Test letních pneumatik 2018

Jak vybrat letní pneumatiky 2018

Letní pneumatiky bez pozadí

TOP letní pneumatiky roku 2018

Čtrnáctipalcové letní pneumatiky Patnáctipalcové letní pneumatiky Šestnáctipalcové letní pneumatiky Sedmnáctipalcové letní pneumatiky Osmnáctipalcové letní pneumatiky
Continental EcoContact 5 Dunlop SP Sport BluResponse Goodyear EfficientGrip Performance Michelin Primacy 3 Pirelli Scorpion Verde
Jízdní vlastnosti
91 %
Přilnavost za mokra
92 %
Úspora pohonných hmot
91 %
Cena/kvalita
94 %
Jízdní vlastnosti
95 %
Přilnavost za mokra
97 %
Úspora pohonných hmot
92 %
Cena/kvalita
95 %
Jízdní vlastnosti
94 %
Přilnavost za mokra
97 %
Úspora pohonných hmot
92 %
Cena/kvalita
93 %
Jízdní vlastnosti
96 %
Přilnavost za mokra
98 %
Úspora pohonných hmot
87 %
Cena/kvalita
92 %
Jízdní vlastnosti
93 %
Přilnavost za mokra
92 %
Úspora pohonných hmot
93 %
Cena/kvalita
91 %
Zjistit cenu Zjistit cenu Zjistit cenu Zjistit cenu Zjistit cenu

Nejlepší letní pneumatiky roku 2018

Rady, tipy, recenze

Úvod

Na dnešek jsme si pro vás připravili další test, tentokrát se bude týkat letních pneumatik. Zákon vám ukládá použití zimních pneumatik jen do 31. března (respektive zimní pneumatiky musíte mít podle vyhlášky na autě v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud lze předpokládat, že tato situace může během jízdy nastat). Na druhou stranu, po tomto datu není příliš běžné, aby se objevilo počasí, ve kterém se vám zimní pneumatiky vyplatí. S příchodem jara tedy přichází i čas na výměnu zimních pneumatik za letní. Někteří řidiči sice tvrdí, že zatímco jezdit s letními pneumatikami v zimě je sebevražda, používat zimní v létě se dá docela v klidu a navíc ušetří peníze za takzvané přezutí, ale nevěřte tomu.

Pravda, budete-li používat zimní pneumatiky celoročně, zákon neporušíte. A z laického pohledu to s sebou nese řadu výhod – hluboký dezén zimních kol udrží auto na silnici při náledí, v létě tedy bude více než dostačující, navíc se ušetří peníze, které byste museli zaplatit v servisu. Jenže…! Zimní pneumatiky jsou svým složením i vzorkem opravdu určeny pouze na zimu, jak říká název. Na léto byste měli přezout za pneumatiky s přizpůsobeným vzorkem, přičemž důvodů je hned několik:

  • Je hospodárnější sjíždět v létě mělčí letní gumy, než zimní s hlubokým dezénem, který by pak už v zimě nemusel být dostačující (peníze, které ušetříte za výměnu kol, se v tomto ztratí).
  • Z hlediska bezpečnosti jsou letní pneumatiky v létě výrazně vhodnější – mají menší brzdou dráhu, snáze přilnou k vozovce a při aquaplaningu se chovají předvídatelněji a umožňují lepší ovládání vozidla.
  • Vzhledem ke složení gumy zimních kol (obsahují více oxidu křemičitého) se zimní pneumatiky snáze přichytávají k horké vozovce, otrhávají si povrch a zvyšují spotřebu vozidla.

Nejen proto vám můžeme přezutí na letní pneumatiky maximálně doporučit (pokud tedy nepoužíváte takzvané celoroční pneumatiky). Ale aby byla jízda bezpečná, ekonomická a komfortní, je potřeba zvolit dobrý model pneumatik. Rozhodně to není tak, že by se každá pneumatika hodila na každé auto. Abychom vám to trochu ulehčili, připravili jsme pro vás test pneumatik 2018 a taktéž žebříčky nejlepších pneumatik různých kategorií. Aby toho nebylo málo, k tomu všemu přidáváme pár rad a tipů jak vybrat letní pneumatiky. Jestli máte chvilku času, můžeme přejít rovnou k testu.

Letní pneumatiky

zpět k menu ↑

Letní pneumatiky vs. zimní pneumatiky

Zásadní rozdíly mezi letními a zimními pneumatikami jsme lehce naznačili již v úvodu. Ale nyní, ještě než přejdeme k testu, bychom si je mohli projít trochu podrobněji. Těmi největšími rozdíly, kterých si i nezkušený motorista všimne na první pohled, je různá struktura dezénu. Kdo řídí déle a o auta se opravdu zajímá, ten by mohl od pohledu rozeznat i podstatně jiné složení gumy. Obecně platí, že pneumatiky jsou svou konstrukcí, složením i vzorkem určeny jen pro dané roční období, takže je potřeba tyto rozdíly a charakteristiky znát a respektovat. Výsledkem je větší bezpečnost jízdy, optimální spotřeba a snazší ovladatelnost, což ocení zejména méně zkušení řidiči.

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku a křemičitanů, takže i v zimě zůstávají pružné a nezamrzají (dosahují tak lepšího kontaktu s povrchem vozovky). Přilnavost je i na zledovatělé silnici je dostatečná pro bezpečnou jízdu. Nejúčinnější jsou při teplotách do 7 °C. V létě se však snáze přichytávají na povrch vozovky, což zvyšuje spotřebu, opotřebení a zároveň se mění jízdní vlastnosti. Kromě toho má zimní pneumatika vyšší počet zářezů ve vzorku (pro zvýšení mobility), silnější lamely, širší drážky a směrový dezén. Díky tomu je mnohem snazší udržet směr jízdy, pneumatika navíc snáze odvádí rozbředlý sníh a snižuje hlučnost při jízdě po zasněžené nebo zledovatělé silnici. Hloubka dezénu musí být pro osobní auta nejméně 4 milimetry, v případě vozidel nad 3,5 tuny nejméně 6 milimetrů.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky mají složení přizpůsobené tomu, aby guma dosáhla největší pružnosti při teplotách nad 7 °C (naopak, pod touto teplotou letní pneumatiky tvrdnou a křehnou, neplní tak svou funkci). Na rozdíl od zimních pneumatik totiž s rostoucí teplotou měknou. Mají méně drážek, ale zároveň mají speciální drážky, které minimalizují riziko aquaplaningu, protože odvádějí vodu. Přilnavost na mokré vozovce je tedy výrazně vyšší. Vzorek není tak hluboký a drážky jsou užší, takže se vozovky dotýká větší procento povrchu pneumatiky. Výsledkem je lepší ovladatelnost a také kratší brzdná dráha. Hloubka dezénu je ze zákona minimálně 1,6 milimetru pro osobní auta i pro motocykly, pro mopedy a skútry je to pak 1 milimetr.

Letní vs. zimní pneu

Celoroční pneumatiky

Pneumatiky, které v sobě kombinují vlastnosti obou zmíněných typů – lze je používat v průběhu celého roku. Nicméně musíte počítat s tím, že v létě nedosáhnou tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase jako zimní pneumatiky. Jsou kompromisem, použitelným v obou obdobích, ale při nižší bezpečnosti a zhoršených jízdních vlastnostech.

zpět k menu ↑

Test letních pneumatik

Letní pneumatiky jako takové tvoří zcela samostatnou kategorii pneumatik. Ale jelikož test, který by se zabýval pouze jednou velkou kategorií, by nemusel být dostatečně přínosný, rozhodli jsme se pneumatiky ještě dále rozdělit podle vnitřního průměru kola.

Nejlepší čtrnáctipalcové letní pneumatiky

Pneumatiky především pro malá auta (například Škoda Fabia nebo Ford Fiesta).

Pořadí Název Náhled Hodnocení Přilnavost za mokra Úspora paliva Cena
1. Continental EcoContact 5 175/65 R14 82T B B Zjistit cenu
2. Barum Brillantis 2 165/70 R14 81T C E Zjistit cenu
3. Riken Allstar 2 165/70 R14 81T C F Zjistit cenu

Nejlepší patnáctipalcové letní pneumatiky

Vhodné pro menší vozy střední třídy (například Citroën C3 nebo Renault Clio).

Pořadí Název Náhled Hodnocení Přilnavost za mokra Úspora paliva Cena
1. Dunlop SP Sport BluResponse 195/65 R15 91H A B Zjistit cenu
2. Pirelli P1 Cinturato Verde 195/65 R15 91H B C Zjistit cenu
3. Continental ContiVanContact 200 195/70 R15 104R A B Zjistit cenu
4. Toyo Proxes R1-R 195/50 R15 82V C G Zjistit cenu

Nejlepší šestnáctipalcové letní pneumatiky

Naprosto ideální pro osobní auta střední třídy, jako je Škoda Superb nebo Volkswagen Passat.

Pořadí Název Náhled Hodnocení Přilnavost za mokra Úspora paliva Cena
1. Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 91V A B Zjistit cenu
2. Michelin Energy Saver+ 205/55 R16 91V A B Zjistit cenu
3. Nokian Line SUV 215/65 R16 102H A C Zjistit cenu
4. Bridgestone Turanza T001 Evo 205/55 R16 91V A C Zjistit cenu
5. Continental PremiumContact 5 205/55 R16 91W B C Zjistit cenu

Nejlepší sedmnáctipalcové letní pneumatiky

Sedmnáctipalcové pneumatiky se skvěle hodí pro větší vozy střední třídy, jako je například Audi A4, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.

Pořadí Název Náhled Hodnocení Přilnavost za mokra Úspora paliva Cena
1. Michelin Primacy 3 225/45 R17 91V A C Zjistit cenu
2. Goodyear EAGLE F1 Asym 3 225/45 R17 94Y A C Zjistit cenu
3. Sava Intensa UHP 2 225/55 R17 101Y A B Zjistit cenu
4. Barum Bravuris 3 HM 225/45 R17 91Y C E Zjistit cenu

Nejlepší osmnáctipalcové letní pneumatiky

Osmnáctipalcové pneumatiky se skvěle hodí na větší auta, jako je například Audi A8.

Pořadí Název Náhled Hodnocení Přilnavost za mokra Úspora paliva Cena
1. Pirelli Scorpion Verde 235/60 R18 103V B B Zjistit cenu
2. Michelin Pilot Sport 4S 225/40 R18 92Y A C Zjistit cenu
3. Nokian zLine 225/40 R18 92Y A E Zjistit cenu
4. Hankook K120 Ventus V12 evo 2 225/40 R18 92Y A E Zjistit cenu

Letní pneumatiky a jejich charakteristika

Co se týče charakteristiky letních pneumatik, ledacos už jsme si o nich pověděli ve srovnání s pneumatikami zimními. Dovolte nám tedy zopakovat pár detailů a trochu je rozvést. Zásadní rozdíl tkví už ve složení. Jiný je zejména podíl přírodního kaučuku, který při nízkých teplotách ztrácí pružnost a křehne. Letní pneumatiky typicky pod 7 °C (což je minimální doporučená hodnota pro jejich používání) tvrdnou, takže se zmenšuje přilnavost k povrchu vozovky, navíc se zvyšuje riziko jejich defektu. Naopak, čím vyšší bude teplota, tím pružnější a měkčí jsou a o to lépe se vozovce přizpůsobí.

Pro vzorek letních pneumatik je typické, že mají méně lamel a více bloků, méně drážek (které jsou zároveň užší, protože není potřeba, aby se do nich zapasoval sníh) a směr pneumatiky je méně výrazný. Je tak zvýšen povrch pneumatiky a styčná plocha se silnicí. Naopak, nechybí úzké drážky, které odvádějí zpod pneumatiky vodu a snižují tak riziko aquaplaningu. Obzvláště na mokré vozovce pak rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou pocítíte. Celkově pak vzorek nemusí být úplně hluboký, dezén se po zakoupení pohybuje kolem osmi milimetrů (zákonem dané minimum pro osobní auta a motorky je 1,6 milimetru, pro mopedy a skútry je to 1 milimetr, že jste hodnot dosáhli, by vám měl napovědět indikátor na pneumatice, odborníky doporučená minimální hodnota je 2 milimetry). Běžná je pak pro letní pneumatiky vyšší hodnota rychlostního indexu a vzhledem k menší tolerované hloubce dezénu i delší životnost.

Letní pneumatika na autě

Jejich použití je obecně vhodné, jak napovídá název a jak jsme si již řekli, za teploty nad 7 °C, v období od 31. března do 1. listopadu, a zároveň za počasí, ve kterém nehrozí sníh ani náledí (přirozeně, že třeba na dovolené v Alpách se i na jaře mohou zimní pneumatiky hodit). Abyste s nimi dosáhli optimální a komfortní jízdy, je nutné dbát na správnou geometrii, přiměřený tlak v pneumatikách a také na to, aby méně opotřebené pneumatiky byly použity na zadní nápravě, ne na přední. Více si o správném použití povíme na konci článku.

Při použití v létě:

  • Vysoká přilnavost k povrchu vozovky
  • Odvod vody drážkami, čímž se zvyšuje přilnavost na mokré vozovce
  • Šetrnější jízda
  • Menší hlučnost

Při použití v zimě:

  • Menší stabilita na vozovce
  • Zhoršená ovladatelnost v důsledku nízké přilnavosti povrchu
  • Snížení životnosti
  • Výrazné riziko nehody


zpět k menu ↑

Největší výrobci letních pneumatik na našem trhu

Značka pneumatik určitě není to, na co byste se měli při výběru dívat jako první. Existují mnohem důležitější a daleko více vypovídající parametry. Ale na druhou stranu… je mnohem bezpečnější a jistější pořídit si značkovou pneumatiku renomovaného a tradičního výrobce, než investovat do pneumatik čínské výroby a neznámé značky, o jejichž kvalitě můžeme leda polemizovat. Dobrá značka a známé jméno výrobce je u pneumatik jakousi zárukou – zvyšuje šanci, že jste koupili skutečně kvalitní produkt. Pravda, někteří výrobci nabízejí pneumatiky, které jsou poněkud dražší, ale na druhou stranu, kvalita zde znamená vyšší bezpečnost na silnici. A za tu byste se neměli bát si připlatit. Navíc je běžné, že renomovaní výrobci vyrábějí pneumatiky standardizované, pofiderní společnosti nemusí standardy vždy dodržovat. Pojďme se tedy podívat, jaké společnosti na našem trhu s pneumatikami působí.

Pneumatiky Pirelli

Začneme hned jedním z největších výrobců pneumatik, společnosti Pirelli. Tu založil roku 1872 Giovanni Battista Pirelli, a jak napovídá název, jde o firmu italskou. Mnozí z vás ji budou znát, protože firma dělá maximum pro svou dobrou prezentaci – podílí se na vývoji pneumatik pro Formuli 1 a Moto GP, vydává unikátní kalendář a je sponzorem fotbalového týmu Inter Milán. Co se týče pneumatik, zaměříme se zde pouze na letní. Ty jsou nabízeny v několika modelových řadách:

  • P Zero – nejnovější řada, pneumatiky, které jsou na silnici skvěle ovladatelné díky masivnímu dezénu, dosahují vysoké přilnavosti i za vysokých rychlostí a dosahují vysoké účinnosti a bezpečnosti i za mokra.
  • Cinturato – pneumatiky, které dosahují díky rovnoměrnému rozložení tlaku (díky specifickému vzorku) vysokého komfortu jízdy a nízké hlučnosti. Obsahují čtyři široké podélné drážky, což zvyšuje ovladatelnost na mokré vozovce.
  • Scorpion – pneumatiky, dosahující nízké spotřeby, vyšší stability vozidla na silnici a vysoké životnosti. Speciální vzorek a přizpůsobený materiál znamenají, že se s těmito pneumatiky dá velmi dobře pohybovat i v terénu, nejen na silnici.

Pirelli logo

Pneumatiky Michelin

Pneumatiky Michelin jsou dnes již obecně známý pojem. Jde možná o největšího výrobce pneumatik na světě. Tato francouzská firma, založená Édouardem a André Michelinovými roku 1889 dnes zahrnuje i další společnosti, jako třeba Kleber. Vyrábí pochopitelně jak letní, tak i zimní pneumatiky, ale zaměřme se pouze na ty první. Ty jsou k dostání v několika řadách:

  • Michelin CrossClimate + – jde o pneumatiky, vhodné do každého počasí. Vzhledem ke speciálnímu složení jim neškodí ani nižší teploty, dezén je pak vhodný do suchého i mokrého počasí, přičemž udržuje přilnavost.
  • Michelin Primacy 3 – modelová řada pneumatik, která vyniká díky svému složení a dezénu jak vysokou životností, tak i krátkými brzdnými drahami jak na suchu, tak za mokra.
  • Michelin Energy Saver + – pneumatiky, které i za vysoké životnosti a bezpečnosti udržují spotřebu automobilu nízkou. Může za to především optimalizovaný profil, speciální technologie ECO’N’GRIP vzorce, která omezuje hromadění tepla v pneumatice a speciální vrstva polymerů pod běhounem.
  • Michelin Pilot Sport 4 – speciální pneumatiky, které umožňují vysokou ovladatelnost vozidla i za vysokých rychlostí. Jsou zvlášť přilnavé na mokrém povrchu, dobře odvádí vodu a navíc vynikají například technologií Dynamic Response pro rychlý přenos pokynů řízení do směru jízdy. Hodí se skvěle na závodní auta.

Michelin logo

Pneumatiky Barum

Společnost Barum je v našich končinách velmi dobře známá. Je to totiž česká společnost, fungující od roku 1932 (název vznikl spojením názvů společností Baťa, Rubena a Matador). V současnosti však není firma ryze česká, po dočasném úpadku kvality se stala součástí koncernu Continental, což znamenalo opětovné zlepšení. Obecně jsou však pneumatiky Barum levnější, než některé cizí značky. Dosahují o něco nižší kvality, než kupříkladu pneumatiky Michelin, ale jsou dostupnější a levnější. Co se týká produktových řad, je jich v současnosti na trhu několik:

  • Vanis 2 – určené pro dodávky, jde o pneumatiky s robustním profilem, dobrým výkonem a obstojnou hlučností.
  • Brillantis 2 – pro komfortní, tichou a bezpečnou jízdu. Vynikají hlučností 70 dB, vysokou přilnavostí na silnici (i za mokra) a díky asymetrickému dezénu i kratší brzdnou dráhou na mokré vozovce.
  • Bravuris (3HM, 4×4 a 2) – kombinují dobrý výkon, životnost a bezpečnost. Dosahují velmi dobrých jízdních vlastností a nízké hlučnosti, obzvláště platné jsou na mokré vozovce.

Barum logo

Pneumatiky Continental

O značce Continental jsme se zmínili v souvislosti s firmou Barum. Dovolte nám nyní popsat ji trochu více. Je majetkem společnosti Continental, působící od roku 1898 na německém trhu s pneumatikami. Dnes se již jedná o nadnárodní koncern, který zahrnuje například i společnosti Barum, Semperit nebo Matador. Hlavní předností pneumatik Continental je technologická vyspělost. Firma má patentovanou například technologii dvousměnového složení dezénu pro lepší jízdní vlastnosti, nebo technologii vrstvy ContiSeal. Ta při defektu pláště pneumatiky zabraňuje úniku vzduchu. Zajímavá je i technologie ContiSilent, která snižuje hluk vznikající během jízdy, technologie AeroFlex speciálního designu pro snížení odporu vzduchu nebo technologie lamel Hydrosipes. Nabídka jednotlivých modelů je pak velmi široká:

  • EcoContact – pneumatiky navržené tak, aby spotřeba paliva byla co nejnižší díky optimalizaci valivého odporu, na silnici se chovají velmi bezpečně.
  • eContact – pneumatiky určené pro elektromobily a hybridní vozy.
  • PremiumContact – pneumatiky pro osobní automobily, které jsou upravené pro maximálně jistou a bezpečnou jízdu.
  • SportContact – řada pneumatik pro maximální přilnavost a vysokou stabilitu vozidla i při vysokých rychlostech.
  • CrossContact – pneumatiky pro SUV, určené i do terénu (na off-road jízdy), vyniká dobrou ovladatelností.
  • Trac SUV – pneumatiky pro těžká auta, vhodné do terénu, jejich předností je především vysoká odolnost vůči poškození a dobré jízdní vlastnosti.
  • VanContact – pneumatiky pro dodávky, které zajišťují dobrou ovladatelnost a úspory paliva díky snížení valivého odporu.
  • Vanco Camper – pneumatiky určené pro karavany a obytné vozy, splňující Camping Pneu Standard.

Continental logo

Pneumatiky Dunlop

Pneumatiky Dunlop jsou v českém prostředí možná o něco méně známé, než předešlé, na kvalitě jim to ale neubírá. Zmínky o značce nacházíme již v roce 1888, kdy byla společnost pro výrobu pneumatik založena Johnem Boydem Dunlopem v Británii. Od roku 2000 je pak společnost součástí americké Goodyear Tire and Rubber Company (což je mimochodem další renomovaný výrobce pneumatik). Pokud jde o letní pneumatiky Dunlop, jejich nabídka je poměrně široká. Liší se od sebe jak přilnavostí a brzdnými drahami za různého počasí, tak i rychlostí reakce auta na vaše řízení. Modelových řad je několik:

  • StreetResponse – pneumatiky s asymetrickým dezénem a proměnlivým objemem hmoty dezénu, díky čemuž mají krátkou brzdnou dráhu a drží dobře směr.
  • Sport – řada pneumatik, které mají dobré jízdní vlastnosti i při vyšších rychlostech, na silnici jsou stabilní a snadno ovladatelné i za mokra.
  • Sport Maxx – mají vynikající přilnavost v zatáčkách a reagují velmi rychle na podněty řízení, brzdná dráha je i při vysokých rychlostech krátká ve srovnání s pneumatikami jiných řad.
  • Sport FastResponse – možná nejvychytanější řada pneumatik Dunlop, která disponuje rychlou odezvou a citlivostí na vaše řízení. Tyto pneumatiky umožňují i za mokra bezpečnou jízdu i vyšší rychlostí, přičemž spotřeba vozidla je díky optimalizaci valivého odporu nízká
  • Sport BluResponse – komfortní a zároveň odolná pneumatika, která zvládá i jízdu za vyšších rychlostí. Disponuje krátkou brzdnou drahou a dobrým chováním na mokré vozovce.
  • Quattromaxx – pneumatiky určené pro SUV. Disponují vysokou přilnavostí a skvělou odolností proti aquaplaningu.
  • SP 30 – pneumatiky pro městská vozidla, jejich provoz je úsporný, díky nízké hlučnosti také komfortní a mají vysokou životnost, ale nejsou určeny pro jízdu vysokými rychlostmi.
  • Grandtrek – tady jde o řadu pneumatik, vhodných do terénu, které jsou vysoce odolné vůči mechanickému poškození a dobře drží směr jízdy i mimo silnici, navíc oproti jiným terénním pneumatikám jsou tiché.
  • Econodrive – modelová řada pneumatik, určených pro šetrnou jízdu. Nejsou drahé, složení je sestaveno tak, aby se pneumatika opotřebovávala co nejpomaleji. Navíc jde o šetrnou pneumatiku, která snižuje spotřebu pohonných hmot při relativně dobrých jízdních vlastnostech.

Dunlop logo

zpět k menu ↑

Jak vybrat letní pneumatiky – parametrů výběru je víc než dost

Přejděme nyní k tomu, co bude většinu z vás zajímat asi nejvíce. A sice k otázce, jak vybrat letní pneumatiky pro váš vůz. Pneumatika totiž není jen obal na kolo, ale je místem bezprostředního styku auta s vozovkou – drží vás na silnici, udržuje směr a musí tedy mít jak dobrou nosnost, tak i dobrou přilnavost (a to za všech klimatických podmínek). Musí být dostatečně odolná a ideálně by měla vynikat dlouhou životností. V neposlední řadě je potřeba zohledňovat i konstrukční parametry vašeho vozidla a pneumatiky. Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho, pojďme si tedy jednotlivá kritéria výběru rozebrat trochu podrobněji.

Uvědomte si své vlastní preference

Ještě než přejdete k samotnému konkrétnímu výběru na základě měřitelných hodnot, měli byste popřemýšlet trochu o svých zvycích na silnici. Jak jezdíte? K čemu auto používáte a jak často? Jaký typ auta vlastníte? To jsou všechno otázky, které byste si měli umět zodpovědět. Takže, máte osobní auto, dodávku nebo něco většího? To je první a zcela zásadní věc, většina výrobců dělí pneumatiky jak podle období, tak i podle velikosti a typu vozidla. Už z principu se zdá být jasné, že pneumatiky pro náklaďák nebudou vhodné na osobní auto a naopak. Dále – je dobré si o jednotlivých modelech pneumatik něco nastudovat, většinou mají jasně dané určení. Některé jsou vysokovýkonné sportovní, další off-roadové a jiné zase komfortní a určené spíše na běžnou jízdu.

Letní pneumatiky řízení

Abychom vám trochu pomohli a abychom vám upřesnili, co máme přesně v tomto odstavci na mysli, dáme vám několik příkladů:

  • Pokud máte sportovní auto, účastníte se amatérských závodů nebo třeba jen rádi jezdíte rychle (a třeba trochu přes limit), pak byste měli dbát na to, aby zakoupené pneumatiky byly označené jako sportovní. Takové pneumatiky snáší dobře vysokou zátěž i vysoký výkon, bývají obecně hodně odolné a mění na silnici směr poměrně rychle. Navíc bývají upravené tak, aby byly za každého počasí přilnavé a aby dosahovaly i při prudkém brzdění dobré účinnosti.
  • Jezdíte málo, spíše krátké trasy a nemáte nároky na rychlost a výkon? Pak pro vás budou ideální šetrné pneumatiky. Ty mají obecně dlouhou životnost a zároveň pomáhají šetřit pohonné hmoty. Nenechte se ale v tomto případě zmást triky prodejců – jako šetrné bývají prodávány často i velmi nekvalitní pneumatiky, pečlivý výběr je zde nutností, aby se pneumatika na silnici chovala tak, jak má.
  • Bydlíte-li na venkově, stává se, že se nevyhnete situacím, kdy musíte jet po poli nebo po lese. Někteří z nás si pak jízdu v terénu užívají. I tomu je ale potřeba přizpůsobit pneumatiky. Musí být odolné, vyrobené z kvalitního materiálu a guma musí být pevná, aby nešla snadno prorazit. Navíc off-roadové pneumatiky bývají často o trochu širší, aby nezapadly třeba do bláta tak snadno.
  • Na běžné cesty s rodinou nebo na výlety jsou ideální běžné letní pneumatiky, nejlépe s vysokou mírou bezpečnosti a ovladatelnosti. Tady je asi nejlepší hledat kompromis, nebudete možná od pneumatiky požadovat, aby zvládala vysoké rychlosti, ale určitě budete chtít, aby dobře držela jízdní stopu, byla přilnavá a nevystavovala vás krizovým situacím.

Konstrukční parametry pneumatiky

Jednou z nejdůležitějších věcí, které byste si měli u pneumatiky všimnout, jsou její konstrukční a rozměrové parametry. Ty jsou pro správný výběr nejdůležitější, a jelikož si to výrobci dobře uvědomují, prozradí vám jich hned několik už v názvu. Ten si na závěr této kapitolky společně rozklíčujeme. Teď pojďme k věci – výběr správné pneumatiky z hlediska velikosti a dalších konstrukčních údajů by vám měl ulehčit technický průkaz. Tam najdete povolené velikosti pneumatik pro váš vůz a i jejich další charakteristiky.

Nicméně… přestože je doporučeno držet se údajů z technického průkazu, ne vždy to řidiči dodržují. Pokud si nekoupíte nově vyrobený vůz, ale auto, které před vámi někdo měl, je možné, že se řídil vlastní hlavou a používal jiné pneumatiky, než měl. Naše doporučení je, abyste se, pokud možno, údaji z technického průkazu řídili (a to nejen v případě rozměrů, ale i v případě dalších parametrů, u kterých to zmíníme). Ušetříte si tím problémy jak při policejní kontrole, tak i třeba při STK. Navíc, pokud výrobce uvádí nějaký typ pneumatik, které byste měli používat, je pravděpodobné, že s nimi dosáhnete maximálního komfortu a bezpečnosti jízdy.

Rozměry pneumatiky

Rozměry pneumatiky jsou, mimo jiné, specifikovány již v jejím názvu. O tom ale později, teď se zaměřme na ty, které jsou pro vás důležité. V prvé řadě je to průměr disku. Ten se udává v palcích a je to mimochodem kritérium, podle kterého jsme pneumatiky v našem testu rozdělili. Běžně se pohybuje kolem 15 až 18 palců (1 palec = 2,54 centimetru) a měl by to být první rozměr, na který se podíváte. V zásadě vám říká, jestli pneumatika sedí na váš disk, nebo ne, a tudíž jestli má nebo nemá smysl se jí nadále zabývat. Ovšem pozor, jde o vnitřní průměr. Před tímto údajem se uvádí ještě písmenné označení konstrukce kostry – R (radiální – dnes nejčastější), D (diagonální) nebo B (bias belted).

Pneumatika rozměry

Z dalších rozměrů je důležitá šířka pneumatiky. Běžně platí, že čím širší pneumatiky, tím větší stabilita na silnici. Ovšem opět jste limitování technickým průkazem a doporučením výrobce, stejně jako velikosti disků. K tomu číslu připadá za lomítkem ještě údaj o poměru výšky pneumatiky k její šířce. Ten se udává v procentech a například údaj 205/50 by znamenal, že pneumatika má šířku 205 milimetrů a její výška odpovídá 50 % této hodnoty, tedy 102,5 milimetru. Jde opět o údaj, který vám uvádí výrobce, protože konstrukce pneumatiky závisí z velké části na konstrukci auta. Co se týče dalšího, máte-li chuť experimentovat, můžete to na vlastní riziko zkusit, ale je třeba si počínat opatrně. Údaje z technického průkazu můžete porušit pouze tehdy, pokud vám to dovolí konstrukce auta a pokud to nebude znamenat výrazné zhoršení jízdních vlastností. Kromě toho nezapomínejte na základní, že na jedné nápravě musí být bezpodmínečně pneumatiky stejné značky, rozměrů, typu a pokud možno i vzorku. Navíc je třeba mít na paměti to, že menší, ale i větší pneumatiky, než jaké jsou předepsané, snižují životnost podvozkových dílů automobilu.

Index nosnosti pneumatiky

Index nosnosti vám udává, jaké je maximální zatížení, které můžete na pneumatiku, jak se říká, naložit. De facto jde o tentýž údaj, který někteří výrobci označují jako hmotnostní nebo také zátěžový index. Jde o hodnoty tabelované, takže vám přinášíme tabulku, ve které hodnoty zatížení pro jednotlivé indexy najdete. Při nákupu pneumatik na tento index berte ohled – pokud má pneumatika vyšší nosnost, než jakou pro své auto potřebujete, není problém. Pokud je ale nosnost menší, případně velmi hraniční (autem budete určitě něco převážet, navíc i vy sami něco vážíte, je třeba s tím počítat dopředu), musíte se poohlédnout po jiné pneumatice. Hodnota indexu je pod označením LI (load index) nebo NI (nosnostní index) uváděna v technickém průkazu, řiďte se jí.

V následující tabulce uvidíte hodnoty indexu pro běžná osobní auta. Jinak ale začíná na čísle 50 a končí na čísle 124 (pro LI 50 je nosnost 190 kg, pro LI 124 je to 1600 kg).

Index Hmotnost Index Hmotnost Index Hmotnost Index Hmotnost Index Hmotnost
65 290 kg 72 355 kg 79 437 kg 86 530 kg 93 650 kg
66 300 kg 73 345 kg 80 450 kg 87 545 kg 94 670 kg
67 307 kg 74 375 kg 81 462 kg 88 560 kg 95 690 kg
68 315 kg 75 387 kg 82 475 kg 89 580 kg 96 710 kg
69 325 kg 76 400 kg 83 487 kg 90 600 kg 97 730 kg
70 335 kg 77 412 kg 84 530 kg 91 615 kg 98 750 kg
71 345 kg 78 425 kg 85 515 kg 92 630 kg 99 775 kg

Co pro vás hmotnostní index znamená v praxi? Je udávaný v technickém průkazu, přičemž výrobce sám nejlépe ví, co auto potřebuje. Pokud ale chcete experimentovat, vysvětlíme si fungování hmotnostního indexu na následujícím příkladu:

Berte v potaz, že na jednu pneumatiku připadá zhruba 20 až 30 % hmotnosti vozidla (s ohledem na rozdílná těžiště a ne zcela rovnoměrné rozložení váhy). Vždy berte v úvahu pohotovostní hmotnost vozidla. Vezmeme-li auto, které má pohotovostní hmotnost kolem 1500 kilogramů, na jednu pneumatiku dostáváme asi 375 kilogramů zátěže. To je minimální nosnost, jakou by pneumatika měla mít! Aby byla nějaká rezerva (v autě budete i vy, pasažéři, náklad,…), udává se nosnostní index o něco větší. V případě vozidla o této hmotnosti by mohl odpovídat hodnotě 91, tedy 615 kilogramů nosnosti pro každou pneumatiku. Vidíte, že je zde rezerva přes 200 kilogramů, což je plně dostačující.

Rychlostní index

Další důležitou charakteristikou je takzvaný rychlostní index. Tady je jeho vysvětlení velmi prosté – říká vám, pro jakou maximální rychlost je pneumatika konstruována. Značí se písmeny abecedy. Značení začíná u písmene G (maximální rychlost 90 km/h) a končí u písmen ZR (maximální rychlost bez omezení nad 240 km/h) a Y (maximální rychlost nad 300 km/h). Jde opět o tabelované hodnoty, kterými se výrobci na celém světě řídí a jeho hodnoty jsou následující:

Index Rychlost Index Rychlost Index Rychlost Index Rychlost
G 90 km/h M 130 km/h R 170 km/h V 240 km/h
J 100 km/h N 140 km/h S 180 km/h W 270 km/h
K 110 km/h P 150 km/h T 190 km/h Y 300 km/h
L 120 km/h Q 160 km/h H 210 km/h ZR Nad 240 km/h

Rozdíl spočívá především v materiálu dezénových bloků – při vysoké rychlosti mají pneumatiky tendenci se přehřívat a deformovat. Rychlostní index vám tedy přeneseně zprostředkovává informaci, do jaké rychlosti je pneumatika teplotně odolná a kdy přestává materiál sloužit. Nicméně pokud chcete na českých silnicích dodržovat rychlost, postačí vám bohatě pneumatiky s rychlostním indexem P, Q nebo R, jen málokterý řidič bude mít prostor a odvahu jet rychleji. Pneumatiky nad T jsou pak určeny pro závodní vozy.

Co všechno tedy vyčtete z názvu pneumatiky?

Všechny výše zmíněné charakteristiky název pneumatiky obsahuje, a vy tedy již na první pohled vidíte, zda je nebo není zvolený model pro vaše auto vhodný. Kromě toho ale obsahuje i některé další charakteristické zkratky, které se vyplatí znát (uvádíme ty nejběžnější):

  • TL – TubeLess – pneumatika bezdušová
  • TT – TubeType – pneumatika dušová
  • XL – Extra Load – zesílené pneumatiky s vysokým indexem nosnosti
  • A/S – All Season – celoroční pneumatika
  • A/T – All Terain – pneumatika pro každý terén
  • HP/UHP – High Performance/Ultra High Performance – výkonné/vysoce výkonné pneumatiky

Pneumatika název

Tyto zkratky se však nevyskytují u všech pneumatik, pouze u těch, které těmito funkcemi disponují. A nyní, když všechno známe, se můžeme pustit do slíbeného rozklíčování názvu pneumatiky.

Vezměme poměrně oblíbenou pneumatiku české výroby Barum Polaris 3 195/65 R15 91T (jde sice o zimní pneumatiku, ale to pro nás v tuto chvíli nehraje roli). Co vám její název říká? Barum je značka výrobce, Polaris 3 model. Hodnota 195 před lomítkem znamená, že šířka pneumatiky je 195 milimetrů. Číslo 65 za lomítkem znamená, že boční profil pneumatiky odpovídá 65 % její šířky. Značka R15 znamená, že se jedná o pneumatiku s radiální konstrukcí a hodí se na patnáctipalcový disk (38,1 centimetru). Hodnota 91 je nosnostní index a říká vám, že kolo má nosnost 615 kilogramů. Na konci je pak označení rychlostního indexu, v tomto případě T. Pneumatika je tedy konstruovaná pro rychlosti do 190 kilometrů za hodinu.

I pneumatiky mají své energetické štítky

Ano, čtete správně. Ze zákona musí pneumatiky disponovat podobným energetickým štítkem, jakým disponují běžné elektrospotřebiče. Jen údaje na něm uvedené se liší. Začněme tím nejdůležitějším, který by vás měl každopádně eminentně zajímat. Tím je přilnavost pneumatiky za mokra. Ta má totiž obrovský význam pro bezpečnost jízdy. Pro zimní pneumatiky není příliš vypovídající, ale u letních je jedním z klíčových údajů. Auta jsou na základě tohoto parametru rozdělena do tříd od A po F (A nejlepší třída, F naopak nejhorší třída; třídy D a G se nepoužívají), přičemž rozdíl mezi nimi odpovídá 18 metrům brzdné dráhy auta. Standardně se měří na mokré vozovce při plné brzdné síle a zastavování z rychlosti osmdesát kilometrů za hodinu (což se vám na silnici může stát relativně snadno). Nejlepší pneumatiky špičkové kvality běžně patří do třídy A, případně B. Pokud je přilnavost za mokra horší než třídy C, už pneumatiky nemůžeme doporučit, budou sice levné, ale mohly by být v provozu ohrožující.

Energetický štítek pneumatik

Jak si stojí pneumatiky z hlediska úspor

Druhým parametrem z energetického štítku pneumatik, který si rozebereme, je míra úspory paliva. Budete se možná divit, ale i pneumatiky na ni mají enormní vliv. Jde především o to, jak velký valivý odpor pneumatiky má a musí ho překonávat. Čím menší, o to méně pohonných hmot se na jeho překonání spotřebuje a tím lepší spotřeba auta. Nemůžete samozřejmě čekat, že by klesla třeba na polovinu, ale i snížení spotřeby o nějakých 5 % se z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Podobně jako přilnavost pneumatiky na mokré vozovce, i míra úspor se udává v několika písmeny označených třídách (od A po G, přičemž A je nejlepší a G nejhorší; třída D se u osobních vozů nepoužívá). Rozdíl mezi pneumatikami tříd A a G je pak až 7,5 % spotřeby, což v praxi znamená úsporu kolem půl litru (přesněji asi 0,65 litru) paliva na sto kilometrů. Pokud jezdíte často, a najezdíte stovky kilometrů měsíčně, pak se vám i taková úspora vyplatí.

Energetický štítek potřetí – hlučnost

Poslední věcí, kterou na energetickém štítku pneumatiky vyčtete, je její hlučnost. Ta se samozřejmě také měří, ale patří mezi méně důležité parametry. Nemá žádný vliv na ovladatelnost nebo bezpečnou jízdu, pouze na komfort. Na štítku se vyznačuje počtem zvukových vln. Existuje nařízení Evropské unie, které udává, v jakých hodnotách by se hlučnost pneumatik měla pohybovat. Na štítku je to znázorněno počtem zvukových vln (1 až 3), přičemž jedna vlna znamená tiché pneumatiky, dvě vlny průměrné a tři vlny hlučné pneumatiky, které jsou na hraně takto stanovených limitů.

Další věcí, kterou byste si s ohledem na hlučnost měli uvědomit, je fakt, intenzita zvuku neroste lineárně, jako jste tomu zvyklí u většiny fyzikálních jednotek. Decibely rostou na logaritmické stupnici, říkají tedy deset na kolikátou je hlučnost přístroje (v praxi to znamená jediné – čím větší počet decibelů, tím větší rozdíl mezi nimi; rozdíl mezi 10 a 11 decibely je sotva rozpoznatelný, rozdíl mezi 90 a 91 decibely pak více než citelný).

Nepodceňujte stáří pneumatiky

Jednou z věcí, která o kvalitě pneumatiky hodně vypovídá, je i její stáří. Guma stářím trpí, mění se a ztrácí své původní vlastnosti. Může se to projevit na jejich jízdních vlastnostech. Kromě toho pak ztrácí i na životnosti. Pokud jde o letní pneumatiky, ty mají delší životnost než zimní – pohybuje se při běžném použití mezi čtyřmi a šesti lety. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že pneumatika může po výrobě ležet i několik let ve skladu. Pak je otázka, jak dobře ji výrobce skladoval a jak moc se tím její životnost sníží. Ideální podmínky jsou sucho, tma, teplota kolem 15 °C. Pro firmy, jako je Michelin nebo Pirelli je takové skladování samozřejmé. Nicméně obecně je doporučováno nekupovat pneumatiky starší dvou let. Jak to poznat?

Stáří pneumatiky

Povinnost naštěstí výrobci ukládá udávat na pneumatiku takzvaný číselný DOT kód. Ten má čtyři místa, přičemž první dvě čísla značí, v kolikátém týdnu byla pneumatika vyrobena a poslední dvě čísla ve kterém roce se tak stalo. Vy tak díky krátkému pohledu víte, jak stará pneumatika je. Dva roky skladování jsou pak hranice, kterou byste neměli překročit. Právě firma Michelin experimentálně ověřila, že rok skladování má na pneumatiku stejný dopad, jako tři týdny až měsíc intenzivního použití. Takže koupíte-li pneumatiku starou třeba pět let, je to, jako by na ní někdo už půl roku jezdil. To není úplně ideální.

Specifické druhy dezénu pneumatik

Dezén pneumatiky je možná tím prvním, čeho si na ní všimnete. Jelikož je to část pneumatiky, která je v bezprostředním styku s vozovkou, vyplatí se prohlédnout si ho a něco málo o něm vědět. Základní charakteristikou dezénu pneumatik je jeho hloubka. Předpisy stanovují minimální hloubku dezénu letních pneumatik na 1,6 milimetru (což platí i ve většině ostatních evropských zemí, vyjma Skandinávie a alpských oblastí). Hloubka dezénu nové pneumatiky se pohybuje mezi 7 až 8 milimetry, přičemž ve vzorku byste měli najít indikátory, které vám pouhým pohledem prozradí, že je pneumatika sjetá a je potřeba ji vyměnit. Hloubka dezénu je významná charakteristika, protože souvisí s přilnavostí k povrchu. Čím hlubší dezén, tím lepší přilnavost, naopak sjeté pneumatiky mají tendenci klouzat.

Dezény pneumatiky

Kromě hloubky je dobré znát i jednotlivé typy dezénu. Ten je obecně tvořen gumovými bloky, lamelami, širokými směrovými drážkami a úzkými drážkami, které souží k odvodu vody. Existují obecně tři typy rozložení a tvarů všech těchto prvků na pneumatice:

  • Symetrický dezén – standard moderních pneumatik, taková pneumatika může být umístěna na vozidle na jakoukoliv pozici. Dezén nerozeznává vnitřní a vnější stranu, ani směr otáčení. Výrobní náklady jsou nižší (stejně jako pořizovací cena), určeny jsou pro menší auta (obvykle bývá maximem průměr disků osmnáct palců). Hodí se při jízdách po městě nebo na kratší vzdálenosti.
  • Směrový (šípový) dezén – jde o zvláštní formu symetrického dezénu, drážky i lamely mají speciální podobu ve tvaru směrnice. To umožňuje velmi dobrý odvod vody (i sněhu) zpod pneumatiky, dokonalý záběr a dobré držení směru. Pneumatiky se směrovým dezénem mají vyznačený směr, ve kterém se mají otáčet, což při montáži oceníte. U letních pneumatik se však tento vzorek uplatňuje málo, větší využití má u zimních.
  • Asymetrický dezén – opak symetrického dezénu, vnitřní strana pneumatiky se liší od vnější. Vnitřní strana většinou zajišťuje odvod vody a přenos sil od řízení ke kolu, vnější pak zajišťuje držení směru a stabilitu auta v zatáčkách. Při montáži je u pneumatik potřeba rozlišovat vnitřní a vnější stranu, jinak nebude pneumatika fungovat optimálně.

Materiál pneumatik

Pneumatiky se obecně vyrábějí z gumy. Její složení ale může poměrně hodně kolísat s ohledem na to, k čemu bude určena. Základem je guma (přírodní i syntetická), která tvoří zhruba 40 % pneumatiky. Zbytek je tvořen sazemi, vlákny z přírodních i syntetických látek, ocelovými vlákny a přísadami, které gumě dodávají charakteristické vlastnosti. Mohou to být například křemičitany. Není od věci vědět, že pneumatiky mají více částí (nejsou vyrobeny z jednoho dílu gumy, to by technologicky ani nebylo možné) a ty se navzájem liší složením.

  • Kordová vrstva (nárazník) – stabilizační vrstva, zvyšuje odolnost pláště. Obvykle tyto vrstvy najdete u osobních aut dvě, u nákladních až čtyři. Materiálem je téměř výhradně ocel.
  • Běhoun – svrchní část pláště, která se dotýká vozovky. Obsahuje vzorek a její celková stavba, tvar a symetrie je určující pro jízdní vlastnosti. Je tvořena gumou, případně příměsemi.
  • Kordová kostra – tkaná kostra pneumatik, vyrobená ze syntetických i přírodních vláken. Běžně se dnes vlákna kladou paralelně vedle sebe, přičemž rozlišujeme podle složení vrstvy pneumatiky radiální a diagonální.
  • Bočnice – boční pásy gumy na vnitřní i vnější straně, vyráběny nejčastěji z přírodního kaučuku, aby byly maximálně pružné a nepraskaly.
  • Vnitřní vrstva gumy – gumová vrstva, usazená na kostru z vnitřní strany, zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky.
  • Patka a lanko – část pneumatiky, dosedající na ráfek. Musí pneumatiku ukotvovat, držet v ráfku a zároveň být dostatečně odolná, aby ráfek pneumatiku nepoškodil, nejčastěji se vyrábí z tvrdší gumy a pevného ocelového lana.

Složení pneumatik

Dojezdové pneumatiky – speciální typ pneumatik

Máte-li auto s aktivním systémem hlídání tlaku v pneumatikách, můžete si dovolit koupit i takzvané dojezdové pneumatiky (nazývané také run-flat pneumatiky). Jejich konstrukce je upravená tak (zejména díky zesílené bočnici), že umožňují i jízdu s defektem. Pokud se s pneumatikou něco stane, systém hlídání tlaku vás na to upozorní a je na vás, co uděláte. S běžnou pneumatikou byste museli zastavit, vystoupit a vyměnit ji. Dojezdová pneumatika vám nabízí ještě zhruba 80 kilometrů, které s poškozenou pneumatikou bez tlaku můžete dojet (samozřejmě, je nutné přizpůsobit rychlost a jet maximálně 80 km/h). Počítejte ale s tím, že se takovým dojezdem pneumatika nenávratně zničí, protože bez tlaku neudrží vnitřní strukturu.

Dojezdová pneumatika

zpět k menu ↑

Oficiální testy pneumatik – řeknou vám hodně

Pokud bychom vám měli na závěr ještě něco málo poradit, bude se to týkat testování pneumatik obecně. V automobilovém průmyslu je poměrně běžné, že skutečná kvalita se ukáže až při použití, tedy ve chvíli, kdy si produkt koupíte. Pokud vám nebude vyhovovat, peníze už vám nikdo nevrátí. Jednou z možností, jak se zklamání vyvarovat, bývají oficiální testy pneumatik. A to nejen testy kvality zboží, jako je ten náš, ale především třeba testy, jako je ADAC. Jsou to testy, které často pořádají národní nebo i nadnárodní autokluby (právě zmíněný německý ADAC, rakouský ÖAMTC, nebo třeba český ÚAMK). Tedy vytváří a provádí je motoristé opět pro motoristy, navíc vypovídací hodnotu testů nejvíce dokládá, že většinou se pneumatiky umísťují hodně podobně. Z těchto testů zjistíte především, jak se pneumatiky chovají v reálných situacích, například při brzdění na mokrém povrchu. Z našeho pohledu doporučujeme si při nákupu tyto oficiální testy projít, protože vám v kombinaci s testem kvality řeknou opravdu hodně.

zpět k menu ↑

Jaká je průměrná cena pneumatik?

Na tomto místě bychom vám doporučili vrátit se k odstavci, kde jsme psali o tom, že byste si měli promyslet, jak často jezdíte, jak daleko jakým stylem. Co se týče ceny pneumatik, doporučujeme si tyto myšlenky oživit. Pokud si totiž odmyslíme staré a až podezřele levné letní pneumatiky za dvě nebo tři sta korun, a zároveň i zbytečně drahé letní pneumatiky za více než dvacet tisíc korun, zjistíme, že se ceny pneumatik pohybují zhruba od jednoho do patnácti tisíc korun. Přičemž ceny víceméně shrnují stáří pneumatik, jejich velikost, oba indexy i celkovou kvalitu a jízdní vlastnosti. Pro běžné použití doporučujeme pořídit pneumatiky s cenou do pěti tisíc korun. Na běžnou jízdu to bude bohatě stačit, a pokud od pneumatik nečekáte nic speciálního, budete spokojení.

Pro řidiče, pro kterého je automobilismus koníček a neváhá vrazit do svého hobby více peněz, se vyplatí pneumatiky s cenovkou do deseti tisíc korun. Dá se od nich očekávat menší hlučnost, vysoký komfort a konečně i dobré jízdní vlastnosti (přilnavost, krátká brzdná dráha, snadná ovladatelnost,…) při nižší spotřebě pohonných hmot. Ve stejné kategorii si budou pravděpodobně vybírat i řidiči-profesionálové nebo cestovatelé, kteří používají auto k jízdám na větší vzdálenosti. Kategorie pneumatik, jejichž cena dosahuje i patnácti nebo dvaceti tisíc korun už pak nenabízí pneumatiky, které by se vyplatily na jezdění po městě. V této kategorii seženete především sportovní pneumatiky, popřípadě pneumatiky se špičkovými parametry, jako je třeba vysoký rychlostní index. Na druhou stranu, pro běžného motoristu jsou tyto pneumatiky v provozu využitelné jen omezeně. Mnohem větší uplatnění najdou u profesionálů, případně závodníků.

zpět k menu ↑

Finální verdikt

Na závěr by se určitě hodilo celý článek shrnout a výběr pneumatik zrekapitulovat. Oproti jiným testům na našich stránkách to dnes bude trochu kratší, protože výběr letních pneumatik není až tak složitý. Podkladem pro všechno je technický průkaz vašeho auta a obecně to, jak daleko, jak často a jakým způsobem jezdíte. Tím jsou parametry v zásadě dané. Technický průkaz specifikuje velikost a konstrukci pneumatik, vaše potřeby pak dezén, úspory, ale i jízdní vlastnosti pneumatik. Hlavně nezapomínejte, že letní pneumatiky nestačí pouze koupit, je potřeba i dobrá a kvalitní montáž. Určitě se vyplatí investovat do značek, které mají jméno a tradici – pneumatiky čínské výroby se nevyplatí kupovat, ať už pro nízkou kvalitu, tak i pro chybějící standardizaci, která je u pneumatik Michelin, Barum nebo Continental samozřejmostí. Neopomínejte ale zkontrolovat ani třeba energetický štítek pneumatik. Na závěr doporučujeme zhodnotit cenu pneumatik a podívat se, jak si stojí v praktických testech jízdních vlastností. Vyhovují vám vybrané pneumatiky? Pak máte vybráno a bude stačit pneumatiky na autě vyměnit a starat se, aby vám nové gumy vydržely co nejdéle.

Letní pneumtika test

zpět k menu ↑

Jak zajistit, aby měly pneumatiky co největší životnost?

Pokud už do pneumatik investujete, určitě budete chtít, aby měly co nejvyšší životnost, aby vám co nejdéle vydržely. Je to dané dezénem a zákonem stanoveným minimem hloubky dezénu, na co ale celá řada řidičů ráda zapomíná je fakt, že stárnutí a opotřebení pneumatik mohou sami ovlivnit. A to jak vhodným skladováním, tak i přizpůsobením stylu jízdy. Začněme tím skladováním, do jara nějaký čas zbývá a předpokládáme, že to vás teď bude zajímat víc.

Gumám obecně nesvědčí světlo a teplo. UV záření mění strukturu gumy, která tak ztrácí pružnost a křehne, tma jim prospívá daleko více. Podobný vliv má špatná teplota. Ať již skladujete letní, nebo zimní pneumatiky, ideálních je 14 až 16 °C, samozřejmě za sucha. Vlhkost není dobrá. A další tip, pneumatiky často nepřenášejte. Pokud je skladujete, snažte se s nimi manipulovat co nejméně, nedostat je do styku s vodou ani s chemickými přípravky. Skladovat je tedy ve stejné skříni, ve které skladujete olej a autokosmetiku, protože výpary by mohly naleptávat gumu, nebo na povrchu vytvářet jemný film. Jakmile budete „přezouvat“, je potřeba si pneumatiky zkontrolovat. Neměly by být mechanicky ani jinak poškozené a guma by měla být na prohmat pružná.

A teď se dostáváme k té důležitější fázi. Nejvíce se pneumatiky namáhají při jízdě. Je proto potřeba jezdit tak, abyste je zbytečně netrápili víc, než je nutné. Co tím myslíme? Především je potřeba pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Když už se vám kvůli tomu nechce kupovat měřák, zkuste to alespoň hmatem, takzvaně od oka. Pokud by byl v pneumatice nízký tlak (optimální tlak pro daný model auta zjistíte z tabulky v manuálu, na prahu dveří řidiče nebo na zadní straně víka nádrže), zhorší se jízdní vlastnosti a přilnavost, vysoký tlak zase hrozí roztržením pneumatik nebo poškozením vnitřní struktury. V obou případech pneumatice hodně škodíte. Pak dojde na samotnou jízdu.

Jaké jsou nejčastější chyby a co způsobují?

  • Jízda s nízkým tlakem v pneumatice – způsobuje vlivem špatné přilnavosti výrazné opotřebení na obou stranách běhounu pneumatiky, pneumatika je sjetá nerovnoměrně a nemá správné vlastnosti. V extrémním případě může dojít k přetržení vláken.
  • Jízda s vysokým tlakem v pneumatice – způsobuje nerovnoměrné sjetí pneumatiky, tentokrát je více namáhán střed běhounu. Kraje se vlivem velkého tlaku nafouknou a styčná plocha silnice a kola se zmenšuje.
  • Špatně seřízená geometrie nebo špatné tlumiče – způsobuje, že zatížení pneumatiky není rovnoměrné a jedna strana pneumatiky je více opotřebená, než druhá. Má to velký vliv třeba na jízdu v zatáčkách.
  • Parkování na obrubníku, zachycení o překážku – může způsobit poškození jednoho nebo i více vláken kostry pneumatiky, v důsledku čehož se vytváří na pneumatice boule. Deformace pneumatiky mění její vlastnosti i pevnost, jízda s takto poškozenou pneumatikou není bezpečná.

Pneumatikám a zejména vzorku pak neprospívá ani agresivní jízda, prudké brzdění, nebo jízda přes překážky. Důsledek všech těchto chyb a nedostatků je jediný – zhoršení ovladatelnosti vozidla, snížení přilnavosti pneumatik a zhoršení jízdních vlastností.

Poškozená pneumatika

zpět k menu ↑

Rada zkušeného řidiče na závěr…

Úplným závěrem se s vámi chceme podělit ještě o jednu praktickou radu obrovské důležitosti – pneumatiky se neopotřebovávají rovnoměrně. Na poháněné nápravě bude vzorek sjetý dříve (a většinou to bude přední náprava). V kombinaci s tím, že lepší vzorek na předních kolech znamená lepší tah a kratší brzdnou dráhu se spousta řidičů snaží zadní pneumatiky dojet, ale přední vymění za nové. Je to ale kardinální chyba. Pneumatiky s lepším vzorkem a hlubším dezénem musí jít vždy na zadní kola, málo opotřebené zadní pneumatiky můžete dojet na předních kolech. Ptáte se proč? Pokud bude na zadních pneumatikách lepší vzorek, bude se vůz chovat stabilně a zadní náprava bude držet směr, zatímco přední vyrovnáte v případě nouze řízením. Pokud by naopak směr držela přední náprava a táhla za sebou zadní, vystavil by se řidič za zhoršeným jízdních podmínek (například za silného deště) riziku přetáčivého smyku, který je asi tím nejnebezpečnějším, co se vám může v provozu stát – je velmi těžké ho vyrovnat, nad vozidlem ztrácíte prakticky okamžitě kontrolu a navíc se tím vystavujete riziku bočního nárazu, pro který je vozidlo méně chráněné, než pro případ čelní srážky.

Přetáčivý smyk

A tím jsme v našem testu došli až na konec. Takže už nám nezbývá, než vám popřát hodně štěstí a spoustu najetých kilometrů bez nehody. Pokud si vyberete dobré pneumatiky a budete se k nim chovat dobře, zvyšujete šanci, že bude vaše jízda bezpečná.

Letní pneumatiky
5 (100%) 1 vote