Proč nepoužívat v zimě letní pneumatiky?

Celoroční pneumatiky

Každý ví, že když se blíží zima, pneumatiky na autě se přezouvají z letních na zimní. Výjimku tvoří ti řidiči, kteří se pohybují primárně po městě, kde zpravidla bohatě dostačují celoroční pneumatiky. K čemu tedy zimní pneumatiky slouží a proč byste v zimě neměli jezdit na letních pneumatikách? Na to si odpovíme v rámci tohoto článku.

Základní rozdíly

Letní pneumatika má zpravidla jinak hluboký dezén, a především je také jinak tvarovaný tzv. stromeček. Ten odvádí případnou vodu z pneumatik pryč, aby auto na vozovce lépe drželo. Letní směsi pneumatik jsou také tvrdší. To znamená, že při vyšších teplotách nedochází k jejich většímu opotřebení. Při nižších teplotách ale neposkytují dostatečný jízdní komfort, který může vyústit až v nebezpečí.

Zimní pneumatiky mají mnohem hustší drážky, které dokážou odvádět více vody. Navíc jsou při odvodu mnohem efektivnější. Tyto směsi jsou pak měkčí. Při nižších teplotách se lépe zahřívají, takže dokáží lépe držet na vozovce. Naopak při vyšších dochází k jejich významnému opotřebení, takže se na nich zase nedoporučuje jezdit při vyšší teplotách.

Letní pneumatiky
Letní pneumatiky řízení

Jiná brzdná dráha

Právě díky výše popsaným skutečnostem se také na sněhu výrazně liší brzdná dráha vozidla. A jsou to opravdu velké rozdíly, které můžete vidět na videu níže. Pokud auto pojede 50 km/h, se zimními pneumatikami by mělo být schopné zabrzdit během cca 30 metrů. Pokud budou na voze obuty celoroční pneumatiky, brzdná dráha činí asi 40 metrů. Jak je to v případě letních pneumatik? S nimi budete brzdit asi 60 metrů, tedy dvojnásobek délky oproti zimnímu obutí. Dokážete si jistě představit, jak takové rozdíly hrají roli zejména u přechodů pro chodce. A to ani nemluvíme o tom, že s letní pneumatikou na sněhu zkrátka neuděláte žádný úhybný manévr, protože auto zkrátka reagovat nebude.

Proč nepoužívat v zimě letní pneumatiky

Pneumatiky uzpůsobené na léto, mají úplně jiné složení. Především obsahují méně přírodního kaučuku než právě zimní obutí. Jestliže teploty klesnou pod 7 °C, může právě vyšší tuhost pneumatik představovat velký problém. Jestliže bude teplota dále klesat, letní pneumatiky by mohly začít praskat, což by představovalo další problém. Zimní pneumatiky jsou tak schopné zajistit mnohem větší trakci, a to jak na čerstvém, tak na rozbředlém sněhu. Také mají větší kontakt s vozovkou. To sice s sebou nese zvýšení spotřeby paliva, na druhou stranu ale přináší více bezpečnosti.

Hrozba pokuty

Od vlastností pneumatik a jejich bezpečnosti se přesuneme k dalšímu problému, který by na vás mohl číhat, pokud byste vozidlo provozovali v zimně na letních pneumatikách. Velmi reálně totiž riskujete pokutu. V České republice samozřejmě zákon pamatuje na povinnost zimní výbavy, která je od 1. listopadu do 31. března v případě, že na silnici hrozí souvislá vrstva sněhu či ledu. Jestliže budete míjet dopravní značku „Zimní výbava“, zde je musíte mít i v případě, že je venku +10 °C a na obloze ani mráček.

Hlavní výhody používání zimních pneumatik

  • Speciální směs pneumatiky zlepšující její mechanické vlastnosti
  • Zvýšení bezpečnosti na sněhu i ledu
  • Dezén s hustou sítí kanálků na odvod vody a sněhu
  • Zlepšení jízdních vlastností v zimních podmínkách
  • Zákonem daná povinnost o nutnosti přezutí na zimní pneumatiky

 

Ačkoli je někdy těžké sehnat termín na přezutí svého vozidla, zejména v případě, že to necháte na poslední chvíli, neměli byste důležitost zimního obutí v žádném případě podceňovat. Nikdy nevíte, kdy napadne sníh a na letních pneumatikách před přechodem či v nouzové situaci nebudete schopni zareagovat dostatečně. Ne nadarmo byly vyvinuté zimní směsi pro vozidla.