

Test automobilových GPS navigací

Suverénně nejprodávanější jsou na našem trhu automobilové GPS navigace, začneme proto jejich testem.  Půjde především o přenosné GPS navigace, které jsou u nás nejoblíbenější. Z parametrů jsme se rozhodli za ty hlavní považovat rozlišení displeje a jejich výdrž.

Nejlepší automobilové GPS navigace do 4 000 korun

Pořadí Název Náhled Hodnocení Rozlišení Výdrž baterie Cena
1. Garmin DriveLuxe 50 Lifetime Europe45 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
2. Garmin Drive 51S Lifetime Europe45 480 x 272 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
3. Mio Spirit 5400 Lifetime CZ/SK 480 x 272 pixelů 2 hodiny Zjistit cenu
4. TomTom Start 25 Regional Lifetime 480 x 272 pixelů 2 hodiny Zjistit cenu
5. TomTom Start 25 Europe LifeTime 480 x 272 pixelů 2 hodiny Zjistit cenu
6. Garmin Drive 40 Lifetime Czech 480 x 272 pixelů 1 hodina Zjistit cenu

Nejlepší automobilové GPS navigace od 4 000 do 8 000 korun

Pořadí Název Náhled Hodnocení Rozlišení Výdrž baterie Cena
1. Mio MiVue Drive 65 Full Europe LM 800 x 480 pixelů 2 hodiny Zjistit cenu
2. TomTom VIA 62 Europe Lifetime 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
3. Carneo Combo A9400 1280 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
4. Mio MiVue Drive 55 Full Europe LM 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu

Nejlepší automobilové GPS navigace od 8 000 korun

Pořadí Název Náhled Hodnocení Rozlišení Výdrž baterie Cena
1. TomTom GO Professional 6250 Lifetime 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
2. TomTom GO 6200 World Lifetime 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
3. Garmin Zümo 395 Lifetime Europe45 480 x 272 pixelů 1 hodina Zjistit cenu
4. TomTom GO Professional 620 Lifetime 800 x 480 pixelů 1 hodina Zjistit cenu

Automobilové GPS navigace a jejich charakteristika

Automobilové GPS navigace tvoří na trhu obrovskou skupinu navigací. Je to dané tím, že navigaci potřebují nejčastěji právě řidiči. Obecně pro ně platí, že mají menší dobu v provozu bez nutnosti připojení k napájení. Vzhledem k tomu, že jsou výkonnější, než outdoorové navigace, a mají větší spotřebu, i výdrž je kratší (běžně hodina, maximálně dvě). Běžně se to řeší připojením do zapalování skrze napájecí kabel. Mají větší displej a lepší rozlišení, zároveň jsou mapové systémy přizpůsobeny především motoristům. Dá se říci, že jsou veskrze uzpůsobeny právě pro použití v automobilech a jejich parametry tomu odpovídají.

Obecně je lze rozdělit na přenosné GPS navigace a zabudované GPS navigace. První z nich jsou podobné třeba palubním kamerám. Umístíte je na čelní sklo nebo na palubní desku, ideálně na držák, abyste se při řízení nemuseli otáčet, a můžete na nich sledovat cestu nebo se nechat navigovat hlasem. Druhý typ je určený k vestavění do palubní desky automobilu. Designově to vypadá rozhodně lépe, ale nevýhodou je omezený výběr (s ohledem na model automobilu), vyšší cena a také menší nabídka. Pojďme si navigace mezi sebou trochu stručněji srovnat:

Výhody přenosných navigací:

  • Neomezený výběr a širší nabídka
  • Možnost použití ve více vozidlech
  • Snazší manipulace
  • Jednodušší aktualizace map v systému

Nevýhody přenosných navigací:

  • Nutné napájení skrze kabel (většinou kolem řadicí páky, kde může překážet)
  • Navigaci je nutné z auta odnášet, její odcizení skrze čelní sklo je snadné
  • Na čelním skle nebo na palubní desce může překážet ve výhledu řidiče
  • Oproti outdoorovým mají automobilové navigace obecně nižší výdrž

Výhody zabudovaných navigací:

  • Jsou pohodlnější – nepřekáží ve výhledu a nenapájí se přes kabel z osobního prostoru
  • Její odcizení je složitější
  • Nemůžete ji zapomenout připojit k nabíjení
  • Lze ji zabudovat do palubní desky, což designově vypadá lépe

Nevýhody zabudovaných navigací:

  • Výběr omezený značkou a modelem vozidla
  • Aktualizace map je poměrně složitá
  • Vysoká cena, složitější výměna
  • Pomalý vývoj a zastaralost zabudovaných navigací

Automobilová navigace

Co se týče dalších možností navigace v automobilu, poměrně hodně rozšířené jsou dnes aplikace do mobilních telefonů. Jejich použití je ale nepraktické – ač jsou zdarma, občas nefungují, pokud nemáte signál. Může se tedy stát, že zůstanete někde viset a nebudete vědět, kam jet. Navíc je pravda, že pokud vůz používá více řidičů (třeba ve firmě), musel by mít každý z nich chytrý telefon s navigací.

zpět k menu ↑

Test outdoorových GPS navigací

Outdoorové GPS navigace jsou určené především pro pěší turisty, případně je mohou využívat cyklisté. Stejně jakou automobilové GPS navigace jsou i ty outdoorové funkčně a parametrově plně přizpůsobeny svému použití.

Nejlepší outdoorové GPS navigace

Pořadí Název Náhled Hodnocení Rozlišení Výdrž baterie Cena
1. Garmin Oregon 700 PRO 240 x 400 pixelů 16 hodin Zjistit cenu
2. Teasi One 3 480 x 800 pixelů 12 hodin Zjistit cenu
3. Garmin eTrex 20x 320 x 240 pixelů 25 hodin Zjistit cenu
4. Garmin Montana 610 PRO 480 x 272 pixelů 22 hodin Zjistit cenu

Outdoorové GPS navigace a jejich charakteristika

První, čeho si všimnete na outdoorových GPS navigacích, je jejich výrazná podobnost s odolnými mobilními telefony. Jelikož jsou určeny do terénu a do přírody, je samozřejmě nutné, aby byly odolné. Jak mechanicky, tak i proti poškození vodou nebo zanesení prachem. Jsou menší a lehčí než automobilové přenosné GPS navigace, aby nebyly na cestách zátěží, ale zároveň pak mají menší rozlišení. Důležitá je u nich především větší výdrž baterie (v provozu vydrží klidně i dvacet hodin), přítomnost kompasu a základních orientačních funkcí, abyste se nemohli ztratit ani v horách nebo v lese.

Výhody:

  • Velmi odolné vůči poškození vodou, prachem i mechanickému poškození
  • Malé rozměry a mobilita
  • Vhodné do terénu

Nevýhody:

  • Menší rozlišení
  • Funkčně nejsou tolik propracované, jako automobilové navigace

Outdoorová navigace

zpět k menu ↑

Značka GPS navigace je důležitá – prohlédneme si tři nejvýznamnější

Pokud se máme podívat na značky GPS navigací, je potřeba si dopředu něco prozradit. Přestože trh je poměrně široký, za zmínku stojí tři nejdominantnější značky – TomTom, Mio a Garmin. Tito výrobci trh s navigacemi poměrně ovládají, dosahují vysoké kvality a jejich výrobky jsou velmi oblíbené. Z našeho pohledu je dobré vybírat právě z nabídky těchto firem, a to z několika důvodů:

  1. Pouze výrobce, který se věnuje navigacím seriózně a ve velkém, může hodně investovat do vývoje a technologií a má zkušenosti s jejich výrobou.
  2. Tradiční značka je zárukou kvality – rozhodně nemůže riskovat, že si špatnou navigací pokazí renomé.
  3. V případě navigací přichází na scénu ještě zcela speciální důvod – aktualizace map a software navigace.

Ne, že by nebylo možné na trhu narazit na dobré navigace jiné značky – to tvrdit nechceme. Je to ale do jisté míry risk a musíte pak volit opravdu dobře. Koneckonců, i náš test tvoří téměř bez výjimky pouze navigace těchto tří značek. Pojďme si je tedy, alespoň stručně, charakterizovat, abyste se s nimi trošku seznámili.

GPS navigace TomTom

Společnost TomTom NV je nizozemskou firmou, založenou v roce 1991. Jejím primárním zaměřením jsou navigační přístroje, tedy právě GPS navigace. Kromě toho ale nabízí třeba i hodinky pro sport. Pojďme se ale přidržet GPS navigací. Ty jsou nabízeny v kategoriích navigací pro automobil (přenosné i vestavné), motocykl a nákladní vůz. Outdoorové navigace společnost TomTom nenabízí. Jelikož nabídka společnosti je velmi široká a zahrnuje více než sto modelů, podívejme se spíše než na modelové řady na jednotlivé technologie, které jsou pro navigace TomTom typické. Je to třeba aktualizace prostřednictvím Wi-Fi, možnost čtení zpráv ze smartphonu, kompatibilita s funkcemi Google Now nebo přístup k mapám rychlostních radarů. Celosvětově pak patří navigace TomTom k těm nejvíce oceňovaným.

Tomtom logo

GPS navigace Mio

Značku Mio nosí hrdě výrobky společnosti Mio Technology. Jde o společnost, založenou na Tchajwanu v roce 2002, přičemž dnes jsou její pobočky rozšířené i v Evropě, Asii nebo Americe. V zásadě jde o navigace na kolo i o navigace do auta. Kromě toho ale firma uvádí na trh třeba i hodinky pro sport nebo autokamery. Bez zajímavosti není ani to, že pod společnost Mio spadají i značky navigací Navman a Magellan. Podívejme se na jednotlivé třídy navigací Mio:

  • Mio Cyclonavigace na kolo, disponují obrazovkami s antireflexní úpravou (díky čemuž jsou dobře čitelné na slunci), mají přeinstalované základní cyklistické mapy, snímač srdečního tepu a disponují funkcí jízdy s překvapením, kdy si nastavíte čas a vzdálenost a navigace sama vytvoří trasu.
  • Mio Spiritklasické navigace, které disponují řadou pokročilých funkcí. Jmenujme například informace o rychlostních radarech, cestovního průvodce, režim nákladního automobilu (který přizpůsobí trasu tak, aby byla s nákladním automobilem sjízdná) nebo asistenta jízdních pruhů.
  • Mio MiVue Drive – třída autokamer, propojených s GPS navigací. Kromě předešlých funkcí mají právě i funkci nahrávání vaší jízdy. Více o nich se můžete dočíst v našem testu autokamer.

Mio Technology logo

GPS navigace Garmin

Společnost Garmin Ltd., vlastník značky Garmin, je velkovýrobcem leteckých, námořních, ale i automobilových a outdoorových GPS navigací. Firma byla založena roku 1989 ve Spojených státech amerických Gary Burrellem a Min Kaoem. Kromě navigací však, podobně jako předchozí společnosti, vyrábí i velmi dobře hodnocené sportovní hodinky. Zaměříme-li se pouze na navigace, zjistíme, že jsou nabízeny v několika kategoriích – samostatně pro automobily, nákladní vozy a karavany i motocykly. Na výběr máte z několika modelových řad navigací:

  • Garmin Drive – navigace pro běžné osobní automobily, kladoucí důraz především na bezpečnou jízdu. Vybaveny jsou šestým smyslem, kter upozorňuje na nbezpečná místa na silnici. Tato řada se dále dělí na řady Garmin Drive, Garmin DriveSmart, Garmin DriveAssist a Garmin DriveLuxe.
  • Garmin dezl – řada navigací pro řidiče nákladních automobilů a TIR.
  • Garmin Camper – řada navigací pro řidiče karavanů, obytných vozů, ale i osobních vozů. Je nejlepší na delší cestování nebo na cesty na dovolenou.
  • Garmin Zümo – řada širokoúhlých GPS navigací na motorku, která mimo jiné přináší Hands Free, záznam trasy, možnost měření tlaku v pneumatice i asistenta řazení do jízdních pruhů. Od klasických navigací se odlišuje odolností proti vibracím, voděodolnosti o odolností vůči poškození benzínem.
  • Garmin Montana – řada outdoorových navigací do přírody nebo do hor, disponujících velkým otočným displejem, kompasem a odolností vůči mechanickému poškození i voděodolností. Starší modely nesou označení Oregon.
  • Garmin VIRB – řada autokamer se zabudovanou GPS navigací.

Garmin logo

zpět k menu ↑

Jak vybrat GPS navigaci a podle čeho se rozhodovat?

Se znalostí základního rozdělení GPS navigací a charakteristik největších výrobců se můžeme rovnou pustit do samotného výběru GPS navigace. Není to složité, ale je dobré znát alespoň rámcově základní parametry, které k dobrému výběru vedou. Všechna kritéria výběru s vámi projdeme, ale chceme si na tomto místě dovolit poznámku – ne každý parametr je potřeba u daného typu navigace řešit. Myslíme to tak, že například v případě nákupu GPS navigace do auta nebudete řešit její odolnost, zatímco v případě outdoorové navigace vás úplně nezajímá třeba usazení na čelní sklo. Jelikož se ale test věnuje oběma typům kamer, je potřeba probrat všechny parametry. Některé jsou společné, jiné už ne. Nebude-li pro vás daná kapitolka důležitá, přeskočte ji, ale vypustit ji z článku nemůžeme.

Vlastnosti displeje jsou pro vás rozhodující

Jedním z rozhodujících parametrů navigace je displej. Pro průměrného uživatele je možná vůbec nejdůležitější, plně totiž rozhoduje jak o ovládání navigace, tak i o jejím použití. Rozměry se běžně pohybují zhruba mezi čtyřmi (10,2 cm) a šesti palci úhlopříčky (15,2 cm). To je optimum, které doporučujeme – údaje na navigaci jsou pěkně čitelné, ovládání není nijak těžké, ale zároveň pak nejsou rozměry nijak zvlášť velké. Malý displej je nepraktický, protože jsou na něm údaje hůře čitelné a špatně se na něm orientuje v mapách. Naopak, velký displej znamená výrazné rozměry – ty se nevyplatí ani v autě, na v přírodě. Pokud je navigace na čelním skle auta příliš velká, omezuje výhled řidiče. Naopak, rozměrná navigace v přírodě znamená to, že se hůře vejde do ruky a je těžší na přenášení.

V souvislosti s velikostí displeje sledujte i jeho rozlišení. To v zásadě udává, kolik barevných bodů tvoří kompletní obraz. Znamená to, že na jednotku plochy displeje připadá určitý počet bodů, nazývaných pixely. Čím více se jich na stejnou plochu vejde, tím jemnější obraz je a tím lépe vyniknou jeho detaily. Rozlišení se udává vždy ve formátu číslo X číslo, a platí, že čím větší rozlišení, tím je pro vás displej lepší (do určité míry, než oko přestane vnímat rozdíly, to ale u navigací nehrozí). Je ale bezpodmínečně nutné spojit si údaj o rozlišení s informací o velikosti displeje, kterou rozebíráme v předchozím odstavci. Pokud budete porovnávat dvě zařízení, z nichž jedno bude mít čtyřikrát větší displej, než to druhé, ale zároveň pouze dvojnásobné rozlišení, určitě si to větší nekupujte.

GPS navigace zobrazení

Na závěr se podívejme na vlastnosti displeje. Displej by určitě měl být dotykový, to je dnes standard ovládání GPS navigací. Určitě by měl mít antireflexní úpravu displeje, protože tím se zbavíte odlesků a informace na displeji budou krásně čitelné i na slunci. A to je věc, kterou oceníte nejen v přírodě, ale i v autě. Jakmile totiž displej nezobrazuje dobře na slunci, může se stát, že vám v danou chvíli přestane být užitečný.

Výdrž baterie nepodceňujte

Shodneme se na tom, že u automobilových GPS navigací jsou i důležitější parametry – jelikož navigaci většinou hned po vyjetí zapojíte do zapalovače, není potřeba, aby byla výdrž baterie vzhledem k výkonu navigace tak vysoká. Běžná je zde hodina. Ale je pravda, že mnozí z nás si rádi trasu třeba den před odjezdem přehrají, nebo ji dopředu zkoumají a hledají tu nejlepší. V takovém případě může být hodinová výdrž baterie malá. Více se tedy vyplatí baterie se standardní výdrží dvě hodiny, ve výjimečných případech můžete narazit i na navigace s výdrží až pět hodin. To už nám ale připadá celkem zbytečné vzhledem k tomu, že se tím zvyšuje cena přístroje.

Co se týče outdoorových navigací, tam je důležité, aby výdrž byla, pokud možno, co největší. Takové navigace si berete do terénu, do hor, do lesa nebo na výlet po řece. Tedy všude tam, kde není možnost dobíjet baterii ze sítě. A jelikož takové výlety bývají často celodenní, i vícedenní, je dobré aby outdoorová navigace umožňovala dobíjení např. z powerbanky (je potřeba mít dobrý kabel a vstup/výstup na obou zařízeních). Výdrž se u outdoorových navigací běžně pohybuje kolem dvaceti hodin, což je podle nás pro běžné použití plně dostačující.

RDS-TMC přijímač je výhodou

Začněme tím, že si vysvětlíme, co znamená zkratka RDS-TMC. Její rozšířená verze zní „Radio Data System – Traffic Message Channel“, a jde o bezplatnou službu, přinejmenším ve státech EU. Díky ní dostáváte informace o aktuální dopravní situaci a jste tak varování před uzavírkami, kolonami nebo autonehodami. Někdy vás mohou upozornit i na rychlostní radary, povětrnostní podmínky nebo náledí. Ovšem pokud chcete toto hlášení přijímat, potřebujete GPS navigaci, vybavenou právě RDS-TMC přijímačem. Moderní navigace umí hlášení samy zpracovat a přizpůsobit mu vaši trasu tak, abyste se, pokud možno, komplikacím vyhnuli. Pravda – za tuto funkci si připlatíte. Připadá nám však natolik užitečná, že na ni upozorňujeme už zde. Chcete-li, aby pro vás byla GPS navigace skutečně přínosná a užitečná, určitě chtějte takovou, která má v sobě RDS-TMC přijímač zabudovaný.

Cyklus

Výkon procesoru – hlídejte si plynulost fungování

Než přejdeme od fyzické části navigace k té nehmatatelné, chceme se podívat ještě na jeden detail, a tím je výkon procesoru. Tak jako u všech přístrojů, které pracují na stejném principu jako počítače, i u navigací se s touto součástkou setkáte. Výkon procesoru pak určuje, kolik procesů najednou je přístroj schopen zpracovat. Pro vás to pak znamená třeba to, jak rychle se bude trasa plánovat nebo jak plynulé bude překreslování. Výrobci tento parametr často neuvádějí a zákazníci se o něj běžně nezajímají. Jelikož číselná hodnota vám moc neřekne, doporučujeme pro lepší představu požádat obsluhu v obchodě a před nákupem si GPS navigaci vyzkoušet. Kupte ji teprve tehdy, až budete spokojení s její rychlostí.

Software, organizace menu a celkové ovládání – preferujte jednoduchost

Pokud se přidržíme řeči techniků, pak bychom řekli, že jsme se doposud zabývali především hardwarovou složkou GPS navigací. Přejděme pomalu k softwarové části. Především je potřeba zjistit, jak je na tom GPS navigace s ovládáním. Mělo by být maximálně jednoduché, intuitivní a logické. Mapy musí vypadat pěkně, veškeré zobrazování by mělo být kontrastní a na první pohled vám musí být jasné, kudy vede trasa (k tomu se ještě vrátíme v kapitolce o mapách). Nemělo by vám pak dlouho trvat naučit se navigaci ovládat. Hlas, který namluvil pokyny, by vám měl být příjemný a sympatický, ne naopak. Jízda v autě, stejně jako procházka po horách, by pro vás měla být komfortní. Veškerý zvuk pak musí být plynulý a neměl by se v něm ozývat šum (to už záleží na kvalitě reproduktoru a opět doporučujeme požádat v obchodě obsluhu a navigaci si včas vyzkoušet.

Mapové vybavení GPS navigace

Asi nejdůležitějším parametrem jsou v této části výběru mapy, které navigace obsahuje. Měli byste dopředu vědět, na jakém území se budete pohybovat a tomu volbu navigace uzpůsobit. Přestože je možné stahovat mapy i dodatečně, doporučujeme hledat takovou GPS, která vaše potřeby pokryje. Navíc mapová nabídka jednotlivých výrobců se trochu liší. Důležité je, aby byla mapa alespoň v oblastech, které pravidelně projíždíte, maximálně detailně pokrytá a přehledná. Pokud jezdíte služebně do Lotyšska, bude vám k ničemu podrobná mapa Řecka, když v Lotyšsku budete moci využít pouze dálnice a silnice první třídy. A samozřejmě, platí to i obráceně.

Typů map je podle podrobnosti a velikosti zahrnutého území několik:

  • Světové – pokrývají celý svět, samozřejmě některé oblasti podrobněji a některé méně podrobně, podle toho, jak jsou zmapované.
  • Evropské – mapy evropských zemí, podrobné bývají zejména mapy Evropské Unie.
  • Regionální – mapy České republiky a sousedských států (Německo, Polsko, Slovensko, Rakousko, občas bývá součástí ještě Maďarsko).
  • Lokální – pouze mapy České republiky, popřípadě Slovenska.

S tím, jak podrobné mapy jsou a jak velké území zahrnují, samozřejmě souvisí do jisté míry i cena. Doporučujeme ale nehledat zbytečně levnou navigaci s omezeným použitím, zaplaťte si za to, co opravdu potřebujete. Kromě zahrnutého území ale sledujte také podrobnost mapy – zda zahrnuje pouze hlavní silnice, nebo i ty okresní, či zda ukazuje i názvy ulic a čísla popisná. Tady nelze nic doporučovat, je potřeba, abyste volili podle svých potřeb a preferencí. Jakkoliv mohou někomu všechna čísla a názvy ulic v mapě vadit, někdo je naopak potřebuje nebo je s nimi dokonce spokojený.

Co se týče map, důležité je také to, o jaký druh map jde. U automobilových navigací jsou běžné automapy, které zobrazují silnice, města, zkrátka všechno, co znáte z autoatlasu. Radíme vám, abyste si je v obchodě prohlédli, zobrazení, jaké vám navigace nabízí, by vám mělo vyhovovat (barva trasy a zbytku mapy by měla být dostatečně kontrastní, to je základ, zbytek opět záleží na vašem osobním vnímání). Outdoorové navigace pak obsahují turistické nebo cyklistické mapy, u kterých platí totéž. Měly by na nich být dobře rozeznatelné jednotlivé body, měly by být dostatečně podrobné (ale zároveň i přehledné) a trasa musí být dostatečně kontrastní vůči zbytku mapy, pro lepší orientaci.

GPS navigace mapy

Možnosti paměti

Jako každý jiný soubor, i mapová data vyžadují určité místo v paměti pro své uložení. Každá navigace má nějakou svou interní paměť, ale pokud plánujete cestovat do různých zemí světa a potřebujete v nich navigaci používat, budete pravděpodobně stahovat nové a nové mapy. Může se stát, že interní paměť zaplníte. Abyste i pak mohli doplňovat další mapy, je dobré, pokud navigace disponuje sloty pro klasické paměťové SD a Micro SD karty. Těmi můžete zvýšit úložný prostor až v řádech desítek gigabytů. V případě, že GPS navigace umožňuje přehrávání médií nebo použití autokamery, měly by být sloty pro paměťové karty samozřejmostí.

Mapy je potřeba pravidelně aktualizovat

Mapy v GPS navigaci nestačí jen mít, je potřeba je čas od času aktualizovat. Stává se, že se jednou za čas postaví nová silnice, jiná se uzavře, nebo se zbourá nějaký most, přejmenují se ulice… stát se to může. Pak se samozřejmě používáním staré mapy vystavujete nebezpečí, že zabloudíte nebo nenajdete třeba danou adresu. Proto je dobré, pokud alespoň dvakrát za rok mapy zaktualizujete (doporučuje se třikrát až čtyřikrát). Existuje několik možností, jak je aktualizace vyřešena:

  • Aktualizace zdarma a to napořád
  • Aktualizace do určité doby od nákupu bezplatná
  • Aktualizace map je zpoplatněná

Přirozeně, že nejvýhodnější je první možnost. Toto ale hodně záleží na výrobci a proto je dobré, než si navigaci koupíte, ověřit si možnosti aktualizace. Důležité je také vědět, jak aktualizace probíhá, tedy zda je GPS sama připojena do systému, zda je potřeba ji připojit třeba přes Wi-Fi k internetu nebo jestli je dokonce nutné připojovat GPS navigaci k počítači a aktualizovat mapy ručně.

Držáky a další příslušenství

Ke klasické automobilové GPS navigaci, která není zabudovaná, automaticky patří také držák a další základní příslušenství. Není praktické mít navigaci na kolenou nebo třeba jen tak položenou na palubní desce. Musíte na ni dobře vidět, aniž byste ale uhýbali pohledem od provozu před sebou. Proto se navigace umísťuje buď na držák na palubní desku, nebo na čelní sklo. Právě držák je pak dalším důležitým kritériem výběru. Musí být pevný, stabilní a odolný vůči mechanickému poškození během vyndávání a usazování navigace.

Kromě toho rozeznáváme držáky dvou typů:

  • Aktivní držáky – bývají připevněny k palubní desce a ze spodní strany k nim vede kabel. Držák je připevněný trvale a po usazení navigace ji držák automaticky začne nabíjet.
  • Klasické držáky – nemají schopnost nabíjení a jsou svým umístěním univerzálnější. Lze je umístit i třeba na čelní sklo, navíc se dají sundávat a přemísťovat, pokud vám umístění z nějakého důvodu přestane vyhovovat.

Z dalšího příslušenství navigací je pak potřeba zmínit třeba napájecí kabel. Zkontrolujte si při nákupu jeho délku, musí dosáhnout od zapalovače k navigaci a neměl by být natažený, ale volný. Tedy je potřeba počítat i s určitou rezervou. Naopak příliš dlouhý kabel se vám bude namotávat na řadicí páku a může být v provozu i nebezpečný, protože vás při řízení omezuje. Někteří výrobci pak dodávají k navigacím třeba hadříky na čištění displeje nebo stylusy (dotyková pera) pro snazší ovládání.

Navigace v držáku

Odolnost vůči poškození je důležitá u outdoorových navigací

U automobilových navigací vás tento parametr vůbec nemusí zajímat, ale u outdoorových navigací je jejich odolnost vůči okolním vlivům jedním z těch klíčových kritérií, která nesmíte opomenout. Jelikož ji s sebou budete brát do přírody, je potřeba si ohlídat, že se vám hned při první příležitosti nezničí. U chytré elektroniky se obecně odolnost řeší systémem certifikací IPX s různými čísly, přičemž čím vyšší číslo, tím větší odolnost. Výrobce pak má povinnost uvádět u svého výrobku číslo certifikace a tím i stupeň odolnosti. Pojďme si říct, co jednotlivé stupně znamenají:

  • IPX0 – bez odolnosti.
  • IPX1– odolnost proti stékající vodě po dobu až 10 minut.
  • IPX2– odolnost proti stékající vodě po dobu až 10 minut a navíc i proti padající vodě při náklonu 15°.
  • IPX3 – odolnost proti pocákání vodou.
  • IPX4 – odolnost proti pokropení (až 10 litrů za minutu po dobu pěti minut).
  • IPX5 – odolnost proti stříkající vodě (po dobu 3 minut na vzdálenost 3 metry).
  • IPX6– odolnost proti silnému proudu stříkající vody (po dobu 3 minut na vzdálenost 3 metry).
  • IPX7 – odolnost proti krátkodobému ponoření do vody (až 1 metr hluboko po dobu maximálně 5 sekund).
  • IPX8 – odolnost proti nepřetržitému potopení (až 5 metrů hluboko po dobu až 1 hodinu).

V případě outdoorové navigace byste určitě neměli jít pod certifikaci IPX4, ideální jsou ještě vyšší.

Hodláte řešit design GPS navigace?

Patříte mezi úzkou skupinu uživatelů, kteří se rozhodli brát v potaz i design navigace, máme pro vás relativně špatnou zprávu. Většina autonavigací i outdoorových navigací vypadá téměř stejně. Povětšinou jsou autonavigace vyvedené v černé barvě (výjimečně v šedé nebo bíle, barevné se téměř nevyskytují), případně mohou být dozdobeny elegantním kovovým rámem. To je ale víceméně všechno, co od nich můžete čekat. Outdoorové GPS navigace se pak zase velice podobají odolným chytrým telefonům, mají bytelný a pevný rám, aby byly chráněny před poškozením, ale po vzhledové stránce opět není nad čím přemýšlet. Možností se příliš nenabízí. Na druhou stranu, myslíme si, že design GPS navigace je až tím posledním, co stojí za to řešit a že málokdo si s ním bude výrazněji lámat hlavu. Není to rozhodně potřeba.

zpět k menu ↑

Moderní GPS navigace by měly umět něco navíc

V dnešní, moderní době plné chytré elektroniky, byste se určitě neměli spokojit s navigací, jejímž vrcholem je to, že vás dovede na určené místo. Ne, dnes byste určitě měli chtít a očekávat trochu více. I ten nejméně náročný uživatel jistě ocení například funkci hlasové navigace, asistenta řazení do pruhů nebo Live aktualizací trasy. To všechno pomáhá zvýšit komfort a bezpečí vaší jízdy a určitě to dříve nebo později oceníte. Pojďme se podívat alespoň stručně na přehled funkcí, kterými současné GPS navigace disponují – možná si mezi nimi vyberete nějakou, kterou budete u své navigace také chtít.

Hlasové pokyny

Toto je v dnešní době jedna ze základních funkcí. Navigační pokyny jsou namluvené po jednotlivých slovech a během navigování jsou vám přehrávány. Ušetříte si tak sledování navigace, ta vám sama hlásí, co máte udělat. V této věci doporučujeme pouze pohlídat si, zda je vám daný hlas dostatečně sympatický a zda mluví česky. Navigovat se můžete nechat i anglicky, češtinu ale doporučujeme.

Záznam trasy

Některé GPS navigace vám umožňují nahrát si projetou trasu do paměti, čímž se k ní časem můžete opět vrátit. Využijí to zejména řidiči, kteří jsou zvyklí jezdit častěji na stejná místa – například řidiči kamiónů, obchodní zástupci nebo servisní technici.

Ukazatel maximální povolené rychlosti

Tato funkce je pro řadu řidičů poměrně otravná, obtěžující a omezující. Na druhou stranu, vzhledem k riziku nehod nebo pouze dopravních pokut je velmi vítaná. GPS navigace, vybavená touto funkcí, vám sama ukazuje, jakou maximální rychlostí můžete v daném úseku jet, na její překročení vás pak umí i zvukově upozornit (pokud vás upozornění obtěžuje, máme pro vás dobrou zprávu – zvukový tón se dá vypnout).

Asistent řazení do pruhů

Velmi užitečná funkce především ve městech, kde občas narazíte na velké a málo přehledné křižovatky. Tato funkce vám zjednoduší rozhodování, do kterého pruhu se zařadit. Ukáže vám to, navede vás a opět tím zvyšuje vaše řidičské pohodlí.

Live aktualizace

GPS navigace, schopná aktualizovat trasy live, musí být vhodná k propojení s chytrým telefonem. Skrze data z mobilní sítě pak dokáže sledovat situaci na silnici, a pokud se stane nějaká nehoda, nebo je před vámi uzavírka, snáze najde náhradní objízdnou trasu. V případě navigace, která je schopná připojení k internetu, pak můžete provádět také bezdrátovou aktualizaci map nebo si ukládat oblíbené trasy do chytrého telefonu.

Body zájmu

Dnes relativně běžná funkce GPS, označovaná také jako POI (Points of Interest). Pokud plánujete nějaké místo navštěvovat častěji, můžete si ho uložit a příště si ušetříte čas, spojený s hledáním. Přičemž platí, že vaše oblíbené a uložené místo může být cokoliv, od města až po restauraci nebo parkoviště.

Handsfree

Některé GPS navigace, zejména ty dražší a technologicky výrazně vyspělejší, mohou fungovat také jako handsfree. Bývají vybaveny bezdrátovou technologií Bluetooth a díky ní je lze spárovat s mobilním telefonem. Aniž byste pak riskovali pokutu a vyrušovali se držením mobilního telefonu od řízení, můžete skrze mikrofon a reproduktor navigace vyřizovat důležité telefonáty i během jízdy.

Varování před radary

Většina moderních navigací disponuje rozsáhlou databází napevno umístěných radarů. Ty měří rychlost a nezodpovědné řidiče pokutují. Nechceme vás k ničemu navádět, ale máte-li GPS navigaci s touto funkcí, můžete být v klidu. Přístroj vás, pokud se blížíte ke známému radaru, upozorní a máte tedy čas přizpůsobit rychlost předpisům.

3D zobrazení

Běžně se mapy v GPS navigacích zobrazují ve 2D pohledu. Moderní navigace ale zvládají i 3D grafiku. Ve třech rozměrech je pohled daleko realističtější. V autě to tolik nepocítíte, ale pokud používáte outdoorovou navigaci, může se 3D pohled hodit například v horách nebo v údolích – dovedete si lépe představit, jaké stoupání nebo naopak klesání vás čeká.

Přehrávač médií

Za nás poměrně nadstandardní a méně důležitá funkce. Některé GPS navigace lze používat jako videopřehrávače nebo jako hudební přehrávače. Dovedou přehrávat vybrané formáty videí a zvuků, nicméně vzhledem k omezenému místu v paměti nedoporučujeme tuto funkci využívat. Na přehrávání médií lze využít i jiné přístroje a primární účel navigací je jiný. Využít tuto funkci ale lze.

Aplikace GPS navigace

zpět k menu ↑

Jaké jsou úrovně cen navigací?

GPS navigace nejsou rozhodně drahé přístroje. Kromě pořizovací ceny je potřeba vzít v úvahu také to, že vydrží velmi dlouho (pokud netoužíte po technologicky vychytaných nejnovějších modelech, tak je lze používat i deset let) a nejsou spojeny prakticky s žádnými dodatečnými náklady. Spotřeba elektrické energie je u nich velmi malá, takže téměř nestojí za řeč. Jedinou výraznější investicí do GPS navigace je tedy pouze její zakoupení. Pojďme se tedy nyní podívat, v jakých cenových relacích se dají GPS navigace sehnat a co pro ně příslušnost k dané kategorii znamená:

  • GPS navigace do dvou tisíc korun – nejlevnější modely mohou svou cenou být k sehnání i pod tisíci korunami. My je však příliš nedoporučujeme – jsou často málo výkonné, takže se zasekávají, vybavené pouze základními funkcemi, s malým displejem kolem čtyř palců úhlopříčky. Po stránce map bývají vybavené pouze nejzákladnějšími mapami České a Slovenské republiky.
  • GPS navigace od dvou do čtyř tisíc korun – průměrná zlatá střední třída navigací – najdete zde poměrně slušně funkčně vybavené GPS navigace, úhlopříčka dosahuje zhruba 6 palců a mapy obsáhnout většinu zemí Evropy. Z našeho pohledu kategorie, do které by měl zainvestovat průměrný uživatel, který od navigace nečeká zázraky, ale zároveň požaduje určitou kvalitu.
  • GPS navigace od čtyř do osmi tisíc korun – klasicky velmi dobře vyladěné GPS navigace, které mají spoustu užitečných funkcí, kvalitní displej a běžně i RDS-TMC přijímač. Bývají vybavené sloty pro paměťové karty a nezřídka se v této kategorii setkáte s GPS navigacemi, kombinovanými s autokamerou.
  • GPS navigace od osmi tisíc korun – tady se setkáváme s opravdovou kvalitou. Tyto navigace jsou určeny pro velmi náročné zákazníky, kupříkladu pro velmi náročné řidiče, jakými jsou třeba profesionální řidiči náklaďáků, taxikáři nebo obchodní manažeři. Tyto navigace mají velký displej se skvělým zobrazováním, navíc téměř bez výjimek s antireflexní úpravou. Umožňují využívání některých dalších aplikací, nejen GPS navigace, a obsahují všechny funkce, které můžete při cestování automobilem použít.

GPS navigace v automobilu

zpět k menu ↑

Finální verdikt

Tím jsme se dostali až na závěr celého našeho testu GPS navigací – vybrali jste? Věříme, že ano, přesto by ale podle nás stálo za to celý výběr ještě jednou projít, zrekapitulovat a podívat se, jestli jste něco neopomněli. Především, a to máte asi rozmyšlené už na začátku, je potřeba si určit, jestli stojíte o outdoorovou navigaci, případně navigaci do automobilu, na motorku nebo na kolo. To je základ, od kterého se pak bude výběr dále odvíjet. Je samozřejmě také dobré se podívat, jak je na tom vybraná GPS navigace s cenou – musí odpovídat vašim možnostem. Určitě ale nedoporučujeme kupovat to nejlevnější, co na trhu najdete – kvalita začíná od tisíce až dvou tisíc korun výše.

Co se týče značek navigací, netvrdíme, že jiní výrobci neumí vyrobit dobrou navigaci, doporučujeme ale znát alespoň tři největší značky – TomTom, Mio a Garmin. Z jejich sortimentu můžete vybírat, aniž by hrozilo riziko, že se nákupem napálíte. Pak je možné přejít přímo k výběru za pomoci jednotlivých parametrů vybraných navigací. Důležité jsou zde především parametry displeje – jeho velikost, rozlišení, barevné zobrazení a ideálně také antireflexní úprava, aby bylo možné navigaci plně využívat i za světla. Neměli byste, zejména u outdoorových navigací, podcenit jejich výdrž (u autonavigací to možnost dobíjení během jízdy značně zjednodušuje, v přírodě ale tuto možnost nemáte). Dobré je také, pokud má navigace dostatečný výkon, aby byl zajištěn bezproblémový chod přístroje. Nesmí se zasekávat ani takzvaně zamrzat.

Rozhodují je samozřejmě tak možnost bezplatné aktualizace, dostatečný mapový balíček a snadné ovládání. To určitě stojí za to si v obchodě prohlédnout. Další parametry, jako je design přístroje, jeho velikost a váha nebo třeba držák v případě autonavigací, můžete řešit až na závěr. Dále je potřeba také hledět na některá kritéria, která jsou specifická pouze pro daný typ navigace. U autonavigací zcela jistě oceníte RDS-TMC přijímač. U outdoorových navigací je pak zase důležité, aby byly dostatečně odolné vůči možnému poškození. Počítejte s tím, že je budete používat v přírodě, kde by se obyčejná elektronika mohla snadno zničit. Na závěr je pak dobré podívat se na funkční vybavení autonavigace, vybrat si, o které funkce máte opravdu zájem a vyplatí se vám, a srovnat si ho s požadovanou cenou. Pokud vám všechno vyhovuje a navigace vám připadá dostatečně kvalitní, můžete ji koupit. Pokud by vám ale z nějakého důvodu neseděla, není potřeba ji pořizovat za každou cenu – kdykoliv můžete výběr přehodnotit a najít lepší model.

zpět k menu ↑

Lze pro navigování využít i jiný přístroj?

Na otázku z nadpisu se dá odpovědět poměrně snadno – opravdu lze používat i jiné přístroje, než GPS navigace. Ale pokud se na problematiku podíváme podrobněji, určitě to nedoporučujeme. A to hned z několika důvodů. Přestože i GPS navigace se může občas splést a vybrat trasu, kterou se vám třeba použít úplně nechce (protože má třeba jako silnici zakreslenou i polní cestu, na níž si ale nechcete zničit auto), nebo vás dovede do míst, kde vaše cesta končí (protože je mapa neaktuální a tam, kde bývala silnici, už je dnes třeba pole), určitě je tím nejlepším, co můžete k navigování a orientaci použít.

Navigace v mobilu

Dříve se navigace řešila použitím nejrůznějších přístrojů – astrolábů a sextantů na lodích, podrobných autoatlasů při jízdě autem nebo kompasu, buzoly a mapy při cestě pěšky. Všechny tyto způsoby jsou použitelné i dnes, je ale potřeba se v nich velmi dobře vyznat, abyste neudělali chybu. Mnohem rozumnější je investovat do GPS navigace, která riziko omylu snižuje a naopak zvyšuje váš vlastní komfort. Co se týče další chytré elektroniky, určitě je schopná provizorně GPS navigaci nahradit. Máme teď na mysli třeba chytré telefony, tablety nebo dokonce notebooky. Jejich použití má ale své nevýhody:

  • Notebook – má velmi malou výdrž baterie, a navigace víceméně není možná, pokud nejste připojení k internetu, což se vám na cestách často nepodaří. Můžete si na něm doma prohlédnout trasu, ale víc od něj čekat nemůžete.
  • Tablet – do tabletu je možné stáhnout aplikace, které navigaci umožňují. Ale… má to své nevýhody. Tablet je křehký na to, abyste si ho brali do přírody a zároveň příliš velký na to, abyste ho používali v autě. Na čelním skle i na palubní desce by řidiči bránil ve výhledu více než výrazně. Navíc má opět značně omezenou výdrž baterie a možnosti nabíjení v autě záleží na daném modelu.
  • Chytrý telefon – mobilní telefony se dnes k navigaci často používají. Lze do nich stáhnout často i velmi šikovné navigační aplikace, které vás dovedou do cíle. Nevýhody jsou ale podobné, jako u tabletů – opět především malá výdrž baterie, ta je omezená a na delších trasách by bylo potřeba mobil dobíjet, aby se úplně nevybil. Další věc je, že pokud chcete používat některé vychytávky, jako je třeba zpravodajství o dopravní situaci a aktualizace tras, musíte být připojeni k mobilní datové síti.

Z našeho pohledu je tedy rozhodně nejlepší volbou koupě klasické GPS navigace, ať již vzhledem k vašemu komfortu, relativně vyšší přesnosti nebo snazšímu nabíjení v automobilu. V přírodě je možné chytrý telefon využívat poměrně bez omezení, ale je potřeba opět brát v úvahu to, že outdoorová GPS navigace má velkou výdrž, i dvacet hodin bez nabití. U chytrého telefonu takové výdrže při neustálém provozu nedosáhnete.

Tím bychom se s vámi rozloučili. Koupi GPS navigace rozhodně doporučujeme, je lepším řešením než provizorní navigování s autoatlasem, tabletem nebo chytrým telefonem. Pokud vám náš článek pomohl s výběrem, budeme jen a jen rádi. Hlavně vám ale přejeme, abyste na své cestě vždy dorazili v pořádku a co nejkratší cestou až do cíle.

GPS navigace
5 (100%) 2 votes