Testy letních pneumatik s recenzemi a srovnáním 2023 + jak vybrat

  • Check Ušetřete si peníze i nervy při výběru nejvhodnějších letních pneumatik.
  • Check Zvolte si na základě velikosti, přilnavosti a poměru cena/kvalita.
  • Check Zjistěte, kde se dá koupit nejlevněji.
Aktualizováno: Leden 2023

Vítězové testu:

gold
silver
bronze
9.8/10
Celkové skóre
9.7/10
Celkové skóre
9.5/10
Celkové skóre
  • Vysoký jízdní komfort
  • Úsporná jízda
  • Cena/kvalita
  • Vysoký jízdní komfort
  • Úsporná jízda
  • Uzavřené ramenní drážky
  • Vysoký jízdní komfort
  • Do sebe uzamykatelné lamely
  • Inovativní tuhé bloky
  • Průměrná přilnavost
  • Málo dostupných průměrů
  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Obsah článku

Velká většina řidičů se nespoléhá na celoroční pneumatiky a zhruba každého půl roku řeší přezutí zimních pneumatik na letní a naopak. V zájmu vlastního bezpečí by ale každý řidič měl zvážit, zda se mu vyplatí jezdit na zimních pneumatikách i přes horká léta.

Zimní pneumatiky jsou vyrobeny pro specifické jízdní podmínky nízkých teplot i větší objem vody a sněhu na silnicích. Pokud zimní pneumatiky přijdou do styku s rozehřátým asfaltem, připravte se, že vás čeká o několik metrů delší brzdná dráha. Zimní pneumatiky se také při jízdě nad cca 10°C opotřebovávají o dost rychleji než letní pneumatiky a s vyšší teplotou intenzita opotřebení ještě roste. Jedno malé rozhodnutí, tedy pneumatiky nepřezout a jezdit v létě na zimních pneumatikách, se nemusí zrovna vyplatit

Výběr letních pneumatik jsme se proto rozhodli pro vás zjednodušit a sepsat test letních pneumatik 2023, abyste v pohodlí vašeho domova s námi dokázali najít ty pravé, se kterými můžete najezdit mnoho šťastných kilometrů. 

Test letních pneumatik

Pro co nejpřehlednější a nejpraktičtější rozdělení letních pneumatik jsme pro vás připravili osm nejpoužívanějších a nejoblíbenějších modelů, které jsme seřadili podle jejich vlastností se zvýšeným důrazem na vysokou úroveň přilnavosti za mokra, úspory paliva a hlučnosti.

NáhledNázevSkóre Přilnavost za mokraÚspora palivaHlučnostCena
goldNokian WetProof
9.8/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
97%
Komfort jízdy
98%
Poměr cena/kvalita
98%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
68 dB
68 dB
Zjistit cenu Naše recenze
silverDunlop SP Sport BluResponse
9.7/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
98%
Komfort jízdy
97%
Poměr cena/kvalita
97%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
70 dB
70 dB
Zjistit cenu Naše recenze
bronzeBarum Bravuris 5HM
9.5/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
96%
Komfort jízdy
95%
Poměr cena/kvalita
95%
Přilnavost za mokra:
B
B
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
71 dB
71 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Continental PremiumContact 6
9.4/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
96%
Komfort jízdy
94%
Poměr cena/kvalita
94%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
71 dB
71 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Goodyear EfficientGrip Performance 2
9.2/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
94%
Komfort jízdy
92%
Poměr cena/kvalita
92%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
68 dB
68 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Hankook K125 Ventus Prime3
9/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
93%
Komfort jízdy
92%
Poměr cena/kvalita
90%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
71 dB
71 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Michelin Primacy 4
8.8/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
91%
Komfort jízdy
88%
Poměr cena/kvalita
88%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
B
B
Hlučnost:
68 dB
68 dB
Zjistit cenu Naše recenze
Matador MP47 Hectorra 3
8.7/10
Celkové skóre
Bezpečnost jízdy
89%
Komfort jízdy
88%
Poměr cena/kvalita
87%
Přilnavost za mokra:
A
A
Úspora paliva:
C
C
Hlučnost:
68 dB
68 dB
Zjistit cenu Naše recenze

Vítěz testu:

Nokian WetProof

Výhody

  • Vysoký jízdní komfort
  • Úsporná jízda
  • Skvělá přilnavost na mokrém povrchu
  • Pryžová směs Aqua Hybrid
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
  • Cena

Nevýhody

  • Žádné jsme nenašli

Bezpečná, úsporná a příjemná jízda i za letního deště. Pneumatiky Nokian Tyres WetProof, jak je již psáno v jejich samotném názvu, jsou nepřítelem mokré vozovky a mají proto dvě bezpečnostní zóny. Jedna bezpečnostní zóna se stará o stabilitu a ovladatelnost, druhá zóna zase zlepšuje přilnavost na mokrém povrchu. Nová technologie pneumatiky Nokian WetProof se stará o odvádění přebytečné vody a speciální směs jim snižuje valivý odpor. Jejich předností je bezprostředně ekologičtější a ekonomičtější jízda.

Z hlediska bezpečnosti nabízí Nokian WetProof ochranu proti aquaplaningu díky technologii Responsive Lock. Technologie upevňuje drážky tak, aby odtékání přebytečné vody bylo co efektivnější. Tím pomáhá i pohodlnějšímu ovládání a zlepšení jízdních vlastností. Dezénové drážky jsou navíc obohaceny prvky které do sebe zapadají a působí vzájemně proti sobě v místě kontaktu pneumatiky s vozovkou, čímž samozřejmě zvyšují stabilitu řízení. Dalším kladným bodem může být i jejich nízká hodnota hluku, v tomto případě 68dB.

Přilnavost za mokra: A
Úspora paliva: B
Hlučnost:68 dB
Šířka:175 až 265
Profil:50 až 70
Index nosnosti:82 až 116
Index rychlosti:V (240 km/h); H (210 km/h); W (270 km/h); T (190 km/h)
Průměr:14″ – 20″

2. MÍSTO

Dunlop SP Sport BluResponse

Výhody

  • Vysoký jízdní komfort
  • Úsporná jízda
  • Uzavřené ramenní drážky

Nevýhody

  • Málo dostupných průměrů

Pneumatiky Dunlop SP Sport BluResponse nabídnou vylepšené vlastnosti nejen na suché, ale také na mokré vozovce. Sport BluResponse dostala do vínku inovativní tuhé bloky, které zvyšují kontakt s povrchem vozovky při brzdění, zásluhu na tom má použitá polymerová směs spolu s většími asymetrickými středovými drážkami běhounu, které rychleji odvádějí vodu a snižují tak riziko aquaplaningu. I přesto jsou vlastnosti pneumatiky na mokru hodnoceny jako B. Technologie pneumatik má za úkol snížit obvodové deformace a zvýšit jejich stabilitu a tak se osvědčí i při ostřejší jízdě. 

Díky aerodynamickému tvaru a nízkoteplotní směsi dochází ke snížení valivého odporu. Snížení valivého odporu s sebou přináší výraznou úsporu paliva. Model Dunlop SP Sport BluResponse má uzavřené ramenní drážky, které dopřejí komfortnější a úspornou jízdu bez zbytečného hluku. Hodnota hluku je naměřena na dobrých 70 dB

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:B
Hlučnost:70 dB
Šířka:165 až 215
Profil:45 až 65
Index nosnosti:80 až 102
Index rychlosti:V (=240 km/h); H (=210 km/h); W (=270 km/h); Y (=300 km/h)
Průměr:14″ – 17″

3. MÍSTO

Barum Bravuris 5HM

Výhody

  • Vysoký jízdní komfort
  • Do sebe uzamykatelné lamely
  • Inovativní tuhé bloky

Nevýhody

  • Přilnavost za mokra s hodnocením B
  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Pro pneumatiky Barum Bravuris byla speciálně vyvinuta směs High Mileage s novou polymerovou technologií. Pneumatiky mají inovativní dezén se středovými žebry a optimalizovanými postranními drážkami a lamelami, čímž zajišťují naprosto spolehlivé a hladké odvalování. Žebra byla rozmístěna tak, aby optimalizovala rozdělení tuhosti. Přispívají tak k rovnoměrnému rozložení tlaku na celý otisk stopy. Díky tomu se můžete těšit z mimořádného kilometrového výkonu, nízkého valivého odporu a ze spolehlivé trakce.

Pneumatiky Barum Bravuris slibují i lepší ovládání při řízení, a to díky směsi nejvyšší generace, tuhosti dezénu a celkově dobré trakce. O spolehlivé ovládání se postaral patentovaný design do sebe uzamykatelných lamel. Hodnota hluku pneumatik Barum Bravuris je 71 dB. Na pneumatikách Barum Bravuris přesto zamrzí jejich vyšší spotřeba paliva.

Přilnavost za mokra:B
Úspora paliva:C
Hlučnost:71 dB
Šířka:165 až 295
Profil:30 až 80
Index nosnosti:74 až 112
Index rychlosti:Y (=300 km/h); V (=240 km/h); H (=210 km/h); T (=190 km/h); W (=270 km/h)
Průměr:14″ – 21″

4. MÍSTO

Continental PremiumContact 6

Výhody

  • Skvělá stabilita
  • Delší životnost
  • Přilnavost za mokra

Nevýhody

  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Pneumatiky Continental PremiumContact 6 jsou pneumatiky s německou technologií, která v sobě snoubí bezpečnost spolu s vyšší životností. Opotřebení pneumatiky snižuje tužší dezén a vzrůstá její kilometrový výkon. Model PremiumContact 6 je určený pro všechny třídy osobních automobilů, dopřává sportovnější a komfortnější jízdu s nižší hlučností 71 dB a slibuje maximální kontrolu nad vozidlem i stabilitu v zatáčkách. Tato pneumatika disponuje propracovaným dezénem s asymetrickými drážkami, které si poradí s velkými bočními silami a zajistí tak větší stabilitu vozidla v zatáčkách.

Model PremiumContact 6 je vyroben z bezpečnostních silika směsí, které jí propůjčují maximální brzdný výkon na mokré vozovce s hodnocením A. Musíte počítat s vyšší spotřebou paliva než u konkurenčních modelů, ale zato se nemusíte se bát ani sportovnější jízdy.

Přilnavost za mokra:A
Úspora paliva:C
Hlučnost:71 dB
Šířka:185 až 295
Profil:30 až 65
Index nosnosti:83 až 114
Index rychlosti:Y (=300 km/h); V (=240 km/h); W (=270 km/h); H (=210 km/h); R (=170 km/h)
Průměr:15″ – 22″

5. MÍSTO

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Výhody

  • Přilnavost za mokra
  • Krátká brzdná dráha
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě
  • Dlouhá životnost

Nevýhody

  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Pneumatiky Goodyear EfficientGrip Performance 2 jsou vyrobené z pružné směsi, a tak vydrží bez úhony i ve více náročných podmínkách. Díky jejich technologii Wet Braking by vás jen tak nějaká letní bouřka neměla zastavit. Použitím měkčí směsi jsou boky ohebnější a efektivněji odvádějí vodu. Tomu napomáhají i delší záběrové hrany ve vyšším počtu. Výsledkem je pochopitelně kratší brzdná dráha na mokrém povrchu. 

Další technologií kterou jsou pneumatiky vybaveny je například SoundComfort, která zajišťuje komfortní jízdu s hlučností pouhých 69 dB a Dry Stability Plus, která díky větším žebrům ve středu běhounu ohlídá stabilitu vozu i v náročných situacích. Velmi dobře jsou také hodnocené z pohledu celkového opotřebení. Můžete tak s nimi najezdit mnoho šťastných kilometrů, ovšem za cenu vyšší spotřeby paliva.

Přilnavost za mokra:A
Úspora paliva:B
Hlučnost:68 dB
Šířka:165 až 255
Profil:40 až 65
Index nosnosti:70 až 109
Index rychlosti:V (=240 km/h); W (=270 km/h); H (=210 km/h); Y (=300 km/h); T (=190 km/h)
Průměr:14″ – 20″

6. MÍSTO

Hankook Ventus Prime3

Výhody

  • Přilnavost za mokra
  • Úsporná jízda
  • Rozšířená plocha asymetrického dezénu

Nevýhody

  • Přilnavost za mokra s hodnocením B
  • Hlučnost

Pro novou řadu pneumatik Hankook série Ventus se výrobce zaměřil na rozšíření plochy asymetrického dezénu a speciální složení pryžového kompozitu s příměsí siliky. Umožňují tedy větší přilnavost a pružnost pneumatiky při jízdě. Pneumatika Hankook Ventus Prime3 je vybavena několika funkčními prvky které zvyšují komfort a bezpečnost jízdy i v méně příznivých podmínkách, přilnavost za mokra nese hodnocení A. Klíčovým funkčním prvkem je také zkosený design čtveřice masivních drážek kolem žeber dezénu, které díky novému tvaru lépe odvádějí nežádoucí kapaliny a zamezují obávanému aquaplaningu.

Pneumatiky Hankook Ventus Prime3 mají kromě zmíněné vysoce přilnavé směsi a pevné bezespárové vyztužené ocelové kostře i konstrukci pneumatiky podpořenou již v samotné speciálně zpevněné patce. Komfort jízdy může víceméně pokazit jejich vyšší hlučnost i přesto, že je označena 71 dB.

Přilnavost za mokra:A
Úspora paliva:B
Hlučnost:71 dB
Šířka:185 až 245
Profil:40 až 65
Index nosnosti:78 až 107
Index rychlosti:V (=240 km/h); W (=270 km/h); H (=210 km/h); Y (=300 km/h)
Průměr:16″ – 20″

7. MÍSTO

Michelin Primacy 4

Výhody

  • Přilnavost za mokra
  • Krátká brzdná dráha
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě

Nevýhody

  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Michelin Primacy 4 je pneumatika která se vyznačuje výbornými vlastnostmi na mokru. Díky skvělé přilnavosti pomáhá mimo jiné předcházet aquaplaningu. Na cestách vás tedy ani prudký déšť nijak nezaskočí. Tomu nasvědčuje také fakt, že přilnavost za mokra je u těchto pneumatik ohodnocena jako A. Může za to technologie Michelin Evergrip, která nabízí velmi efektivní odvod vody z pneumatiky. Důležitým aspektem je také brzdná dráha, která se díky směsi ze které jsou pneumatiky vyráběny, zkrátila. Spolehnout se můžete také na nízký valivý odpor.

Hlučnost pneumatiky Michelin Primacy 4 je pouhých 68 dB, což je opravdu nízká hodnota. Nová generace vysokovýkonné směsi pryže nabízí opravdu dlouhou životnost, uvádí se až o 18 tisíc kilometrů více, než u konkurence. Výhodou pneumatik Michelin Primacy 4 je jejich jedinečná vlastnost zachovávat své jízdní vlastnosti nejen jako nové, ale i na konci životnosti s běhounem hlubokým pouhé 2 milimetry. U pneumatik jednoho z největších výrobců na světě ovšem zamrzí jejich vyšší spotřeba paliva.

Přilnavost za mokra:A
Úspora paliva:C
Hlučnost:68 dB
Šířka:165 až 275
Profil:40 až 70
Index nosnosti:81 až 112
Index rychlosti: V (=240 km/h); W (=270 km/h); H (=210 km/h); Y (=300 km/h); T (=190 km/h)
Průměr:15″ – 20″

8. MÍSTO

Matador MP47 Hectorra 3

Výhody

  • Přilnavost za mokra
  • Krátká brzdná dráha
  • Jeden z největších výrobců pneumatik na světě

Nevýhody

  • Spotřeba paliva s hodnocením C

Matador MP47 Hectorra 3 nabízí perfektní ovladatelnost na suché i mokré vozovce a lepší kilometrový výkon. Díky optimalizovaným figurám dezénu a uzavřenému vnějšímu rameni pláště dochází k výraznému snížení hlučnosti, která je i přesto hodnocena 71 dB. Pneumatiky Matador MP47 Hectorra 3 mají tuhé a pevné obvodové pásy, žebra i bloky dezénu, což výrazně zlepšuje přenos záběrových a brzdných sil na povrchu vozovky. Automobil se s nimi dobře ovládá a jeho brzdná dráha se zkracuje. 

Pneumatika Matador MP47 Hectorra 3 od slovenského výrobce ovšem něco vydrží. Ve stopě má rovnoměrně rozložený měrný tlak, takže nedochází ke zbytečnému opotřebení dezénu a kilometrový výkon se rapidně zvyšuje. V případě pneumatik Matador MP47 Hectorra 3 se ovšem zvyšuje i spotřeba paliva.

Přilnavost za mokra:A
Úspora paliva:C
Hlučnost:68 dB
Šířka:165 až 275
Profil:40 až 70
Index nosnosti:81 až 112
Index rychlosti: V (=240 km/h); W (=270 km/h); H (=210 km/h); Y (=300 km/h); T (=190 km/h)
Průměr:15″ – 20″

Jak vybrat letní pneumatiky?

Vybrat správné letní pneumatiky může být někdy pořádná věda. Díky našemu průvodci výběrem letních pneumatik se neztratíte a všechny důležité parametry získáte na jednom místě. A proč vybrat kvalitní pneumatiky?

  • Drží nás na silnici – pneumatiky jsou vlastně jediným prvkem, který je mezi vozovkou a vozidlem. Je proto potřeby vybírat opravdu kvalitní letní pneumatiky, které nás budou držet na silnici i v zatáčkách a automobil nebude mít tendenci „utíkat“ ze zatáčky. Gumy tak mají obrovský vliv na stabilitu celkového vozu.
  • Nesou velkou váhu – musíme si uvědomit, že pneumatiky nesou velkou pohotovostní váhu a tvoří prakticky jedinou oporu poměrně těžkým vozidlům. Pneumatiky také musejí odolávat poměrně velkým přesunům váhy během zatáčení ale také během akcelerace a brzdění.
  • Přenos výkonu – pneumatiky samy o sobě zajišťují také přenos výkonu motoru a musejí podávat kvalitní výkon při brzdění. Jejich vliv na samotnou jízdy je obrovský.
  • Dobrá odvalivost – valení pneumatiky musí být rovnoměrné. Jen tak je možné zajistit dobré jízdní vlastnosti a také dosáhnout poměrně nízké spotřeby paliva. Díky tomu můžete mít z celkové jízdy příjemný prožitek.
  • Tlumí nárazy – je to tak. Všechny nárazy, které automobil dostane, tlumí právě pneumatiky. Není proto divu, že šetří také mechanické části vozidla. Díky výše vyjmenovanému dokáže pneumatiky zajistit jízdní komfort.
  • Dlouhá životnost – čím kvalitnější pneumatika, tím by její životnost měla být o poznání delší. Je ovšem potřeba dodržovat všechny pokyny ke správnému skladování i péči o pneumatiky. V opačném případě vám ani sebelepší pneumatika nepomůže.

Základní rozdělení pneumatik

Zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky mají větší podíl přírodního kaučuku a křemičitanů, takže i v zimě zůstávají pružné a nezamrzají (dosahují tak lepšího kontaktu s povrchem vozovky). Přilnavost je i na zledovatělé silnici dostatečná pro bezpečnou jízdu. Nejúčinnější jsou při teplotách do 7 °C. V létě se však snáze přichytávají na povrch vozovky, což zvyšuje spotřebu, opotřebení a zároveň se mění jízdní vlastnosti. Kromě toho má zimní pneumatika vyšší počet zářezů ve vzorku (pro zvýšení mobility), silnější lamely, širší drážky a směrový dezén. Díky tomu je mnohem snazší udržet směr jízdy, pneumatika navíc snáze odvádí rozbředlý sníh a snižuje hlučnost při jízdě po zasněžené nebo zledovatělé silnici. Hloubka dezénu musí být pro osobní auta nejméně 4 milimetry, v případě vozidel nad 3,5 tuny nejméně 6 milimetrů. Více se o nich můžete dozvědět v testu zimních pneumatik 2023.

Letní pneumatiky

Letní pneumatiky mají složení přizpůsobené tomu, aby guma dosáhla největší pružnosti při teplotách nad 7 °C (naopak, pod touto teplotou letní pneumatiky tvrdnou a křehnou, neplní tak svou funkci). Na rozdíl od zimních pneumatik totiž s rostoucí teplotou měknou. Mají méně drážek, ale zároveň mají speciální drážky, které minimalizují riziko aquaplaningu, protože odvádějí vodu. Přilnavost na mokré vozovce je tedy výrazně vyšší. Vzorek není tak hluboký a drážky jsou užší, takže se vozovky dotýká větší procento povrchu pneumatiky. Výsledkem je lepší ovladatelnost a také kratší brzdná dráha. Hloubka dezénu je ze zákona minimálně 1,6 milimetru pro osobní auta i pro motocykly, pro mopedy a skútry je to pak 1 milimetr.

Celoroční pneumatiky

Pneumatiky, které v sobě kombinují vlastnosti obou zmíněných typů – lze je používat v průběhu celého roku. Nicméně musíte počítat s tím, že v létě nedosáhnou tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase jako zimní pneumatiky. Jsou kompromisem, použitelným v obou obdobích, ale při nižší bezpečnosti a zhoršených jízdních vlastnostech. Více o nich najdete v našem výběru TOP celoročních pneumatik 2023.

Proč pneumatiky přezouvat?

Mezi letními a zimními pneumatikami je zákonitě řada rozdílů (struktura dezénu, tvrdost, specifické konstrukce a složení). Zatímco povinnost jezdit na zimních pneumatikách je daná ze zákona (v období od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, kdy je na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led, nebo námraza, nebo pokud lze předpokládat, že tato situace může během jízdy nastat), přezouvání na letní pneumatiky vám nikdo nenařizuje. Nezřídka se můžete dokonce setkat s názorem, že se vyplatí v létě jezdit na zimních pneumatikách, že je to úspornější, nebo dokonce bezpečnější. Takovými názory se ale nenechte ovlivnit. Na léto byste měli přezout na pneumatiky s přizpůsobeným vzorkem, přičemž důvodů je hned několik:

  • Je hospodárnější sjíždět v létě mělčí letní gumy než zimní s hlubokým dezénem, který by pak už v zimě nemusel být dostačující (peníze, které ušetříte za výměnu kol, se v tomto ztratí).
  • Z hlediska bezpečnosti jsou letní pneumatiky v létě výrazně vhodnější – mají menší brzdou dráhu, snáze přilnou k vozovce a při aquaplaningu se chovají předvídatelněji a umožňují lepší ovládání vozidla.
  • Vzhledem ke složení gumy zimních kol (obsahují více oxidu křemičitého) se zimní pneumatiky snáze přichytávají k horké vozovce, otrhávají si povrch a zvyšují spotřebu vozidla.

Jaké jsou třídy pneumatik?

Aby se mohl zákazník skutečně vyznat mezi obrovskou nabídkou pneumatik, rozdělujeme pneumatiky prakticky do tří tříd. Podle toho, jaký je váš styl jízdy a kde nejčastěji jezdíte, si pak můžete pneumatiky vybrat. Konkrétně se řeší tyto třídy:

  • Ekonomická – Tato třída zahrnuje pneumatiky spíše pro tzv. městské vozy. Očekává se, že tyto vozy budou jezdit převážně po městě. Zpravidla jsou určeny pro řidiče s klidnějším stylem jízdy a jsou vyráběny také s ohledem na spotřebu paliva.
  • Střední – Toto je takový zlatý střed zimních pneumatik. Jak už název napovídá, jsou určeny především pro vozy střední třídy a tyto pneumatiky budou podávat skvělý výkon jak ve městě, tak také mimo něj. Je proto dobré si uvědomit, kde se budete s vozem během zimy pohybovat.
  • Vysoká – Tyto pneumatiky jsou určeny pro vozy střední a vyšší třídy, dále pak pro vozy s vyšším výkonem. Pneumatiky také nejsou zcela určeny pro městský provoz ale spíše pro provoz mimo něj a v náročnějším terénu.

Jaké je značení pneumatik?

Každá pneumatika má své speciální označení, tzv. DOT kód je zpravidla 12místný kód, který najdete na boční straně každé pneumatiky.  Tento kód obsahuje kód výrobce, rozměr pneumatiky i datum výroby

Ukážeme si to na příkladu: 205/55 R 16 91H.

  • 205 – šířka pneumatiky v milimetrech
  • 55 – boční profil pneumatiky
  • R – konstrukce pneumatiky
  • 16 – průměr ráfku v palcích
  • 91 – nosnostní index
  • H – rychlostní index

Toto jsou nejdůležitější označení pneumatiky, které vás budou zajímat.

Hmotnostní index

Hmotnostní index udává, jaké maximální zatížení může být na jedné pneumatice. Hmotnostní index dosahuje čísel od 50 (190 kg/pneumatika) po 124 (1 600 kg/pneumatika). U osobních automobilů se ale setkáte nejčastěji s hodnotami od 80 (450 kg/pneumatika) po 105 (925 kg / pneumatika).

Rychlostní index

Rychlostní index pneumatiky má za úkol informovat spotřebitele, na jakou maximální rychlost je pneumatika stavěna. V případě, že konstrukční rychlost pneumatiky překročíte, ohrožujete tím bezpečnost nejen sebe ale také ostatních účastníků silničního provozu.

Jak se vyznat v konstrukci pneumatiky?

Konstrukce pneumatik je poměrně důležitý prvek, označení o jakou konstrukci se jedná, nalezneme vždy v DOT kódu jednotlivých pneumatik. Celkem se můžeme setkat se třemi typy konstrukce. O jaké typy se přesně jedná a co znamenají?

  • Radiální – jedná se o nejnovější a zároveň nejběžnější typ konstrukce pneumatiky. Po technické stránce se jedná o konstrukci, kdy jsou jednotlivá vlákna pneumatiky uložena kolmo na patní lana. To nabízí poměrně velkou pružnost bočního pláště pneumatiky. Pro řidiče tento typ konstrukce přináší úspornější jízdu, lepší záběr pneumatiky a zároveň nižší prokluz. Disponují také velkou nosností a odolností, což se může hodit. Bohužel si za tyto výhody zaplatíte, neboť radiální konstrukce je dražší.
  • Diagonální – diagonální pneumatiky se výrazně liší kostrou i konstrukcí. Kordové nitě, které jsou uvnitř pneumatiky, se totiž vzájemně kříží pod úhlem 30 a 40 stupňů. Nabízejí vyšší stabilitu i odolnější boční stranu pneumatiky. Diagonální typ pneumatiky nalezneme spíše u nákladních a průmyslových strojů.
  • Biasbelted – tyto pneumatiky se vyznačují tzv. smíšenou konstrukcí. Nemusíte si s nimi prakticky lámat hlavu, v dnešní době už se prakticky nevyrábějí a téměř se s nimi nesetkáte.

Specifické druhy dezénu pneumatik

Dezén pneumatiky je možná tím prvním, čeho si na ní všimnete. Jelikož je to část pneumatiky, která je v bezprostředním styku s vozovkou, vyplatí se prohlédnout si ho a něco málo o něm vědět. Základní charakteristikou dezénu pneumatik je jeho hloubka. Předpisy stanovují minimální hloubku dezénu letních pneumatik na 1,6 milimetru (což platí i ve většině ostatních evropských zemí, vyjma Skandinávie a alpských oblastí). Hloubka dezénu nové pneumatiky se pohybuje mezi 7 až 8 milimetry, přičemž ve vzorku byste měli najít indikátory, které vám pouhým pohledem prozradí, že je pneumatika sjetá a je potřeba ji vyměnit. Hloubka dezénu je významná charakteristika, protože souvisí s přilnavostí k povrchu. Čím hlubší dezén, tím lepší přilnavost, naopak sjeté pneumatiky mají tendenci klouzat.

Kromě hloubky je dobré znát i jednotlivé typy dezénu. Ten je obecně tvořen gumovými bloky, lamelami, širokými směrovými drážkami a úzkými drážkami, které souží k odvodu vody. Existují obecně tři typy rozložení a tvarů všech těchto prvků na pneumatice:

  • Symetrický dezén – standard moderních pneumatik, taková pneumatika může být umístěna na vozidle na jakoukoliv pozici. Dezén nerozeznává vnitřní a vnější stranu, ani směr otáčení. Výrobní náklady jsou nižší (stejně jako pořizovací cena), určeny jsou pro menší auta (obvykle bývá maximem průměr disků osmnáct palců). Hodí se při jízdách po městě nebo na kratší vzdálenosti.
  • Směrový (šípový) dezén – jde o zvláštní formu symetrického dezénu, drážky i lamely mají speciální podobu ve tvaru směrnice. To umožňuje velmi dobrý odvod vody (i sněhu) zpod pneumatiky, dokonalý záběr a dobré držení směru. Pneumatiky se směrovým dezénem mají vyznačený směr, ve kterém se mají otáčet, což při montáži oceníte. U letních pneumatik se však tento vzorek uplatňuje málo, větší využití má u zimních.
  • Asymetrický dezén – opak symetrického dezénu, vnitřní strana pneumatiky se liší od vnější. Vnitřní strana většinou zajišťuje odvod vody a přenos sil od řízení ke kolu, vnější pak zajišťuje držení směru a stabilitu auta v zatáčkách. Při montáži je u pneumatik potřeba rozlišovat vnitřní a vnější stranu, jinak nebude pneumatika fungovat optimálně.

Materiál pneumatiky

Pneumatiky se obecně vyrábějí z gumy. Její složení ale může poměrně hodně kolísat s ohledem na to, k čemu bude určena. Základem je guma (přírodní i syntetická), která tvoří zhruba 40 % pneumatiky. Zbytek je tvořen sazemi, vlákny z přírodních i syntetických látek, ocelovými vlákny a přísadami, které gumě dodávají charakteristické vlastnosti. Mohou to být například křemičitany. Není od věci vědět, že pneumatiky mají více částí (nejsou vyrobeny z jednoho dílu gumy, to by technologicky ani nebylo možné) a ty se navzájem liší složením.

  • Kordová vrstva (nárazník) – stabilizační vrstva, zvyšuje odolnost pláště. Obvykle tyto vrstvy najdete u osobních aut dvě, u nákladních až čtyři. Materiálem je téměř výhradně ocel.
  • Běhoun – svrchní část pláště, která se dotýká vozovky. Obsahuje vzorek a její celková stavba, tvar a symetrie je určující pro jízdní vlastnosti. Je tvořena gumou, případně příměsemi.
  • Kordová kostra – tkaná kostra pneumatik, vyrobená ze syntetických i přírodních vláken. Běžně se dnes vlákna kladou paralelně vedle sebe, přičemž rozlišujeme podle složení vrstvy pneumatiky radiální a diagonální.
  • Bočnice – boční pásy gumy na vnitřní i vnější straně, vyráběny nejčastěji z přírodního kaučuku, aby byly maximálně pružné a nepraskaly.
  • Vnitřní vrstva gumy – gumová vrstva, usazená na kostru z vnitřní strany, zabraňuje úniku vzduchu z pneumatiky.
  • Patka a lanko – část pneumatiky, dosedající na ráfek. Musí pneumatiku ukotvovat, držet v ráfku a zároveň být dostatečně odolná, aby ráfek pneumatiku nepoškodil, nejčastěji se vyrábí z tvrdší gumy a pevného ocelového lana.
materiál pneumatiky

EU štítky na pneumatikách

Ze zákona musí pneumatiky disponovat podobným štítkem, jakým disponují běžné elektrospotřebiče a liší se jinými údaji, než na které jste při orientaci u běžných výrobků zvyklí. Jaké EU štítky tedy máme?

  • Spotřeba paliva zajímá asi úplně každého řidiče motorových vozidel. Štítky udávají, jaká může být úspora paliva na sto kilometrů. Spotřeba paliva v závislosti na pneumatikách se udává pojmem valivý odpor. Čím je tento odpor větší, tím vyšší je také spotřeba paliva. Štítky mají písmenné označení A – G, přičemž rozdíl ve spotřebě může být až 0,7 litru na 100 kilometrů. Může se to zdát banální, ale vězte, že na konci zimy mohou být úspory za ušetřené palivo obrovské.
  • Přilnavost za mokra – Toto označení již nesouvisí s ekonomickou stránkou ale se stránkou bezpečnosti. Opět se zde setkáme s písmenným označením A – G, kde A je nejlepší a G je nejhorší. Rozdíl mezi označením A a označením G může být až 30 % celkové brzdné délky, což je markantní rozdíl!
  • Vnější hluk – To je poslední štítek EU, se kterým byste se na pneumatikách měli setkat. Tento štítek udává, jak jsou pneumatiky hlučné, měří se však hlučnost vnější. Štítek vnějšího hluku může obsahovat označení od 1 do 3 vln s tím, že tři vlny znamenají nejhlučnější pneumatiku, která již brzy přestane vyhovovat evropským normám. Obecně je mezi vlnami rozdíl 3 dB, což zhruba odpovídá tomu, v jakém rozmezí se hlučnost pneumatik pohybuje (zhruba od 68 do 75 dB). Čím nižší hlučnost, tím lépe pro vás, snažte se proto hledat pneumatiky s jednou, maximálně dvěma vlnami na štítku. Samozřejmě, že na něm najdete také číselné vyjádření.
Energetický štítek pneumatik

Jak zajistit co největší životnost?

Pokud už do pneumatik investujete, určitě budete chtít, aby měly co nejvyšší životnost, aby vám co nejdéle vydržely. Je to dané dezénem a zákonem stanoveným minimem hloubky dezénu, na co ale celá řada řidičů ráda zapomíná je fakt, že stárnutí a opotřebení pneumatik mohou sami ovlivnit. A to jak vhodným skladováním, tak i přizpůsobením stylu jízdy. Začněme tím skladováním, do jara nějaký čas zbývá a předpokládáme, že to vás teď bude zajímat víc.

Gumám obecně nesvědčí světlo a teplo. UV záření mění strukturu gumy, která tak ztrácí pružnost a křehne, tma jim prospívá daleko více. Podobný vliv má špatná teplota. Ať již skladujete letní, nebo zimní pneumatiky, ideálních je 14 až 16 °C, samozřejmě za sucha. Vlhkost není dobrá. A další tip, pneumatiky často nepřenášejte. Pokud je skladujete, snažte se s nimi manipulovat co nejméně, nedostat je do styku s vodou ani s chemickými přípravky. Skladovat je tedy ve stejné skříni, ve které skladujete olej a autokosmetiku, protože výpary by mohly naleptávat gumu, nebo na povrchu vytvářet jemný film. Skladování pneumatik jsme se podrobněji věnovali v našem blogovém článku na toto téma. Jakmile budete „přezouvat“, je potřeba si pneumatiky zkontrolovat. Neměly by být mechanicky ani jinak poškozené a guma by měla být na prohmat pružná.

A teď se dostáváme k té důležitější fázi. Nejvíce se pneumatiky namáhají při jízdě. Je proto potřeba jezdit tak, abyste je zbytečně netrápili víc, než je nutné. Co tím myslíme? Především je potřeba pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Když už se vám kvůli tomu nechce kupovat měřák, zkuste to alespoň hmatem, takzvaně od oka. Pokud by byl v pneumatice nízký tlak (optimální tlak pro daný model auta zjistíte z tabulky v manuálu, na prahu dveří řidiče nebo na zadní straně víka nádrže), zhorší se jízdní vlastnosti a přilnavost, vysoký tlak zase hrozí roztržením pneumatik nebo poškozením vnitřní struktury. V obou případech pneumatice hodně škodíte. Pak dojde na samotnou jízdu.

Jaké jsou nejčastější chyby a co způsobují?

  • Jízda s nízkým tlakem v pneumatice – způsobuje vlivem špatné přilnavosti výrazné opotřebení na obou stranách běhounu pneumatiky, pneumatika je sjetá nerovnoměrně a nemá správné vlastnosti. V extrémním případě může dojít k přetržení vláken.
  • Jízda s vysokým tlakem v pneumatice – způsobuje nerovnoměrné sjetí pneumatiky, tentokrát je více namáhán střed běhounu. Kraje se vlivem velkého tlaku nafouknou a styčná plocha silnice a kola se zmenšuje.
  • Špatně seřízená geometrie nebo špatné tlumiče – způsobuje, že zatížení pneumatiky není rovnoměrné a jedna strana pneumatiky je více opotřebená, než druhá. Má to velký vliv třeba na jízdu v zatáčkách.
  • Parkování na obrubníku, zachycení o překážku – může způsobit poškození jednoho nebo i více vláken kostry pneumatiky, v důsledku čehož se vytváří na pneumatice boule. Deformace pneumatiky mění její vlastnosti i pevnost, jízda s takto poškozenou pneumatikou není bezpečná.

Pneumatikám a zejména vzorku pak neprospívá ani agresivní jízda, prudké brzdění, nebo jízda přes překážky. Důsledek všech těchto chyb a nedostatků je jediný – zhoršení ovladatelnosti vozidla, snížení přilnavosti pneumatik a zhoršení jízdních vlastností.

Nepodceňujte stáří pneumatiky

Jednou z věcí, která o kvalitě pneumatiky hodně vypovídá, je i její stáří. Guma stářím trpí, mění se a ztrácí své původní vlastnosti. Může se to projevit na jejich jízdních vlastnostech. Kromě toho pak ztrácí i na životnosti. Pokud jde o letní pneumatiky, ty mají delší životnost než zimní – pohybuje se při běžném použití mezi čtyřmi a šesti lety. Nicméně je potřeba brát v úvahu, že pneumatika může po výrobě ležet i několik let ve skladu. Pak je otázka, jak dobře ji výrobce skladoval a jak moc se tím její životnost sníží. Ideální podmínky jsou sucho, tma, teplota kolem 15 °C. Pro firmy, jako je Michelin nebo Pirelli je takové skladování samozřejmé. Nicméně obecně je doporučováno nekupovat pneumatiky starší dvou let. Jak to poznat?

Povinnost naštěstí výrobci ukládá udávat na pneumatiku takzvaný číselný DOT kód. Ten má čtyři místa, přičemž první dvě čísla značí, v kolikátém týdnu byla pneumatika vyrobena a poslední dvě čísla ve kterém roce se tak stalo. Vy tak díky krátkému pohledu víte, jak stará pneumatika je. Dva roky skladování jsou pak hranice, kterou byste neměli překročit. Právě firma Michelin experimentálně ověřila, že rok skladování má na pneumatiku stejný dopad, jako tři týdny až měsíc intenzivního použití. Takže koupíte-li pneumatiku starou třeba pět let, je to, jako by na ní někdo už půl roku jezdil. To není úplně ideální.

Největší výrobci letních pneumatik

Je mnohem bezpečnější a jistější pořídit si značkovou pneumatiku renomovaného a tradičního výrobce, než investovat do pneumatik čínské výroby a neznámé značky, o jejichž kvalitě můžeme leda polemizovat. Dobrá značka a známé jméno výrobce je u pneumatik jakousi zárukou – zvyšuje šanci, že jste koupili skutečně kvalitní produkt. Pravda, někteří výrobci nabízejí pneumatiky, které jsou poněkud dražší, ale na druhou stranu, kvalita zde znamená vyšší bezpečnost na silnici. A za tu byste se neměli bát si připlatit. Navíc je běžné, že renomovaní výrobci vyrábějí pneumatiky standardizované, pofidérní společnosti nemusí standardy vždy dodržovat.

Pirelli

Začneme hned jedním z největších výrobců pneumatik, společností Pirelli. Tu založil roku 1872 Giovanni Battista Pirelli, a jak napovídá název, jde o firmu italskou. Mnozí z vás ji budou znát, protože firma dělá maximum pro svou dobrou prezentaci – podílí se na vývoji pneumatik pro Formuli 1 a Moto GP, vydává unikátní kalendář a je sponzorem fotbalového týmu Inter Milán. Co se týče pneumatik, zaměříme se zde pouze na letní. Ty jsou nabízeny v několika modelových řadách:

  • P Zero – jsou na silnici skvěle ovladatelné díky masivnímu dezénu, dosahují vysoké přilnavosti i za vysokých rychlostí a dosahují vysoké účinnosti a bezpečnosti i za mokra.
  • Cinturato – dosahují díky rovnoměrnému rozložení tlaku (díky specifickému vzorku) vysokého komfortu jízdy a nízké hlučnosti. Obsahují čtyři široké podélné drážky, což zvyšuje ovladatelnost na mokré vozovce.
  • Scorpion – dosahují nízké spotřeby, vyšší stability vozidla na silnici a vysoké životnosti. Speciální vzorek a přizpůsobený materiál znamenají, že se s těmito pneumatiky dá velmi dobře pohybovat i v terénu, nejen na silnici.
  • Carrier – nabízejí vynikající životnost, valivý odpor a bezpečnou jízdu i za mokra. Toto z nich dělá zřejmě nejkomplexnější modelovou řadu od Pirelli. Vyznačuje se specifickým vzorem dezénu a profilovou geometrií.

Pirelli logo

Michelin

Pneumatiky Michelin jsou dnes již obecně známý pojem. Jde možná o největšího výrobce pneumatik na světě. Tato francouzská firma, založená Édouardem a André Michelinovými roku 1889 dnes zahrnuje i další společnosti, jako třeba Kleber. Vyrábí pochopitelně jak letní, tak i zimní pneumatiky, stejně tak jako pneumatiky celoroční. My se ale zaměřme pouze na ty první. Letní pneumatiky Michelin jsou k dostání v několika produktových třídách:

  • Latitude – pneumatiky pro SUV s pohonem 4×4. V obsáhlejší produktové třídě Michelin Latitude najdete hned čtyři modely letních pneumatik. Jednotlivé modely se odlišují svým uzpůsobením pro silniční a terénní vužití.
  • Diamaris – letní pneumatiky pro vozidla s pohonem 4×4. Dezén, vzorek a složení odpovídají právě na nároky řidičů vozů s pohonem všech čtyř kol.
  • Agilis – produktová třída pneumatik Agilis je vcelku obsáhlá a zahrnuje čtyři modely letních pneumatik. Jednotlivé model jsou uzpůsobeny pro užitkové vozy, ale také vozidla obytná. Všechny modely jsou robustnější s výraznějším vzorkem. Liší se pak v parametrech jako úspornost, kilometrový výkon, nebo brzdná dráha.
  • Energy – letní pneumatiky pro osobní vozy, modely Michelin Energy nabízejí dlouhou životnost a napomáhají nízké spotřebě paliva.
  • Primacy – pneumatiky pro SUV a osobní vozy. V produktové třídě Primacy můžete najít tři modely letních pneumatik Michelin. Vyznačujíc se delší životností a kratší brzdnou drahou.

Michelin logo

Barum

Společnost Barum je v našich končinách velmi dobře známá. Je to totiž česká společnost, fungující od roku 1932 (název vznikl spojením názvů společností Baťa, Rubena a Matador). V současnosti však není firma ryze česká, po dočasném úpadku kvality se stala součástí koncernu Continental, což znamenalo opětovné zlepšení. Obecně jsou však pneumatiky Barum levnější, než některé cizí značky. Dosahují o něco nižší kvality, než kupříkladu pneumatiky Michelin, ale jsou dostupnější a levnější. Co se týká produktových řad, je jich v současnosti na trhu několik:

  • Bravuris – pneumatiky, slibující vysokou životnost, spolehlivý výkon a také nízký valivý odpor. Standardně uzpůsobeny všem jízdním podmínkám.
  • Brillantis – pneumatiky, které se chválí vysokým kilometrovým výkonem, ale především vyšší bezpečnostní v kritických jízdních situacích. Nabízejí zvýšenou ochranu proti aquaplaningu, nebo kratší brzdnou dráhu za mokra.
  • Vanis – pneumatiky pro dodávky, které nabízejí kratší brzdnou dráhu na suchém povrchu, sníženou hlučnost, poskytující vylepšený jízdní komfort, a celkově dobrý poměr cena/výkon díky svému kilometrovému výkonu.

Barum logo

Continental

značce Continental jsme se zmínili v souvislosti s firmou Barum. Je majetkem společnosti Continental, působící od roku 1898 na německém trhu s pneumatikami. Dnes se již jedná o nadnárodní koncern, který zahrnuje například i společnosti Barum, Semperit nebo Matador. Hlavní předností pneumatik Continental je technologická vyspělost. Firma má patentovanou například technologii zvláštního složení dezénu pro lepší jízdní vlastnosti, nebo technologii vrstvy ContiSeal. Ta při defektu pláště pneumatiky zabraňuje úniku vzduchu. Zajímavá je i technologie ContiSilent, která snižuje hluk vznikající během jízdy, technologie AeroFlex speciálního designu pro snížení odporu vzduchu nebo technologie lamel Hydrosipes. Nabídka jednotlivých modelů je pak velmi široká:

  • EcoContact – pneumatiky s maximálním důrazem na palivovou účinnost, které dosahují díky svým geometrickým prvkům a směsi. Pneumatika EcoContact disponuje optimalizovanými záběrovými vlastnostmi a přesným řízením.
  • SportContact – směr pneumatik SportContact je dělaná pro maximální přilnavost a zážitek z jízdy. Vectoring, dezén i hybridní 3. nárazník zajišťují kontrolu a stabilitu i při vysokých rychlostech.
  • PremiumContact – pneumatiky slibující delší životnost a maximální brzdný výkon, za který vděčí bezpečnostní silice směsi. Otisk pneumatik PremiumContact se postará o větší pohodlí při jízdě a dezén zase o optimální přilnavost.
  • ContiPremiumContact – pneumatika kombinující bezpečnost jízdy s pohodlím. ContiPremiumContact slibuje vylepšený valivý odpor a pohodlné řízení, stejně tak jako krátko brzdou dráhu za sucha i za mokra.
  • ContiSportContact – pneumatiky ContiSportContact jsou k dostání hned ve třech variantách. Všechny vynikají parametry, zajišťujícími bezpečnost i při rychlé jízdě, kratší brzdnou drahou za různých podmínek. Různé modely se pak chválí vyšší stabilitou, nebo ochranou proti aquaplaningu.

Continental logo

Dunlop

Pneumatiky Dunlop jsou v českém prostředí možná o něco méně známé, než předešlé, na kvalitě jim to ale neubírá. Zmínky o značce nacházíme již v roce 1888, kdy byla společnost pro výrobu pneumatik založena Johnem Boydem Dunlopem v Británii. Od roku 2000 je pak společnost součástí americké Goodyear Tire and Rubber Company (což je mimochodem další renomovaný výrobce pneumatik). Pokud jde o letní pneumatiky Dunlop, jejich nabídka je poměrně široká. Liší se od sebe jak přilnavostí a brzdnými drahami za různého počasí, tak i rychlostí reakce auta na vaše řízení. Modelových řad je několik:

  • Sport Maxx Race – pneumatiky Dunlop Sport Maxx Race jsou k dostání ve dvou zpracování. Jedny jsou vhodné pro jízdu jak na silnici, tak v terénu, kde především za sucha poskytují vynikající přilnavost. Druhé jsou uzpůsobeny výhradně na suché silnice, kde poslouží klidně na sportovním voze.
  • Sport Bluresponse – letní pneumatiky poskytující vynikající přilnavost.
  • Streetsponse – letní pneumatiky pro městská auta.
  • SP Sport Fastresponse – pneumatiky, které poskytují vynikající odezvu při citlivém řízení jak za sucha, tak za mokra. Jedná se o dojezdové pneumatiky, můžete tedy domů či do servisu dojet i na prázdné pneumatice rychlostí až 80 km/h.
  • SP Sport Maxx – nejrozsáhlejší výrobní řada, Dunlop SP Sport Maxx je k dispozici v celých šesti variantách. Od modelů pro lepší přilnavost a přesnost řízení, přes modely pro sportovní jízdu, až po pneumatiky pro závodní vozy, jednotlivé modely jsou uzpůsobeny náročnější jízdě po silnici.
  • SP Sport – modely letních pneumatik SP sport nabízí Dunlop hned tři. Jednotlivé modely jsou vhodné buďto pro sportovní vozy, vozy střední třídy a luxusní vozy, a v neposlední řadě pro vozy SUV.
  • Sport Maxx SUV – letní pneumatika na vozy SUV poskytující vynikající přilnavost, přesné řízení, ale také například ochranu ráfku.
  • Grandtrek Touring – letní pneumatiky pro SUV, kterým nevadí ani nepříznivé počasí. Jedná se o dojezdové pneumatiky s technologií Run on flat (na prázdné pneumatice můžete jet rychlostí až 80 km/h).
  • SP Quattromaxx – pneumatiky jednak pro sportovní vozy a radost z jízdy, ale také pro řidiče SUV vozů s významným výkonem. Pneumatiky se pyšní technologií Noise shield, která snižuje hlučnost uvnitř vozidla.
  • Grandtrek – pneumatiky Grandtrek jsou k dostání ve dvou variantách, obě pro náročnější terén. Rozdíl mezi modely je v náhonu vozu. Zatímco model AT 2 je vhodný pro vozidla s náhonem 4×4, model AT 3 je vhodnější pro ty s náhonem dvou kol.
  • Econodrive – pneumatiky pro nízkou spotřebu paliva, úspornou jízdu a dlouhý dojezd.
 

Dunlop logo

Nokian

Nokian Tyres je výrobce pneumatik, který se pyšní jedním zajímavým prvenstvím. Jedná se totiž o nejseverněji umístěného výrobce pneumatik na světě. Právě náročné severské podmínky stojí do určité míry za kvalitou a spolehlivostí pneumatik Nokian v každém počasí. Jak je tomu u severských zemí pravidlem, zakládá si Nokian na ekologii, a to jak při výrobě samotné, tak po celý životní cyklus jejich pneumatik. V nabídce mají jak letní, tak zimní a celoroční pneumatiky. Výběr mezi jejich letními pneumatikami je vcelku široký. Konkrétní modely jsou následující:

  • PoweProof – letní pneumatiky pro sportovní vozy, zajišťující vysoký výkon. Nokian powerproof vám poskytne stabilní ovladatelnost a pohodlnou jízdu díky spolehlivým reakcím.
  • WetProof – letní pneumatiky pro středně velké vozy a vozy s velkým výkonem. Jak název napovídá, Nokian Wetproof jsou ideální volbou do deště. Pyšní se krátkou brzdnou drahou na mokru a předcházejí aquaplaningu.
  • eLine 2 – letní pneumatiky pro středně velké vozy, které nabízejí vynikající výkon za každého letního počasí.
  • iLine – letní pneumatiky pro malé a středně velké rodinné vozy. Nokian Eline byly navržené speciálně pro naše, středoevropské podmínky. Nízký valivý odpor pneumatik vám napomůže k pohodlné a ekonomické jízdě.
  • Line – letní pneumatiky pro středně velké vozy a vozy s vysokým výkonem, které poskytnou přesné reakce při řízení na mokru, a to i ve větších rychlostech.
  • zLine – letní pneumatiky pro sportovní vozy s vysokým výkonem. Jsou ideální pro zkušené řidiče, kteří preferují sportovní způsob jízdy.
 

Nokian logo

Hankook

Společnost Hankook je další z možné trochu méně známých výrobců pneumatik. Přesto se však jedná o globální síť se zastoupením ve 30 zemích včetně například Německa, distribuční sítí ve více než 180 zemích světa a výrobními továrnami napříč jihovýchodní Asií, ale také v USA a Maďarsku. V nabídce mají jak letní a zimní, tak celoroční pneumatiky na osobní automobily, SUV, užitkové vozy, ale také nákladní vozidla nebo autobusy. Jejich nabídka je tak určitě široká. Slušnou část toho tvoří právě letní pneumatiky, které jsou k dostání v následujících modelových řadách:

  • Ventus Prime 3 – pneumatiky nabízející balanc mezi výkonem motoru, jízdním komfortem a bezpečností. Jde o pneumatiky pro vozidla střední a vyšší třídy.
  • Ventus S1 evo 2 – pneumatiky, které se pyšní velmi dobrým výkonem jak na suché vozovce, tak na mokru, a to díky moderní směsi siliky, které zajišťuje optimální přilnavost. Zlepšený odvod tepla potom zajišťuje bezpečnější manipulaci s vozem.
  • Ventus V12 evo 2 – pneumatiky, od kterých můžete čekat skutečnou radost z jízdy. Hankook Ventus V1 evo 2 je k dostání v řadě různých velikostí. To je od firmy Hankook chytrý krok, protože díky ploché bočnici jsou tyto pneumatiky oblíbené u vlastníků tuningových vozidel. Jejich parametry jsou totiž vynikají k silničnímu používání.
  • Kinergy Eco 2 – pneumatiky pro menší vozy a vozidla nižší střední třídy. Jejich hlavní výhodou je delší kilometráž, nižší hlučnost a dobré jízdní vlastnosti na mokré vozovce.

Logo Hankook

Finální verdikt

Na závěr by se určitě hodilo celý článek shrnout a výběr pneumatik zrekapitulovat. Oproti jiným testům na našich stránkách to dnes bude trochu kratší, protože výběr letních pneumatik není až tak složitý. Podkladem pro všechno je technický průkaz vašeho auta a obecně to, jak daleko, jak často a jakým způsobem jezdíte. Tím jsou parametry v zásadě dané. Technický průkaz specifikuje velikost a konstrukci pneumatik, vaše potřeby pak dezén, úspory, ale i jízdní vlastnosti pneumatik. Hlavně nezapomínejte, že letní pneumatiky nestačí pouze koupit, je potřeba i dobrá a kvalitní montáž. Určitě se vyplatí investovat do značek, které mají jméno a tradici – pneumatiky čínské výroby se nevyplatí kupovat, ať už pro nízkou kvalitu, tak i pro chybějící standardizaci, která je u pneumatik Michelin, Barum nebo Continental samozřejmostí. Neopomínejte ale zkontrolovat ani třeba energetický štítek pneumatik. Na závěr doporučujeme zhodnotit cenu pneumatika podívat se, jak si stojí v praktických testech jízdních vlastností. Vyhovují vám vybrané pneumatiky? Pak máte vybráno a bude stačit pneumatiky na autě vyměnit a starat se, aby vám nové gumy vydržely co nejdéle.

Nejčastěji kladené otázky

Kdy přezout na letní pneumatiky? Kdy přezout na zimní pneumatiky?

„Velká většina řidičů se nespoléhá na celoroční pneumatiky a zhruba každého půl roku proto řeší přezutí zimních pneumatik na letní a naopak. Protože neznalost zákona neomlouvá, v zájmu vlastní bezpečnosti byste měli dobře vědět, kdy je nutné přezout pneumatiky a od kdy se letní používat nesmí. Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Přezouvání můžete řešit ve specializovaném či autorizovaném servisu, u soukromníka, nebo si je přezout sami. Před samotnou výměnou je třeba pneumatiky s dostatečným časovým předstihem zkontrolovat a změřit, jak je na tom hloubka dezénu. V případě, že není cokoliv v pořádku, je třeba vybrat nové pneumatiky. Přehledné rady a tipy, jak vybrat pneumatiky, najdete v našem článku.“

Jak vybrat letní pneumatiky podle vašeho auta?

„Jedním ze zásadních hledisek jsou konstrukční parametry vašeho vozidla a pneumatik. Před výběrem nových letních pneumatik si musíte zodpovědět otázky: K čemu a jak často auto používáte a o jaký typ vozidla jde. Každá pneumatika má označení, ze kterého je možné vyčíst její velikost, typ dezénu i parametry auta včetně jeho hmotnosti, maximální rychlosti, konstrukčních údajů… Tyto informace je obvykle možné najít v technickém průkazu vozidla. Jak číst značení pneumatik? S tím vám můžeme poradit v rámci našeho článku, stejně tak tam najdete tabulky indexů nosnosti a rychlosti.“

Co znamená označení letních pneumatik?

„Pneumatiky mají řadu důležitých parametrů, kterými je potřeba se při výběru pneumatik řídit. Detailní informace o výběru letních pneumatik i jejich označení můžete najít v našem článku. Obecný klíč, jak se vyznat ve značení pneumatik, vám vysvětlíme na příkladu. Letní pneumatika Pirelli P ZERO Rosso 245/45 ZR16 94 Y fr. „Pirelli“ je název značky, model „P ZERO Rosso“. Hodnota 245 před lomítkem znamená, že šířka pneumatiky je 245 mm. Číslo 45 za lomítkem značí boční profil pneumatiky, který odpovídá 45 % její šířky. Značka ZR16 znamená, že jde o pneumatiku s radiální konstrukcí a hodí se na šestnáctipalcový disk. Hodnota 94 značí index nosnosti a říká vám, že kolo má nosnost 670 kg. Na konci najdeme označení rychlostního indexu, v tomto případě Y. Pneumatika je tedy konstruovaná pro rychlosti do 300 km/h. Konkrétní hodnoty indexů vám můžeme nabídnout v přehledných tabulkách.“

Proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách?

„Pokud jsou po zimě vaše pneumatiky sjeté na 4 mm a vás napadne jezdit na nich dál i v létě, můžete. Ale není to optimální. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny pro specifické jízdní podmínky za nízkých teplot a větší objem vody/sněhu na silnici. Pokud zimní pneumatiky přijdou do styku s rozehřátým asfaltem, čeká vás při jízdě o několik metrů delší brzdná dráha. Zimní pneumatiky se také při jízdě nad cca 10 °C opotřebovávají o dost rychleji než letní pneumatiky a s vyšší teplotou intenzita opotřebení ještě roste. V zimě pak na zimních pneumatikách budete nejspíše mít sjetý dezén. Přesto se vám někdy vyplatí jezdit v létě na zimních. Pokud máte zimní pneumatiky příliš sjeté a nelze je legálně použít v zimě, můžete je „dojezdit“ v létě, kdy hloubka dezénu ještě stačí.“

Vyplatí se víc letní a zimní, nebo celoroční pneumatiky?

„Pokud pokukujete po celoročních pneumatikách a uvažujete o jejich koupi, určitě zvažte, zda se vám skutečně vyplatí je pořídit (pokud ano, pak vás odkazujeme na náš výběr nejlepších celoročních pneumatik). Ač se celoroční pneumatiky prodávají i v České republice, své opodstatnění najdou spíše v jiných zemích. V našich klimatických podmínkách máme velký rozdíl mezi létem a zimou, a to především v rámci odlišných teplot. Přesto mají celoroční pneumatiky oporu v legislativě a při splnění stanovených podmínek můžete celoroční pneumatiky s klidným srdcem používat místo zimních a letních, nebudete alespoň muset řešit jejich přezutí. Musíte ovšem počítat s tím, že v létě nemohou celoroční pneumatiky nikdy dosáhnout tak dobrých výsledků, jako letní pneumatiky a v zimě zase ne tak ideálních, jako zimní pneumatiky. J9zdní podmínky zkrátka nejsou ani v jednom případě dokonalé.“

Jak opravit defekt na pneumatice?

„Určitě jste se už někdy setkali s nepříjemnou situací v podobě defektu pneumatiky. Jak v takovém případě postupovat a vyřešit dané potíže? Podle platné legislativy prostředky pro výměnu pneumatiky patří k povinné výbavě osobního automobilu. Rezerva je i přes technologický pokrok přesto stále považována za nejznámější řešení defektu. Kromě rezervy je možné k opravě menšího defektu na pneumatice použít spreje. Po opravě se vždy řiďte instrukcemi výrobce, který na obalu uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jet. Po použití spreje je nutné v co nejkratší době vyhledat pneuservis a zajistit plnohodnotnou opravu nebo koupi nové pneumatiky.“

Jaká je minimální hloubka dezénu podle vyhlášky?

„Dezén neboli drážkování či hloubka drážek je jedním z podstatných rozdílů mezi letními a zimními pneumatikami. Letní pneumatiky mají menší drážkování/dezén, což vede k větší styčné ploše. To řidiči velmi ocení na pevném suchém povrchu. Zimní pneumatiky mají naopak velmi hustý vzorek i hlubší dezén. Pneumatiky díky tomu efektivně odvádí vodu a na sněhu či na mokru tak pneumatiky drží jako přibité. Hloubka dezénu/dezénových drážek u letních pneumatik u osobních vozů nesmí být nižší než 1,6 mm. U zimních pneumatik je pro klasická osobní auta, SUV i vozy s náhonem 4×4 a dodávky do hmotnosti 3,5 tuny minimální povolená hloubka dezénu 4 mm. V případě, že pneumatiky nedodržují minimální vyhláškou povolenou hloubku dezénu, rozhodně neriskujte a poohlédněte se po nových pneumatikách.“

 

Andrea je absolventkou obchodní školy se zaměřením na ekonomiku a vnitřní obchod. Jejím hlavním zaměstnavatelem je její roční syn, ve volném čase se kromě psaní věnuje samostudiem psychologie, zejména pak psychoterapie. Jako freelancer se věnuje i tvorbě webových stránek včetně jejich designu.

Diskuse a poradna

Položte otázku