Nejlepší celoroční pneumatiky + Recenze a testy 2024

  • Check Zajímá vás, jak vybrat celoroční pneumatiky, aniž byste se napálili?
  • Check Projděte si naše recenze celoročních pneumatik a vyberte ten nejlepší!
  • Check Zjistěte, kde se dá koupit nejlevněji!
Aktualizováno: Duben 2024

Vítězové testu:

gold
silver
bronze
9.8/10
Celkové skóre
9.7/10
Celkové skóre
9.5/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
97%
Komfort jízdy
98%
Poměr cena/kvalita
98%
Bezpečnost jízdy
97%
Komfort jízdy
96%
Poměr cena/kvalita
97%
Bezpečnost jízdy
96%
Komfort jízdy
95%
Poměr cena/kvalita
96%
  • Dlouhá životnost
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Krátká brzdná dráha
  • Úsporná jízda
  • Technologie 3-D SipeLock
  • Dlouhá životnost
  • Dlouhá životnost
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
  • Úspora paliva C
  • Vyšší cena
  • Průměrná hladina hluku
  • Úspora paliva C

Obsah článku

Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi letní a zimní pneumatikou. I u nás, v České republice se celoroční pneumatiky prodávají, své opodstatnění ale mají spíše v jiných krajinách, než zrovna u nás. V našich klimatických podmínkách je zkrátka rozdíl mezi létem a zimou dosti markantní, a to především v rámci teplot.

Přesto ale mají oporu v legislativě a při splnění všech podmínek můžete celoroční pneumatiky používat i jako zimní. Opodstatnění mají zejména v případě, že vyjíždíte během roku velmi zřídka. Pak se vám nevyplatí kupovat letní (test letních pneumatik 2024) a zimní gumy (test zimních pneumatik 2024), když můžete koupit jen jednu sadu, a sice sadu celoroční.

Podívejme se spolu nyní na náš test celoročních pneumatik 2024, abyste si zjednodušili výběr a ušetřili nervy během hledání. Možná s námi najdete právě ty pravé, které vás budou doprovázet po mnoho šťastných kilometrů.

Test celoročních pneumatik

Pro co nejpraktičtější rozdělení celoročních pneumatik jsme pro vás připravili osm nejpoužívanějších a nejoblíbenějších modelů, které jsme seřadili podle jejich vlastností se zvýšeným důrazem na vysokou úroveň přilnavosti na mokré vozovce, úspory paliva a hlučnosti.

NáhledNázevSkóre Přilnavost za mokraÚspora palivaHlučnostCena
goldNokian Seasonproof
9.8/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
97%
Komfort jízdy
98%
Poměr cena/kvalita
98%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
67 dB
67 dB
Zjistit cenu Naše recenze
silverMichelin CrossClimate 2
9.7/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
97%
Komfort jízdy
96%
Poměr cena/kvalita
97%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
69 dB
69 dB
Zjistit cenu Naše recenze
bronzeGoodyear Vector 4Seasons Gen-2
9.6/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
96%
Komfort jízdy
95%
Poměr cena/kvalita
96%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
70 dB
70 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Kleber Quadraxer 2
9.4/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
94%
Komfort jízdy
92%
Poměr cena/kvalita
94%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
68 dB
68 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Barum Quartaris 5
9.3/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
95%
Komfort jízdy
92%
Poměr cena/kvalita
93%
Přilnavost za mokra:
C
C
Úspora paliva:
D
D
Hlučnost:
73 dB
73 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Laufenn G Fit 4S
9.1/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
92%
Komfort jízdy
93%
Poměr cena/kvalita
91%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
71 dB
71 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Matador MP62 All Weather Evo
8.9/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
91%
Komfort jízdy
89%
Poměr cena/kvalita
91%
Přilnavost za mokra:
C
C
Úspora paliva:
D
D
Hlučnost:
73 dB
73 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Hankook Kinergy 4S2
8.7/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
87%
Komfort jízdy
88%
Poměr cena/kvalita
87%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
72 dB
72 dB
Zjistit cenu Naše recenze

Vítěz testu:

Nokian Seasonproof

Výhody

  • Dlouhá životnost
  • Krátká brzdná dráha
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
  • Technologie sněhových drápů

Nevýhody

  • Úspora paliva C

Pneumatiky Seasonproof od finského výrobce Nokian se dokáží přizpůsobit měnícímu se prostředí a zajišťují tak bezpečnou jízdu za každého počasí. Moderní směrový dezén a multifunkční lamely byly optimalizovány pro univerzální celoroční výkonnost a bezpečnost stejně dobrou na sněhu jako na suchém povrchu. Pneumatiky opravdu něco vydrží, jejich výhodou je mimořádná odolnost proti proražení, dezén má o 25 procent vyšší kilometrový nájezd a to může znamenat i rok užívání k dobru.

Stejně jako v případě zimních pneu, je dezén celoročních Seasonproof vybaven technologií sněhových drápů, speciálně upravené lamely se tak lehce zakousnou do sněhu a vy se nemusíte obávat jízdy na zasněžené silnici. Pohodlnou jízdu navíc umocňuje i nízká hodnota hluku, v tomto případě pouhých 67 dB. I přes třídu úspory paliva C se domníváme, že se jedná o jedny z nejkvalitnějších celoročních pneu.

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:67 dB
Šířka:165 až 255
Profil:40 až 75
Index nosnosti:77 až 121
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:14″ – 19″

2. MÍSTO

Michelin CrossClimate 2

Výhody

  • Úsporná jízda
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Technologie 3-D SipeLock
  • Dlouhá životnost

Nevýhody

  • Vyšší cena

Pneumatika Michelin CrossClimate 2 disponuje technologií 3-D SipeLock, která výrazně zlepšuje valivý odpor. Směrový dezén díky ní zde odvádí vodu z kontaktní plochy tak, aby byla zajištěna optimální trakce za mokra. Konstrukce samotného běhounu je ve tvaru písmene V a má dvě hlavní výhody. První je schopnost rozdělit rovnoměrně síly po celé kontaktní ploše pro hladké a rovnoměrné opotřebení a druhou, neméně významnou, je díky zakřivení opravdu dobré brždění i na suché vozovce. 

Co se týče vlastností na zimní vozovce, pneumatika Michelin CrossClimate 2 se dokáže spolehlivě zakousnout do sněhu a již zmiňovaná technologie SipeLock jí pak zaručuje stabilitu. Brzdná dráha na mokru je krátká, ovšem plný potenciál a nejlepší výsledky má model samozřejmě na suchu. Pneumatiky mají opravdu odolnou konstrukci, účinnost plní dokonce i když se jejich životnost dostává téměř ke konci. Hladina hluku je naměřena na slušných 69 decibelů

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:B
Hlučnost:69 dB
Šířka:195 až 285
Profil:40 až 65
Index nosnosti:87 až 112
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:15″ – 20″

3. MÍSTO

Continental AllSeasonContact 2

Výhody

  • Dlouhá životnost
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě

Nevýhody

  • Úspora paliva C
  • Průměrná hladina hluku

Continental AllSeasonContact 2 jsou prémiovými cestovními celoročními pneumatikami se směrovým dezénem určeným pro osobní vozy, dostupné jsou i ve verzi pro SUV. Pneumatiky mají vylepšený výkon na zasněžených cestách, zejména pak efektivní záběr a ovladatelnost i v zatáčkách. Výhodou jsou dobré vlastnosti po celou dobu jejich životnosti a to za všech možných podmínek.

Pneumatiky Continental AllSeasonContact 2 vynikají velmi krátkou brzdnou dráhou a dobrou ovladatelností zejména na mokrém povrchu, s tím je spojena vysoká odolnosti proti aquaplaningu. Pevnost a stabilitu jim zajišťuje směs Traction Silica Compound. Hladina hluku je ovšem průměrných 72 dB. U pneumatik jednoho z největších výrobců na světě ovšem zamrzí jejich vyšší spotřeba paliva.

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:72 dB
Šířka:195 až 235
Profil:35 až 65
Index nosnosti:77 až 110
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); Y (300 km/h)
Průměr:15″ – 21″

4. MÍSTO

Kleber Quadraxer 2

Výhody

  • Dobré jízdní vlastnosti na sněhu
  • Úsporná a komfortní jízda
  • Dlouhá životnost

Nevýhody

  • Spotřeba paliva C
  • Průměrný výkon na mokré vozovce

Dobrá kvalita za přijatelnou cenu, tak bychom mohli popsat pneumatiky Kleber Quadraxer 2. Směrový dezén a drážky Toboggan rychleji odvádějí vodu a snižují tak riziko aquaplaningu. Pneumatiky mají skvělý výkon na sněhu, očekávat můžete velmi krátkou brzdnou dráhu a dobrou ovladatelnost, přesnou jako u zimních pneu. Nejvýkonnější jsou ovšem na suchém asfaltu.

Kleber Quadraxer 2 má nízkou nízkou hladinu hluku 68 dB, což přidává komfortní jízdě plusové body. Musíme ovšem podotknout, že jejich výkon na mokré vozovce je zcela průměrný. Na druhou stranu jsou velmi dobře hodnoceny z pohledu celkového opotřebení. Můžete tak s nimi najezdit mnoho šťastných kilometrů, ovšem za cenu vyšší spotřeby paliva.

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:68 dB
Šířka:145 až 245
Profil:40 až 80
Index nosnosti:71 až 101
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:13″ – 19″

5. MÍSTO

Barum Quartaris 5

Výhody

  • Směs si uchovává jízdní vlastnosti v teple i mrazech
  • Pláště české výroby
  • Ochrana proti aquaplaningu

Nevýhody

  • Hlučnost
  • Spotřeba paliva s hodnocením D

Celoroční pneumatika Barum Quartaris 5 je vhodná zejména pro řidiče osobních vozů střední třídy. V poměru ceny a kvality patří mezi nejlepší celoroční pneumatiky na našem trhu. Pyšní se krátkou brzdnou dráhou, dobrou trakcí a ovladatelností i v zimní sezóně. To vše má na svědomí zvýšený počet záběrových hran ve střední části a dodatečné lamely v ramenních blocích. Samozřejmostí je i vysoká odolnost vůči obávanému aquaplaningu

Tuhost dezénu je rozložena tak, aby byla zvýšena stabilita jízdy během všech čtyř ročních obdobích. Všechny tyto výborné vlastnosti jsou ovšem vykoupeny nejen ekonomickou daní, úspora paliva je v jejich případě hodnocena D a 73 decibelů je řadí do hlučných pneumatik.

Přilnavost za mokra:C
Úspora paliva:D
Hlučnost:73 dB
Šířka:165 až 255
Profil:40 až 80
Index nosnosti:75 až 107
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:13″ – 18″

6. MÍSTO

Laufenn G Fit 4S LH71

Výhody

  • Technologie Hankook Tire
  • Optimální výkon na ledu
  • Poměr cena/kvalita

Nevýhody

  • Hlučnost
  • Vyšší spotřeba paliva

Pneumatiky Laufenn G Fit 4S LH71 disponují vylepšenou směsí silky pro přilnavost na kterou byla použita pokročilá technologie míchání směsi Hankook Tire. Dezén pláště je tvořen dvěma druhy drážek, které zrychlují odvod vody a zabraňují aquaplaningu. Speciální 3D lamely ve střední části zajišťují optimální výkon na zledovatělé i suché vozovce, vlnité 2D zářezy v ramenních blocích pak podporují záběr v zatáčkách a přilnavost.

Komfort jízdy může víceméně pokazit jejich vyšší hlučnost i přesto, že je označena průměrnými 71 dB. V případě pneumatik Laufenn G Fit 4S LH71 se zvyšuje i spotřeba paliva, kterou je zde ovšem možné vzhledem k dalším kvalitám pneu přehlédnout.

 

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:71 dB
Šířka:135 až 225
Profil:40 až 75
Index nosnosti:50 až 80
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); T (190 km/h)
Průměr:13″ – 18″

7. MÍSTO

Matador MP62 All Weather Evo

Výhody

  • Vyšší životnost
  • Dobrá cena
  • Poměr cena/kvalita

Nevýhody

  • Vysoká spotřeba paliva
  • Hlučnost

Celoroční pneumatiky Matador MP62 All Weather Evo mají symetrický dezén s výrazným středovým žebrem. Díky velkému množství příčných drážek odvádí větší množství vody, a tak zabraňují obávanému aquaplaningu. Design těchto pneumatik se vyznačuje velmi stabilními ramenními bloky, což má pozitivní vliv na tuhost pneumatiky, díky čemuž je zajištěna lepší odezva řízení na suchém povrchu a dobrá stabilita při průjezdu zatáčkami.

Pneumatiky jsou se svými 73 decibely hlučnější a úspora paliva D není také zrovna dvakrát přívětivá. I přesto je hodnotíme kladně, koneckonců odolnost a kvalita je v naprosto skvělém poměru s jejich cenou.

 
 

 

 

Přilnavost za mokra:C
Úspora paliva:D
Hlučnost:73 dB
Šířka:155 až 235
Profil:45 až 80
Index nosnosti:75 až 103
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:13″ – 17″

8. MÍSTO

Hankook Kinergy 4S2 H750

Výhody

  • Krátká brzdná dráha na mokré vozovce
  • Dobrý výkon na suchu
  • Poměr cena/kvalita

Nevýhody

  • Hlučnost
  • Horší výsledky na sněhu
  • Kvalita zpracování
Celoroční pneumatiky Hankook Kinergy 4S2 H750 se vyznačují dobrým výkonem a krátkou brzdnou dráhou na suchu. Brzdné vlastnosti na mokré vozovce třídy B jsou jedny z nejlepších na trhu s celoročními pneumatikami. Na mokré vozovce mají průměrnou ovladatelnost, ale přesto velmi krátkou brzdnou dráhu. Za těchto podmínek se jedná o bezpečné pneumatiky kterým ovšem ubírají na kráse relativně nízké výsledky na sněhu.
 
Kvalita provedení pneumatik Hankook Kinergy 4S2 H750 je v porovnání s konkurenčními modely nižší a s tím souvisí i jejich nízká odolnost proti opotřebení. Komfort jízdy může víceméně pokazit jejich vyšší hlučnost i přesto, že je označena 72 dB.
 
Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:72 dB
Šířka:135 až 285
Profil:35 až 80
Index nosnosti:75 až 111
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:14″ – 20″

Jak vybrat celoroční pneumatiky?

Vybrat správné celoroční pneumatiky může být pořádná věda. Díky našemu průvodci výběrem celoročních pneumatik se neztratíte a všechny důležité parametry získáte na jednom místě. Nyní přichází na řadu položit si otázku, proč je vlastně nutné dbát na kvalitu celoročních pneumatik?

  • Drží nás na silnici – pneumatiky jsou vlastně jediným prvkem, který je mezi vozovkou a vozidlem. Je proto potřeby vybírat opravdu kvalitní celoroční pneumatiky, které nás budou držet na silnici i v zatáčkách a automobil nebude mít tendenci „utíkat“ ze zatáčky. Gumy tak mají obrovský vliv na stabilitu celkového vozu.
  • Nesou velkou váhu – musíme si uvědomit, že pneumatiky nesou velkou pohotovostní váhu a tvoří prakticky jedinou oporu poměrně těžkým vozidlům. Pneumatiky také musejí odolávat poměrně velkým přesunům váhy během zatáčení ale také během akcelerace a brzdění.
  • Přenos výkonu – pneumatiky samy o sobě zajišťují také přenos výkonu motoru a musejí podávat kvalitní výkon při brzdění. Jejich vliv na samotnou jízdy je obrovský.
  • Dobrá odvalivost – valení pneumatiky musí být rovnoměrné. Jen tak je možné zajistit dobré jízdní vlastnosti a také dosáhnout poměrně nízké spotřeby paliva. Díky tomu můžete mít z celkové jízdy příjemný prožitek.
  • Tlumí nárazy – je to tak. Všechny nárazy, které automobil dostane, tlumí právě pneumatiky. Není proto divu, že šetří také mechanické části vozidla. Díky výše vyjmenovanému dokáže pneumatiky zajistit jízdní komfort.
  • Dlouhá životnost – čím kvalitnější pneumatika, tím by její životnost měla být o poznání delší. Je ovšem potřeba dodržovat všechny pokyny k správné péči o pneumatiky. V opačném případě vám ani sebelepší pneumatika nepomůže.

Jaké jsou výhody celoročních pneumatik?

Pro všechny řidiče kteří jezdí především po městě, nebo ročně vyrazí na cesty jen zřídka je určitě celoroční pneumatika nedocenitelná jednorázová investice.

V létě jsou rozhodně nesrovnatelně lepší než zimní pneu a naopak. Dále pak celý rok jezdíte na stejných pneumatikách, nemusíte řešit datum který stanovuje zákon k povinnému přezutí. S tím se váže finanční stránka, každoročně tak ušetříte za přezutí v pneuservisu, zároveň neřešíte zda máte v garáži dostatek místa na další sadu kol. A rozhodně nebudete překvapeni ani náhlou změnou počasí

Základní rozdělení pneumatik

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku a křemičitanů, takže i v zimě zůstávají pružné a nezamrzají (dosahují tak lepšího kontaktu s povrchem vozovky). Přilnavost je i na zledovatělé silnici dostatečná pro bezpečnou jízdu. Nejúčinnější jsou při teplotách do 7 °C. V létě se však snáze přichytávají na povrch vozovky, což zvyšuje spotřebu, opotřebení a zároveň se mění jízdní vlastnosti. Kromě toho má zimní pneumatika vyšší počet zářezů ve vzorku (pro zvýšení mobility), silnější lamely, širší drážky a směrový dezén. Díky tomu je mnohem snazší udržet směr jízdy, pneumatika navíc snáze odvádí rozbředlý sníh a snižuje hlučnost při jízdě po zasněžené nebo zledovatělé silnici. Hloubka dezénu musí být pro osobní auta nejméně 4 milimetry, v případě vozidel nad 3,5 tuny nejméně 6 milimetrů. Více se o nich můžete dozvědět v testu zimních pneumatik 2024.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky mají složení přizpůsobené tomu, aby guma dosáhla největší pružnosti při teplotách nad 7 °C (naopak, pod touto teplotou letní pneumatiky tvrdnou a křehnou, neplní tak svou funkci). Na rozdíl od zimních pneumatik totiž s rostoucí teplotou měknou. Mají méně drážek, ale zároveň mají speciální drážky, které minimalizují riziko aquaplaningu, protože odvádějí vodu. Přilnavost na mokré vozovce je tedy výrazně vyšší. Vzorek není tak hluboký a drážky jsou užší, takže se vozovky dotýká větší procento povrchu pneumatiky. Výsledkem je lepší ovladatelnost a také kratší brzdná dráha. Hloubka dezénu je ze zákona minimálně 1,6 milimetru pro osobní auta i pro motocykly, pro mopedy a skútry je to pak 1 milimetr. Více o nich najdete v našem testu letních pneumatik 2024.

Celoroční pneumatiky

Pneumatiky, které v sobě kombinují vlastnosti obou zmíněných typů – lze je používat v průběhu celého roku. Nicméně musíte počítat s tím, že v létě nedosáhnou tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase jako zimní pneumatiky. Jsou kompromisem, použitelným v obou obdobích, ale při nižší bezpečnosti a zhoršených jízdních vlastnostech. 

Jaké jsou třídy pneumatik?

Aby se mohl zákazník skutečně vyznat mezi obrovskou nabídkou pneumatik, rozdělujeme pneumatiky prakticky do tří tříd. Podle toho, jaký je váš styl jízdy a kde nejčastěji jezdíte, si pak můžete pneumatiky vybrat. Konkrétně se řeší tyto třídy:

  • Ekonomická – Tato třída zahrnuje pneumatiky spíše pro tzv. městské vozy. Očekává se, že tyto vozy budou jezdit převážně po městě. Zpravidla jsou určeny pro řidiče s klidnějším stylem jízdy a jsou vyráběny také s ohledem na spotřebu paliva.
  • Střední – Toto je takový zlatý střed zimních pneumatik. Jak už název napovídá, jsou určeny především pro vozy střední třídy a tyto pneumatiky budou podávat skvělý výkon jak ve městě, tak také mimo něj. Je proto dobré si uvědomit, kde se budete s vozem během zimy pohybovat.
  • Vysoká – Tyto pneumatiky jsou určeny pro vozy střední a vyšší třídy, dále pak pro vozy s vyšším výkonem. Pneumatiky také nejsou zcela určeny pro městský provoz ale spíše pro provoz mimo něj a v náročnějším terénu.

Jaké je značení pneumatik?

Každá pneumatika má své speciální označení, tzv. DOT kód je zpravidla 12místný kód, který najdete na boční straně každé pneumatiky.  Tento kód obsahuje kód výrobce, rozměr pneumatiky i datum výroby

Ukážeme si to na příkladu: 205/55 R 16 91H.

  • 205 – šířka pneumatiky v milimetrech
  • 55 – boční profil pneumatiky
  • R – konstrukce pneumatiky
  • 16 – průměr ráfku v palcích
  • 91 – nosnostní index
  • H – rychlostní index

Toto jsou nejdůležitější označení pneumatiky, které vás budou zajímat.

Hmotnostní index

Hmotnostní index udává, jaké maximální zatížení může být na jedné pneumatice. Hmotnostní index dosahuje čísel od 50 (190 kg/pneumatika) po 124 (1 600 kg/pneumatika). U osobních automobilů se ale setkáte nejčastěji s hodnotami od 80 (450 kg/pneumatika) po 105 (925 kg / pneumatika).

Rychlostní index

Rychlostní index pneumatiky má za úkol informovat spotřebitele, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna. V případě, že konstrukční rychlost pneumatiky překročíte, ohrožujete tím bezpečnost nejen sebe ale také ostatních účastníků silničního provozu.

Důležité parametry celoročních pneumatik

Aby bylo pneumatiku možné používat celoročně, musí mít certifikaci pro zimní provoz. Klíčové je onačení symbolem M+S nebo novější symbolem 3PMSF. Další parametry jsou:

  • Rozměr – právě rozměr je to nejdůležitější při výběru pneumatik. Informace o tom, jak velké ráfky máte, najdete ve svém technickém průkazu.
  • Index nosnosti – index nosnosti udává, jaké zatížení v kilogramech může působit na jednu pneumatiku. Označuje se čísly od 50 do 124.
  • Dezén – dezén dělíme na tři druhy
    • Symetrický – Je jedno, jak pneumatiku nazujete
    • Asymetrický – Má označenou stranu vnitřní a vnější
  • Směrový – Každá pneumatika má přesně své místo
  • Konstrukční rychlost – konstrukční rychlost udává, kolik kilometrů v hodině můžete s danou pneumatikou maximálně jet.
  • Úspora paliva – ta je označována písmeny A až G, kdy A znamená největší úsporu pohonných hmot a G nejmenší.
  • Přilnavost na mokrém povrchu – také přilnavost na mokrém povrchu je označována písmeny A až G. A je přilnavost nejlepší a G naopak nejhorší.
  • Hlučnost – měří se v decibelech a značí vnější hlučnost pneumatiky. Najdete ji na štítku pneumatiky, stejně jako třídu úspory a přilnavosti za mokra a je udávána číslem a třemi vlnami (mezi nimiž je vždy rozdíl 3 dB; jedna a dvě vlny znamenají, že je pneumatika hlučností pod limitem, tři vlny, že už je nad ním.).

Jak se vyznat v konstrukci pneumatiky?

Konstrukce pneumatik je poměrně důležitý prvek, označení o jakou konstrukci se jedná, nalezneme vždy v DOT kódu jednotlivých pneumatik. Celkem se můžeme setkat se třemi typy konstrukce. O jaké typy se přesně jedná a co znamenají?

  • Radiální – jedná se o nejnovější a zároveň nejběžnější typ konstrukce pneumatiky. Po technické stránce se jedná o konstrukci, kdy jsou jednotlivá vlákna pneumatiky uložena kolmo na patní lana. To nabízí poměrně velkou pružnost bočního pláště pneumatiky. Pro řidiče tento typ konstrukce přináší úspornější jízdu, lepší záběr pneumatiky a zároveň nižší prokluz. Disponují také velkou nosností a odolností, což se může hodit. Bohužel si za tyto výhody zaplatíte, neboť radiální konstrukce je dražší.
  • Diagonální – diagonální pneumatiky se výrazně liší kostrou i konstrukcí. Kordové nitě, které jsou uvnitř pneumatiky, se totiž vzájemně kříží pod úhlem 30 a 40 stupňů. Nabízejí vyšší stabilitu i odolnější boční stranu pneumatiky. Diagonální typ pneumatiky nalezneme spíše u nákladních a průmyslových strojů.
  • Biasbelted – tyto pneumatiky se vyznačují tzv. smíšenou konstrukcí. Nemusíte si s nimi prakticky lámat hlavu, v dnešní době už se prakticky nevyrábějí a téměř se s nimi nesetkáte.

Materiál pneumatiky

Pneumatiky se obecně vyrábějí z gumy. Její složení ale může poměrně hodně kolísat s ohledem na to, k čemu bude určena. Základem je guma (přírodní i syntetická), která tvoří zhruba 40 % pneumatiky. Zbytek je tvořen sazemi, vlákny z přírodních i syntetických látek, ocelovými vlákny a přísadami, které gumě dodávají charakteristické vlastnosti. Mohou to být například křemičitany. Není od věci vědět, že pneumatiky mají více částí (nejsou vyrobeny z jednoho dílu gumy, to by technologicky ani nebylo možné) a ty se navzájem liší složením.

  • Kordová vrstva (nárazník) – stabilizační vrstva, zvyšuje odolnost pláště. Obvykle tyto vrstvy najdete u osobních aut dvě, u nákladních až čtyři. Materiálem je téměř výhradně ocel.
  • Běhoun – svrchní část pláště, která se dotýká vozovky. Obsahuje vzorek a její celková stavba, tvar a symetrie je určující pro jízdní vlastnosti. Je tvořena gumou, případně příměsemi.
  • Kordová kostra – tkaná kostra pneumatik, vyrobená ze syntetických i přírodních vláken. Běžně se dnes vlákna kladou paralelně vedle sebe, přičemž rozlišujeme podle složení vrstvy pneumatiky radiální a diagonální.
  • Bočnice – boční pásy gumy na vnitřní i vnější straně, vyráběny nejčastěji z přírodního kaučuku, aby byly maximálně pružné a nepraskaly.
  • Vnitřní vrstva gumy – gumová vrstva, usazená na kostru z vnitřní strany, zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky.
  • Patka a lanko – část pneumatiky, dosedající na ráfek. Musí pneumatiku ukotvovat, držet v ráfku a zároveň být dostatečně odolná, aby ráfek pneumatiku nepoškodil, nejčastěji se vyrábí z tvrdší gumy a pevného ocelového lana.
materiál pneumatiky

EU štítky na pneumatikách

Ze zákona musí pneumatiky disponovat podobným štítkem, jakým disponují běžné elektrospotřebiče a liší se jinými údaji, než na které jste při orientaci u běžných výrobků zvyklí. Jaké EU štítky tedy máme?

  • Spotřeba paliva zajímá asi úplně každého řidiče motorových vozidel. Štítky udávají, jaká může být úspora paliva na sto kilometrů. Spotřeba paliva v závislosti na pneumatikách se udává pojmem valivý odpor. Čím je tento odpor větší, tím vyšší je také spotřeba paliva. Štítky mají písmenné označení A – G, přičemž rozdíl ve spotřebě může být až 0,7 litru na 100 kilometrů. Může se to zdát banální, ale vězte, že na konci zimy mohou být úspory za ušetřené palivo obrovské.
  • Přilnavost za mokra – Toto označení již nesouvisí s ekonomickou stránkou ale se stránkou bezpečnosti. Opět se zde setkáme s písmenným označením A – G, kde A je nejlepší a G je nejhorší. Rozdíl mezi označením A a označením G může být až 30 % celkové brzdné délky, což je markantní rozdíl!
  • Vnější hluk – To je poslední štítek EU, se kterým byste se na pneumatikách měli setkat. Tento štítek udává, jak jsou pneumatiky hlučné, měří se však hlučnost vnější. Štítek vnějšího hluku může obsahovat označení od 1 do 3 vln s tím, že tři vlny znamenají nejhlučnější pneumatiku, která již brzy přestane vyhovovat evropským normám. Obecně je mezi vlnami rozdíl 3 dB, což zhruba odpovídá tomu, v jakém rozmezí se hlučnost pneumatik pohybuje (zhruba od 68 do 75 dB). Čím nižší hlučnost, tím lépe pro vás, snažte se proto hledat pneumatiky s jednou, maximálně dvěma vlnami na štítku. Samozřejmě, že na něm najdete také číselné vyjádření.
Energetický štítek pneumatik

Jak zajistit co největší životnost?

Pokud už do pneumatik investujete, určitě budete chtít, aby měly co nejvyšší životnost, aby vám co nejdéle vydržely. Je to dané dezénem a zákonem stanoveným minimem hloubky dezénu, na co ale celá řada řidičů ráda zapomíná je fakt, že stárnutí a opotřebení pneumatik mohou sami ovlivnit. Nejvíce se pneumatiky namáhají při jízdě. Je proto potřeba jezdit tak, abyste je zbytečně netrápili víc, než je nutné. Co tím myslíme? Především je potřeba pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Když už se vám kvůli tomu nechce kupovat měřák, zkuste to alespoň hmatem, takzvaně od oka. Pokud by byl v pneumatice nízký tlak (optimální tlak pro daný model auta zjistíte z tabulky v manuálu, na prahu dveří řidiče nebo na zadní straně víka nádrže), zhorší se jízdní vlastnosti a přilnavost, vysoký tlak zase hrozí roztržením pneumatik nebo poškozením vnitřní struktury. V obou případech pneumatice hodně škodíte. Pak dojde na samotnou jízdu.

Jaké jsou nejčastější chyby a co způsobují?

  • Jízda s nízkým tlakem v pneumatice – způsobuje vlivem špatné přilnavosti výrazné opotřebení na obou stranách běhounu pneumatiky, pneumatika je sjetá nerovnoměrně a nemá správné vlastnosti. V extrémním případě může dojít k přetržení vláken.
  • Jízda s vysokým tlakem v pneumatice – způsobuje nerovnoměrné sjetí pneumatiky, tentokrát je více namáhán střed běhounu. Kraje se vlivem velkého tlaku nafouknou a styčná plocha silnice a kola se zmenšuje.
  • Špatně seřízená geometrie nebo špatné tlumiče – způsobuje, že zatížení pneumatiky není rovnoměrné a jedna strana pneumatiky je více opotřebená, než druhá. Má to velký vliv třeba na jízdu v zatáčkách.
  • Parkování na obrubníku, zachycení o překážku – může způsobit poškození jednoho nebo i více vláken kostry pneumatiky, v důsledku čehož se vytváří na pneumatice boule. Deformace pneumatiky mění její vlastnosti i pevnost, jízda s takto poškozenou pneumatikou není bezpečná.

Pneumatikám a zejména vzorku pak neprospívá ani agresivní jízda, prudké brzdění, nebo jízda přes překážky. Důsledek všech těchto chyb a nedostatků je jediný – zhoršení ovladatelnosti vozidla, snížení přilnavosti pneumatik a zhoršení jízdních vlastností.

Nepodceňujte stáří pneumatiky

Jednou z věcí, která o kvalitě pneumatiky hodně vypovídá, je i její stáří. Guma se mění a ztrácí své původní vlastnosti. Může se to projevit na jejich jízdních vlastnostech. Kromě toho pak ztrácí i na životnosti. Pokud jde o celoroční pneumatiky, díky tvrdší směsi se opotřebovávají pomaleji než zimní pneu. Životnost se v jejich případě pohybuje při běžném použití mezi dvěma a pěti lety. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že pneumatika může po výrobě ležet i několik let ve skladu. Pak je otázka, jak dobře ji výrobce skladoval a jak moc se tím její životnost sníží. Ideální podmínky jsou sucho, tma, teplota kolem 15 °C. Pro firmy, jako je Michelin nebo Pirelli je takové skladování samozřejmé. Nicméně obecně je doporučováno nekupovat pneumatiky starší dvou let. Jak to poznat?

Povinnost naštěstí výrobci ukládá udávat na pneumatiku takzvaný číselný DOT kód. Ten má čtyři místa, přičemž první dvě čísla značí, v kolikátém týdnu byla pneumatika vyrobena a poslední dvě čísla ve kterém roce se tak stalo. Vy tak díky krátkému pohledu víte, jak stará pneumatika je. Dva roky skladování jsou pak hranice, kterou byste neměli překročit. Právě firma Michelin experimentálně ověřila, že rok skladování má na pneumatiku stejný dopad, jako tři týdny až měsíc intenzivního použití. Takže koupíte-li pneumatiku starou třeba pět let, je to, jako by na ní někdo už půl roku jezdil. To není úplně ideální.

Největší výrobci letních pneumatik

Je mnohem bezpečnější a jistější pořídit si značkovou pneumatiku renomovaného a tradičního výrobce, než investovat do pneumatik čínské výroby a neznámé značky, o jejichž kvalitě můžeme leda polemizovat. Dobrá značka a známé jméno výrobce je u pneumatik jakousi zárukou – zvyšuje šanci, že jste koupili skutečně kvalitní produkt. Pravda, někteří výrobci nabízejí pneumatiky, které jsou poněkud dražší, ale na druhou stranu, kvalita zde znamená vyšší bezpečnost na silnici. A za tu byste se neměli bát si připlatit. Navíc je běžné, že renomovaní výrobci vyrábějí pneumatiky standardizované, pofidérní společnosti nemusí standardy vždy dodržovat.

Michelin

Pneumatiky Michelin jsou dnes již obecně známý pojem. Jde možná o největšího výrobce pneumatik na světě. Tato francouzská firma, založená Édouardem a André Michelinovými roku 1889 dnes zahrnuje i další společnosti, jako třeba Kleber. Vyrábí pochopitelně jak letní, tak i zimní pneumatiky, stejně tak jako pneumatiky celoroční.

Michelin logo

Barum

Společnost Barum je v našich končinách velmi dobře známá. Je to totiž česká společnost, fungující od roku 1932 (název vznikl spojením názvů společností Baťa, Rubena a Matador). V současnosti však není firma ryze česká, po dočasném úpadku kvality se stala součástí koncernu Continental, což znamenalo opětovné zlepšení. Obecně jsou však pneumatiky Barum levnější, než některé cizí značky. Dosahují o něco nižší kvality, než kupříkladu pneumatiky Michelin, ale jsou dostupnější a levnější.

Barum logo

Continental

značce Continental jsme se zmínili v souvislosti s firmou Barum. Je majetkem společnosti Continental, působící od roku 1898 na německém trhu s pneumatikami. Dnes se již jedná o nadnárodní koncern, který zahrnuje například i společnosti Barum, Semperit nebo Matador. Hlavní předností pneumatik Continental je technologická vyspělost. Firma má patentovanou například technologii zvláštního složení dezénu pro lepší jízdní vlastnosti, nebo technologii vrstvy ContiSeal. Ta při defektu pláště pneumatiky zabraňuje úniku vzduchu. Zajímavá je i technologie ContiSilent, která snižuje hluk vznikající během jízdy, technologie AeroFlex speciálního designu pro snížení odporu vzduchu nebo technologie lamel Hydrosipes.

Continental logo

Dunlop

Pneumatiky Dunlop jsou v českém prostředí možná o něco méně známé, než předešlé, na kvalitě jim to ale neubírá. Zmínky o značce nacházíme již v roce 1888, kdy byla společnost pro výrobu pneumatik založena Johnem Boydem Dunlopem v Británii. Od roku 2000 je pak společnost součástí americké Goodyear Tire and Rubber Company (což je mimochodem další renomovaný výrobce pneumatik). Pokud jde o letní pneumatiky Dunlop, jejich nabídka je poměrně široká.

Dunlop logo

Nokian

Nokian Tyres je výrobce pneumatik, který se pyšní jedním zajímavým prvenstvím. Jedná se totiž o nejseverněji umístěného výrobce pneumatik na světě. Právě náročné severské podmínky stojí do určité míry za kvalitou a spolehlivostí pneumatik Nokian v každém počasí. Jak je tomu u severských zemí pravidlem, zakládá si Nokian na ekologii, a to jak při výrobě samotné, tak po celý životní cyklus jejich pneumatik. V nabídce mají jak letní, tak zimní a celoroční pneumatiky.

Logo Nokian Tyres

Hankook

Společnost Hankook je další z možné trochu méně známých výrobců pneumatik. Přesto se však jedná o globální síť se zastoupením ve 30 zemích včetně například Německa, distribuční sítí ve více než 180 zemích světa a výrobními továrnami napříč jihovýchodní Asií, ale také v USA a Maďarsku. V nabídce mají jak letní a zimní, tak celoroční pneumatiky na osobní automobily, SUV, užitkové vozy, ale také nákladní vozidla nebo autobusy.

Logo Hankook

Finální verdikt

V recenzi celoročních pneumatik jsme se pokusili vybrat ty nejlepší pneumatiky dané řady. Řešení celého problému – výběr té nejlepší se možná na samém začátku zdál jako těžký úkol, nyní už ovšem víte na co se máte zaměřit a pro jistotu si to spolu  ještě v rychlosti shrneme. Podkladem pro všechno je technický průkaz vašeho auta a obecně to, jak daleko, jak často a jakým způsobem jezdíte. Tím jsou parametry v zásadě dané. Technický průkaz specifikuje velikost a konstrukci pneumatik, vaše potřeby pak dezén, úspory, ale i jízdní vlastnosti pneumatik. Hlavně nezapomínejte, že celoroční pneumatiky nestačí pouze koupit, je potřeba i dobrá a kvalitní montáž. Samozřejmě nesmíte zapomenout ani na správnou péči o pneumatiky. Pokud jste již zhodnotili všechna důležitá kritéria, porovnali ceny a vybrali ty pravé celoroční pneumatiky, pak vám na závěr můžeme jen popřát spoustu šťastných kilometrů bez nehod.

 
 

 

 

Nejčastěji kladené otázky

Jak opravit defekt na pneumatice?

„Určitě jste se už někdy setkali s nepříjemnou situací v podobě defektu pneumatiky. Jak v takovém případě postupovat a vyřešit dané potíže? Podle platné legislativy prostředky pro výměnu pneumatiky patří k povinné výbavě osobního automobilu. Rezerva je i přes technologický pokrok přesto stále považována za nejznámější řešení defektu. Kromě rezervy je možné k opravě menšího defektu na pneumatice použít spreje. Po opravě se vždy řiďte instrukcemi výrobce, který na obalu uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jet. Po použití spreje je nutné v co nejkratší době vyhledat pneuservis a zajistit plnohodnotnou opravu nebo koupi nové pneumatiky.“

Vyplatí se víc letní a zimní, nebo celoroční pneumatiky?

„Pokud pokukujete po celoročních pneumatikách a uvažujete o jejich koupi, určitě zvažte, zda se vám skutečně vyplatí je pořídit. Ač se celoroční pneumatiky prodávají i v České republice, své opodstatnění najdou spíše v jiných zemích. V našich klimatických podmínkách máme velký rozdíl mezi létem a zimou, a to především v rámci odlišných teplot. Přesto mají celoroční pneumatiky oporu v legislativě a při splnění stanovených podmínek můžete celoroční pneumatiky s klidným srdcem používat místo zimních a letních, nebudete alespoň muset řešit jejich přezutí. Musíte ovšem počítat s tím, že v létě nemohou celoroční pneumatiky nikdy dosáhnout tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase ne tak ideálních, jako zimní pneumatiky. Jízdní podmínky zkrátka nejsou ani v jednom případě dokonalé.“

Jaká je minimální hloubka dezénu podle vyhlášky?

„Dezén neboli drážkování či hloubka drážek je jedním z podstatných rozdílů mezi letními a zimními pneumatikami. Letní pneumatiky mají menší drážkování/dezén, což vede k větší styčné ploše. To řidiči velmi ocení na pevném suchém povrchu. Zimní pneumatiky mají naopak velmi hustý vzorek i hlubší dezén. Pneumatiky díky tomu efektivně odvádí vodu a na sněhu či na mokru tak pneumatiky drží jako přibité. Hloubka dezénu/dezénových drážek u letních pneumatik u osobních vozů nesmí být nižší než 1,6 mm. U zimních pneumatik je pro klasická osobní auta, SUV i vozy s náhonem 4×4 a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny minimální povolená hloubka dezénu 4 mm. V případě, že pneumatiky nedodržují minimální vyhláškou povolenou hloubku dezénu, rozhodně neriskujte a poohlédněte se po nových pneumatikách.“

Jak vybrat celoroční pneumatiky podle vašeho auta?

„Jedním ze zásadních hledisek jsou konstrukční parametry vašeho vozidla a pneumatik. Před výběrem nových celoročních pneumatik si musíte zodpovědět otázky: K čemu a jak často auto používáte a o jaký typ vozidla jde. Každá pneumatika má označení, ze kterého je možné vyčíst její velikost, typ dezénu i parametry auta včetně jeho hmotnosti, maximální rychlosti, konstrukčních údajů… Tyto informace je obvykle možné najít v technickém průkazu vozidla. Jak číst značení pneumatik? S tím vám můžeme poradit v rámci našeho článku.“

Co znamená označení celoročních pneumatik?

„Pneumatiky mají řadu důležitých parametrů, kterými je potřeba se při výběru pneumatik řídit. Detailní informace o výběru celoročních pneumatik i jejich označení můžete najít v našem článku.“

Andrea je absolventkou obchodní školy se zaměřením na ekonomiku a vnitřní obchod. Jejím hlavním zaměstnavatelem je její roční syn, ve volném čase se kromě psaní věnuje samostudiem psychologie, zejména pak psychoterapie. Jako freelancer se věnuje i tvorbě webových stránek včetně jejich designu.

Diskuse a poradna

Položte otázku