Vítězové testu:
|
|
|
|
|
|
Obsah článku
Autokamera je společně s GPS navigací a autorádiem jedním ze základních přístrojů, které na palubě uvítá každý řidič. Pokud nebudeme počítat natáčení a uploadování zajímavých motozážitků na internet, je jejím primárním úkolem snímat dění před (a někdy i za) autem hlavně kvůli bezpečnosti. Kamera v autě vám může pomoci jako svědek ve chvíli, když do vás při parkování někdo nabourá a ujede, když vám někdo auto úmyslně poškodí, nebo když v provozu dojde k autonehodě. Není to sice vždycky dokonalý důkazní materiál (v některých státech jsou autokamery zakázané, o tom více na konci článku), ale takový záznam pro vás může být v mnohém užitečný. Ovšem aby bylo video kvalitní a pro potřeby motoristy dostačující, když už se něco stane, musí být kvalitní také kamera. Proto jsme pro vás sepsali náš test autokamer 2023. Představíme vám v něm nejlepší kamery do auta letošního roku, největší výrobce a připravili jsme si pro vás také rady, jak vybrat autokameru. Čeká nás toho hodně, tak se pusťme do čtení. (Zdroj: Novinky.cz)
Test kamer do auta do 2 000 korun
Jedná se převážně o jednoduchá zařízení pro méně náročné uživatele, kteří nejezdí příliš často a/nebo chtějí ušetřit. Mají základní funkce, jako je záznam ve Full HD rozlišení (1920 x 1080 px), G-senzor, automatické zapnutí nebo detekce pohybu. Pokročilejší funkce (zejména výhody plynoucí z GPS modulu) jim ale chybí. Kategorie je velice široká. To může být výhodou, musíte si ale dát pozor, abyste nekoupili zastaralý model, který jen léty ztratil na ceně. I takové se tu najdou a není výhodné je kupovat. Z předních značek se tu setkáte s modely Xiaomi, Lamax nebo Navitel.
Náhled | Název | Skóre | GPS modul | Paměťová karta | Rozlišení a úhel | Cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LAMAX T6 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 128 GB 128 GB | Rozlišení a úhel: 1920 x 1080 px; 140° 1920 x 1080 px; 140° | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Mio MiVue 733 WiFi | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 128 GB 128 GB | Rozlišení a úhel: 1920 x 1080 px; 130° 1920 x 1080 px; 130° | Zjistit cenu | |||
Platinium RV0058 | GPS modul: Ne Ne | Paměťová karta: 32 GB 32 GB | Rozlišení a úhel: 1920 x 1080 px; 90° 1920 x 1080 px; 90° | Zjistit cenu |
Vítěz testu:
Lamax T6
Výhody
- Nenápadné rozměry
- Jednoduchá instalace
- Funkční výbava
Nevýhody
- Maličký displej
- Rozsah nastavení sklonu držáku
V nejlevnější třídě u nás zvítězila celkem jasně autokamera LAMAX T6. Jde o jednoduchý model s dobrým poměrem ceny a výkonu. Je poměrně malá a nenápadná, takže vám jistě nebude překážet ve výhledu. Na druhou stranu to znamená, že displej má úhlopříčku pouze 1,5“, což není moc (řádově asi jako u chytrých hodinek) a byť je ovládání v češtině, z důvodu menšího displeje může být někdy složité. K upevnění slouží magnetický držák. Oproti konkurenci v dané cenové kategorii zvládá spoustu věcí – především musíme zdůraznit GPS modul. Díky němu získáváte třeba údaje o rychlosti nebo o pozici na mapě, což se může leckdy hodit. Z dalších funkcí bychom chtěli zmínit G-senzor (rozezná náraz a uzamkne video), zamykání záznamu, párování s telefonem, Wi-Fi či detekci pohybu.
Pokud jde o video, to je s ohledem na cenu kvalitní. Snímací úhel je 140°, rozlišení videa Full HD (1920 x 1080 px), navíc disponuje LAMAX T6 širokým dynamickým rozsahem (WDR), takže zvládá natáčet solidní záběry i ve tmě (v noci/v tunelu). Z našeho pohledu velice pěkně snímá detaily a obraz je ostrý. To si můžete prohlédnout v přiložených videích. Záznam se ukládá na microSD kartu s kapacitou do 128 GB, což postačí asi na 24 hodin záznamu. Po vyčerpání kapacity pak kamera automaticky přepisuje starší záznam. Za cenu do dvou tisíc korun budete těžko shánět šikovnější model. Přesto jsme našli pár modelů, kteří mohou vítězi poměrně pěkně konkurovat. Máme na mysli Mio MiVue 733 WIFI a 70Mai Dash cam Pro Plus. Obě autokamery však mají funkční výbavu o něco chudší než recenzovaný LAMAX T6.
Velikost displeje | 1,5“ |
Rozlišení videa | Full HD |
Snímací úhel | 140° |
Snímkovací frekvence | 30 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | MicroSD, 128 GB |
Menu v češtině | Ano |
Kapacita baterie | 180 mAh |
Test kamer do auta od 2 000 do 4 000 korun
Dá se říct, že do 4 000 korun jde o střední třídu autokamer. Na jednu stranu jsou stále cenově dostupné, na druhou stranu disponují kromě základních funkcí nezřídka i GPS modulem, občas i QHD rozlišením (2560 x 1440 px) záznamu. Setkáte se i s levnějšími dvoujednotkovými kamerami. Dle našeho soudu jde o třídu s velmi dobrým poměrem ceny a kvality. Ze značek dominují Mio, Lamax nebo TrueCam.
Náhled | Název | Skóre | GPS modul | Paměťová karta | Rozlišení a úhel | Cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LAMAX T10 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 128 GB 128 GB | Rozlišení a úhel: 3840 x 2160 px; 170° 3840 x 2160 px; 170° | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Mio MiVue 846 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 256 GB 256 GB | Rozlišení a úhel: 1920 x 1080 px; 150° 1920 x 1080 px; 150° | Zjistit cenu | |||
LAMAX C9 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 64 GB 64 GB | Rozlišení a úhel: 2560 x 1080 px; 150° 2560 x 1080 px; 150° | Zjistit cenu Naše recenze |
Vítěz testu:
Lamax T10
Výhody
- Má GPS, info o rychlosti i o radarech
- 4 K rozlišení, ostré záběry, viditelné detaily
- Perfektní obraz za jasného slunce i za tmy
- Kvalitní a pevný držák
- Podpora karty s pamětí 128 GB
- Jednoduché ovládání, menu v češtině
- Možnost propojení s telefonem
Nevýhody
- Méně flexibilní držák
- Kratší přívodní kabel do autozapalovače
Kamera LAMAX T10 vám odvede dobré služby za relativně nízkou cenu. Velikost displeje je dostatečná a zároveň příliš nepřekáží na palubní desce. Velmi oceníte pevné přichycení díky dvěma magnetům i možnost dokoupení zadní kamery. Ta se dokonce aktivuje automaticky, pokud do vás například někdo nacouvá na parkovišti. Kamera snímá 170°, zachytí tedy oba pruhy i dění vedle cesty. Samozřejmostí je GPS modul, detekce radarů a Wi-Fi.
Během používání kamery oceníte kvalitní záznam videa (rozlišení 4K) na kterém jsou dobře patrné detaily. Funkce WDR zajistí dobrý výsledek snímání i v noci a za horší viditelnosti, také odolává odleskům nebo oslnění od slunce. Do kamery můžete použít paměťovou kartu s velikostí 128 GB, což může představovat až 18 hodin záznamu. U kamery můžete zvolit nižší rozlišení s více snímky za vteřinu, to je výhodné při promítání zpomalených záběrů. Kamera LAMAX vás potěší jednoduchým ovládáním, menu je v českém jazyce. Oceníte i integrovaný USB port pro nabíjení dalšího zařízení. Malým mínus je menší flexibilita držáku, držák se otáčí ztuha, ale to je jen mírná daň za to, že kamera perfektně drží. Na kameře nevidíme žádný zásadní zápor, a především díky 4 K rozlišení záznamu si v dané kategorii hledá konkurenci jen těžko.
Velikost displeje | 2,45″ |
Rozlišení videa | 4 K |
Snímací úhel | 170° |
Snímkovací frekvence | 30 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | Max. velikost 128 GB |
Menu v češtině | Ano |
Kapacita baterie | 200 mAh |
3. Místo
LAMAX C9
Výhody
- Krásný obraz
- GPS modul
- Funkce
Nevýhody
- Chybějící WiFi
- Možnost mít microSD kartu pouze do 64 GB
Třetí místo si LAMAX C9 vydobyl poměrně jasně. Vděčí za to především nadstandardní kvalitě videa a svému prémiovému zpracování. V ostatních aspektech však rozhodně také nezaostává. Displej má téměř totožně velký jako vítěz druhého místa a také zde nalezneme menu v příjemné a srozumitelné češtině. To nejsou jediné podobnosti s předchozí kamerou. Téměř identicky řešené je také uchycení kamery. Autokameru jednoduše nacvaknete na držák připevněný na čelní sklo vozu. Stejně jako montáž kamery, je samozřejmě snadná i její demontáž. Jednoduše autokameru vycvaknete z držáku a můžete uschovat například v zásuvce u spolujezdce. Nesmí chybět samozřejmě ani pokročilé funkce kamery. Například je zde detekce přejíždění mezi pruhy. Tuto funkci si navíc můžete dále nastavit a zaktivovat ji až od určité mezní rychlosti. Při správném nastavení vás tak kamera nebude otravovat při běžném provozu ale například vás zalarmuje při mikrospánku na dálnici. Proti tomuto nebezpečnému stavu také bude kamera bojovat pomocí systému hlídání odpočinku, kdy vám kamera po určité době dá vědět, že je čas na pauzu. Dalším užitečným pomocníkem může být detekce pohybu. Při zapnutém napájení po zaparkování vozu tak můžete pořídit záběry nic netušícího zloděje či výtržníka. Pro ty, co jezdí s vozem trochu svižněji, je zde připravena i detekce rychlostních radarů. Samozřejmostí je taktéž G-senzor a automatický přepis nejstaršího záznamu. V případě nehody je však záznam uzamknut a uzamknout si jej můžete i ručně. V nabídce kamery nechybí ani GPS modul. Zamrzí ovšem absence WiFi adaptéru. Na samotný obraz si ovšem nelze stěžovat. Za jakéhokoliv osvětlení je pěkně jasný a ostrý. Základem kvality je samozřejmě pořádné rozlišení. Proto kamera natáčí ve 2 K se standardní snímkovací frekvencí 30 fps. O vyrovnanější kontrast videa se pak postará systém WDR. Snímací úhel kamery je dále příjemných 150°. Také u této kamery využijete microSD kartu. Je trochu škoda, že model podporuje maximálně 64 GB. Záběry v 2 K rozlišení jsou totiž poměrně velké, a 128 GB kartu bychom zde opravdu viděli radši. Celkově se nám však model velmi zamlouvá a větší mínus představuje asi jen ta již zmíněná absence WiFi. Pokud se s ní nesmíříte, tak doporučujeme se poohlédnout po Mio MiVue 788 Connect či případně Mio MiVue 826 WIFI. Z žádné z uvedených kamer ovšem nezískáte tak kvalitní záběry, jako z této.
Velikost displeje | 2,7″ |
Rozlišení videa | 2 K |
Snímací úhel | 150° |
Snímkovací frekvence | 30 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | Max. velikost 64 GB |
Menu v češtině | Ano |
Kapacita baterie | 150 mAh |
Test kamer do auta od 4 000 korun
Vyšší třída autokamer, která uspokojí i časté a zkušené řidiče a náročné uživatele, jež si potrpí na prvotřídní kvalitu. Rozlišení QHD je zde běžnou věcí a v některých případech se můžete dostat až na 4K video. Stejně tak je častý GPS modul nebo třeba Wi-Fi. Výběr je sice omezený, ale zato se jedná téměř bez výjimky o přední modely dobrých značek, jako je Garmin, Mio nebo Kenwood.
Náhled | Název | Skóre | GPS modul | Paměťová karta | Rozlišení a úhel | Cena | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eltrinex LS500 GPS | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 64 GB 64 GB | Rozlišení a úhel: 2560 x 1440 px; 170° 2560 x 1440 px; 170° | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Mio MiVue 866 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 256 GB 256 GB | Rozlišení a úhel: 1920 x 1080 px; 150° 1920 x 1080 px; 150° | Zjistit cenu Naše recenze | |||
Cel-Tec K4 | GPS modul: Ano Ano | Paměťová karta: 128 GB 128 GB | Rozlišení a úhel: 3840 x 2160 px, 160° 3840 x 2160 px, 160° | Zjistit cenu Naše recenze |
Vítěz testu:
Eltrinex LS500 GPS
Výhody
- Má GPS, info o rychlosti i o radarech
- Výborná ostrost
- 2K rozlišení záznamu
- Funkce nočního vidění
- Detekce jízdních pruhů, železničních přejezdů
- Rychloupínací magnetický držák s napájením
- Umožňuje focení
Nevýhody
- Větší rozměry
- Menu není v češtině
Kamera Eltrinex LS500 GPS je vítězem našeho testu kamer nejvyšší kategorie, ale i srovnávacího testu asistenční služby ÚAMK. U kamery oceníte magnetický držák s integrovaným napájením. Odpadá tak nutnost připojovat kameru do zásuvky v autě. Kamera se snadno uchycuje i odepíná. Rozměrově je větší, na předním skle může někomu překážet. Při používání snímá rychlostí 30 snímků za sekundu v úhlu 170° a nabízí video v kvalitě 2 K, což je velmi slušný výsledek. Je vybavena polarizačním filtrem a má dobré snímání i v noci a za horší viditelnosti díky funci WDR. Během jízdy vás upozorní na železniční přejezdy, radary, přejíždění jízdních pruhů, jelikož je vybavena GPS přijímačem.
Mírným zklamáním u kamery Eltrinex LS500 GPS je, že má menu pouze v anglickém jazyce. Vzhledem k intuitivnímu ovládání to ale není překážkou. Během používání však upozorní v češtině například na vysokou rychlost atp. Pro ukládání záznamu můžete použít kartu micro SD, micro SDHC a micro SDXC. Nedosáhnete však větší paměti než 64 GB. V situacích, kdy nemáte u sebe jiné zařízení, ji můžete použít i jako fotoaparát. Pokud vám nevadí rozměrově trochu větší kamery, je Eltrinex výbornou volbou. V případě, že by se vám však kamera zdála příliš velká, doporučujeme se poohlédnout po nějaké kameře Mio nebo TrueCam s podobnými parametry.
Velikost displeje | 2,7″ |
Rozlišení videa | 2 K |
Snímací úhel | 170° |
Snímkovací frekvence | 30 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | MicroSD, 64 GB |
Menu v češtině | Ne |
Kapacita baterie | 500 mAh |
2. Místo
Mio MiVue 866
Výhody
- Solidní obraz
- Pokročilé funkce s pomocí mobilní aplikace
- Chytré hlídání radarů
Nevýhody
- Rozlišení záznamu by mohlo být vyšší
Druhou příčku již tradičně obsadila autokamera prověřené firmy Mio. Začněme s klasickým popisem parametrů, jako v předchozích recenzích. Displej má dostatečnou velikost 2.7“. Bezproblémové ovládání také podpoří menu v přehledné české lokalizaci. Ohledně instalace kamery jsme toho příliš nenašli, ale nečekali bychom nějaké výrazné obtíže. Teď se ovšem podívejme na hlavní přednost modelu, která spočívá v jeho funkční výbavě. Ta úzce souvisí s propojením s mobilní aplikací MiVue Manager. V ní můžete samozřejmě dělat klasické operace, jakými je správa či sdílení vašich videí. Navíc vám však nabídne GPS pozici zobrazenou na Google mapách synchronizovanou s videem či také analyzátor směru pohybu. Můžete si tak krásně zmapovat svou cestu od začátku až do konce. Díky GPS modulu vás také kamera bude upozorňovat na úseková měření a Smart Alert si pohlídá to, abyste vždy věděli, kolik můžete v dané oblasti maximálně jet, a jak dlouho vás radar bude ještě měřit. Dále kamera nabízí například také parkovací režim. Nechybí ani různé detekce. Detekci pohybu, vozidel nebo přejíždění z jízdních pruhů zde bez problému najdete. Kameře nechybí ani G-senzor či WiFi. Pořizované video vás svou kvalitou nejspíše vyloženě neuchvátí, špatné však rozhodně není. Autokamera natáčí v klasickém Full HD rozlišení při snímkovací frekvenci krásných 60 fps. Díky nočnímu režimu a WDR nejsou ani noční záběry žádný problém. Snímací úhel kamery je lehce nadstandardních 150°. Ani tato kamera nedisponuje vnitřní pamětí, a je potřeba k ní dokoupit také microSD kartu. O nedostatek místa se ovšem bát nemusíte, do kamery můžete vložit kartu až s kapacitou 256 GB. Modelu se objektivně nedá nic moc vytknout. Snad jen rozlišení pořizovaného záznamu by mohlo být vyšší, s ohledem na celkový obrázek o kameře je to však jen drobnost. Pokud by vám ale rozlišení nestačilo, tak doporučujeme sáhnout po Mio MiVue 798 WIFI Dual nebo i Cel-Tec K4. Pro oba modely si však budete muset sáhnout do kapsy mírně hlouběji.
Velikost displeje | 2,7″ |
Rozlišení videa | Full HD |
Snímací úhel | 150° |
Snímkovací frekvence | 60 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | MicroSD, 256 GB |
Menu v češtině | Ano |
Kapacita baterie | 240 mAh |
3. Místo
Cel-Tec K4
Výhody
- Opravdu ostrá kvalita obrazu
- Duální kamera
- 2 různé uchycení držáku
Nevýhody
- Absence detekce radarů
Třetí místo si pro sebe urvala tedy autokamera Cel-Tec K4. O samotném výrobci se nám toho bohužel nepodařilo příliš zjistit, tato kamera však mluví sama za sebe. Projděme si ale její parametry pěkně popořádku. Displej má kamera o trochu menší než předchozí modely, ovládání to však nijak výrazně neztěžuje. Potěší samozřejmě i česká lokalizace menu kamery. Co se instalace autokamery týče, si můžete vybrat hned ze dvou alternativních způsobů. Můžete využít buď varianty napevno, která počítá s nalepením držáku na sklo, anebo flexibilnější cestu v podobě přísavného držáku na sklo. K hlavní kameře přísluší také přídavná zadní kamera, kterou přišroubujete na zadní poznávací značku, případně přilepíte zevnitř na zadní sklo. Dále se zaměřme na to, co může autokamera nabídnout z hlediska technologií a funkcí. Zajímavá je například možnost použití superkapacitoru místo klasické Li-Ion baterie. Tím prodloužíte životnost zařízení a předejdete problémům vznikajícím v souvislosti s nafukující se baterií. Nesporný mínus však spočívá v tom, že kamera vybavena superkapacitorem funguje pouze při připojeném napájení. Dále zmiňme zadní kameru, která může výborně posloužit i jako parkovací asistent. Jakmile zařadíte zpátečku, obraz na displeji se přepne na zadní kameru a vy tak můžete pohodlně a bezpečně zaparkovat. Na to navazuje také parkovací režim, který s pomocí detekce pohybu zdokumentuje nestandardní chování v okolí vašeho vozu a uzamkne záznam obou kamer proti přepsání. Nezapomínejme ani na WiFi, díky které máte možnost do jisté míry ovládat autokameru za pomocí vašeho mobilního telefonu. Samozřejmostí je i G-senzor a GPS modul. Opravdu vážně však zamrzí nemožnost detekování rychlostních radarů. Pořizovanému videozáznamu hlavní kamery nelze vůbec nic vytknout a ani zadní kamera vás svými výkony rozhodně neurazí. Z hlediska parametrů hlavní kamera natáčí ve 4 K při 30 snímcích za sekundu a přídavná zadní v klasické Full HD kvalitě. Snímací úhly kamer jsou 160° u hlavní kamery a 130° u té přídavné. Záznam se ukládá normálně na microSD kartu s maximální kapacitou až 128 GB. Autokameru bychom vám rozhodně chtěli doporučit, musíte však překousnout absenci detekce rychlostních radarů. Některé duální kamery Mio však oplývají i touto funkcí, bývají ale logicky o něco dražší.
Velikost displeje | 2,4″ |
Rozlišení videa | 4 K |
Snímací úhel | 160° |
Snímkovací frekvence | 30 fps |
GPS modul | Ano |
Paměť | MicroSD, 128 GB |
Menu v češtině | Ano |
Kapacita baterie | 180 mAh |
Jak vybrat autokameru?
Aby byla autokamera skutečně užitečným a platným pomocníkem, je potřeba ji vybrat pečlivě. Musí vám poskytnout kvalitní záznam událostí, aby na něm byla čitelná i SPZ vozidla či rozpoznatelná tvář. Je užitečné, pokud disponuje GPS modulem, což dnes většina zejména dražších kamer splňuje. Všechno ostatní už záleží na vás – měli byste zohlednit svoje potřeby a účel, ke kterému kameru kupujete. Dáme vám pár příkladů:
- Občasný řidič nepotřebuje propracovanou kameru. Zkrátka a dobře nevyužije plnohodnotně všechny funkce, které zaplatí. Postačí mu bohatě levnější model se základní funkční výbavou a Full HD rozlišením.
- Řidič-profesionál by se naopak neměl bát investovat do vysoce kvalitní kamery s vyšším než Full HD rozlišením, GPS modulem a bezpečnostními funkcemi jako je ADAS. Při dlouhých cestách se mu mohou hodit.
- Pokud jezdíte často v noci, třeba v rámci zaměstnání, musí mít kamera dobrý noční režim videa.
- Pokud je pro vás řízení spíše koníčkem a rádi si vybrané zážitky ze silnic ukládáte (známe řadu takových jedinců), pak je pro vás důležitá maximální kvalita a ostrost obrazu, případně i snímání zvuku a dostatečná paměť.
- Řidiči taxi služeb nebo Uberu by měli zauvažovat nad pořízením duální kamery, která snímá nejen dění před vozidlem, ale i uvnitř. Je to vychytávka pro jejich bezpečí – pokud by se je pokusil někdo okrást, nebo jim utekl bez placení, získají takto snímek jeho tváře. (Zdroj: BlackBoxMyCar.com)
Rozdělení kamer podle typu a ceny
Základní věcí, kterou si musíte při koupi autokamery rozmyslet, je celková výše investice. Jedná se o klasickou elektroniku, takže musíte počítat s tím, že za víc peněz dostanete větší rozlišení videa či větší počet funkcí, mnohdy velmi užitečných. Přiměřená cena pro vaše potřeby pak závisí hlavně na tom, jak často jezdíte a nakolik jste schopní pokročilé funkce využít. Je zbytečné utrácet víc, než je nutné. Pro potřeby našeho testu jsme rozdělili autokamery do čtyř cenových pásem – do 2 000 korun, do 4000 korun, do 6000 korun a od 6 000 korun. Tyto cenové třídy si stručně charakterizujeme u jednotlivých testů.
Kromě toho byste dopředu měli vědět, s jakými typy autokamer se na trhu setkáte a o jaký typ vlastně stojíte.
- Klasické/přední autokamery – zařízení, která dobře znáte, jde o nejširší a nejběžnější typ vůbec. Kamera je tvořená jednou jednotkou, umístí se dopředu a snímá dění před vozidlem.
- Duální autokamery – podobně jako předchozí se také umísťují do horní části čelního skla, zaznamenávají ale jak dění před vozidlem, tak i dění uvnitř. Nejsou příliš rozšířené a setkáte se s nimi spíše ve vyšších cenových třídách.
- Externí autokamery – mají přídavnou optiku, kdy jedna jednotka patří na přední a druhá na zadní sklo auta. Snímají tak nejen dění před automobilem, ale i za automobilem (s různou kvalitou záznamu). Není jich moc a bývají dražší, ale pro řidiče výhodné ve chvíli, kdy do nich někdo nabourá zezadu.
- GPS navigace s autokamerou – existují i autokamery, zabudované do čistokrevné GPS navigace. Takových zařízení 2v1 není moc a lze říci, že neplní ani jednu funkci dokonale. Ale setkáte se s nimi a v některých případech mohou mít opodstatnění (napadá nás příklad velmi malých aut, kde dvě větší zařízení na skle brání výhledu). My však spíše doporučujeme pořídit oba přístroje zvlášť (v takovém případě vám může pomoct test GPS navigací 2023).
Abyste nebyli překvapení, autokamery existují ve dvou hlavních konstrukčních provedeních:
- Kamery na sklo, které se umísťují do horní části čelního skla. Mají tvar různě velké kostky, případně mohou vypadat jako větší telefon. Nesmí překážet výhledu, zároveň musí zaznamenávat dostatečně efektivně dění před vozidlem.
- Kamery na zpětné zrcátko, které si můžete představit jako klasické zrcátko se snímačem na přední straně a zrcátkem/displejem na zadní. Patří na místo zpětného zrcátka a nezřídka se jedná o kameru s druhou jednotkou na zadní sklo. (Zdroj: Auto.cz)
Snímač a jeho vlastnosti
V praxi se setkáte se dvěma typy snímačů: CCD snímače (jsou větší a vyskytují se spíše u dražších kamer, ale zajišťují vyšší kvalitu záznamu) a CMOS snímače (kompaktnější, levnější, ale poskytují o něco méně kvalitní obraz). Pro autokameru jsou nejvíc důležité dva jejich parametry, které bezprostředně ovlivňují kvalitu záznamu:
- Velikost
- Rozlišení
Začneme velikostí. K té stačí vědět, že se udává v palcích a zjednodušeně řečeno vypovídá o tom, zda bude video kvalitní i za zhoršených světelných podmínek, nebo zda ho překryje šum a zrnění. Běžným standardem je velikost snímače ¼ palce. Samozřejmě, větší snímač bude produkovat ostřejší obraz (u malých kamer bývá naopak s ostrostí občas problém). Na druhou stranu ale za cenu větších rozměrů kamery; je třeba hledat kompromis, aby vám kamera nepřekážela ve výhledu, ale aby byl obraz dostatečně kvalitní. Rozlišení pak vydá na samostatnou kapitolu.
Rozlišení autokamery rozhoduje o kvalitě záznamu
Když už se rozhodnete koupit si kameru do auta, musí mít výsledný záznam vypovídající hodnotu a dobře rozeznatelné detaily, jako je SPZ, dopravní značka nebo tvář pachatele. Z toho důvodu byste si měli rozlišení kamery hlídat a pořídit takovou, která bude splňovat vaše nároky. Rozlišení jako takové vám říká, kolik různých barevných bodů tvoří obraz. Například u Full HD rozlišení jednu stranu tvoří 1920 a druhou 1080 bodů/pixelů. Čím více bodů bude zobrazeno na stejné ploše, tím jemnější obraz a tím čitelnější detaily. Starší modely zvládají rozlišení HD (1280 x 720 pixelů). To není nic moc a v dnešní době se nevyplatí je kupovat, šetřili byste na nesprávném místě. Mnohdy z takového záznamu nic nepoznáte, zvlášť za zhoršených podmínek.
Dnes je standardem Full HD rozlišení (1920 x 1080 pixelů) a z toho byste neměli slevit; dosáhnou ho i levnější kamery, není tak náročné na paměť a pro použitelnost záznamu je nezbytné. Pokud byste přeci jen potřebovali z důvodu úspory paměti natočit méně kvalitní záznam (HD nebo pouze VGA), většina kamer umožňuje rozlišení záznamu snížit. Ale opět – hlídejte si v takovém případě, zda je obraz pořád ještě použitelný.
Na trhu najdete i podstatně kvalitnější autokamery, které zvládají točit záznam s rozlišením WQHD (2560 x 1440 pixelů) nebo WQXGA (2560 x 1600 pixelů), výjimečně dokonce 4K. To jsou velice, velice dobré parametry, obraz je jemný, ostrý a umožňuje dobrou čitelnost detailů. Samozřejmě to s sebou ale nese i zvýšené nároky na paměť a vyšší cenu (jak za samotné zařízení, tak za velkokapacitní microSD karty). Naše doporučení je, abyste si rozmysleli, co od kamery očekáváte a podle toho vybrali buď Full HD, nebo kvalitnější, ale neplaťte za něco, co nevyužijete. Ve videích vlevo vidíte pod sebou záznam z kamery Mio MiVue 792 (FullHD) a Kenvood DVR-830 (WQHD). Vidíte ten rozdíl? (Zdroj: PCMag.com)
Úhel záběru – čím větší, tím lepší!
Pokud jste někdy seděli za volantem, musí vám být jasné, že někdy rozhoduje i to, co se děje na krajnici nebo na chodníku. V případě nehody, kdy vám kamera nejvíce poslouží, to platí dvojnásob a i hloupé světlo na semaforu může být rozhodujícím argumentem o vaší vině nebo nevině. Snažte se tedy, aby záběr kamery byl dostatečně široký. Jak to myslíme?
Každá kamera má od výrobce udaných několik snímacích úhlů – vertikální, diagonální a horizontální. Právě poslední je rozhodující. Určuje totiž šířku vzniklého záznamu, tedy jestli uvidíte ve videu pouze silnici, nebo i chodník a značky. Nejlevnější kamery do auta mají úhel záběru jen kolem 110°. To je docela málo a znamená to v praxi, že natočí v dobré kvalitě jen dění na silnici před vozidlem. Kvalita začíná až na 130 až 140°, to už je solidní úhel. Naprostý ideál je podle nás ale snímací úhel 145°, což plně dostačuje, abyste natočili i značky nebo semafory, které jsou téměř na úrovni vašeho auta.
Na trhu najdete i kamery s větším úhlem, konkrétně Garmin Dash Cam Tandem má snímací úhel 180°, tedy od sloupku ke sloupku. Pak už je ale na individuálním posouzení, zda vypadá obraz dobře, nebo je velkým úhlem deformovaný (což u mnoha kamer s velkým snímacím úhlem reálně hrozí). Od zhruba 150° se totiž většinou projeví efekt tzv. rybího oka, který fotografové dobře znají. Výsledný záznam je pak zkreslený.
Co vám říká snímací frekvence?
Frekvence snímání je dalším parametrem, který vypovídá o kvalitě záznamu. Video obecně sestává ze spousty snímků, seřazených za sebou. Čím více je jich ve stejném časovém intervalu, tím je obraz plynulejší. Pro základní plynulost potřebujete alespoň 20 až 25 fps (frames per second, tedy snímků za sekundu). Běžná hodnota, se kterou jsme se v testu setkali nejčastěji, je solidních 30 fps. Autokamery, které si v tomto ohledu vedou nejlépe, se mohou dostat až na 60 fps, S takovým obrazem se dobře pracuje a umožňuje i dodatečné zpomalení při zachování plynulosti.
Má to háček. Pokud není kamera vysoce kvalitní, bude tak velká frekvence snímkování znamenat zhoršení obrazu. Obvykle jí také kamery nedosáhnou v nejvyšším rozlišení, navíc by to bylo velice náročné na paměť. Proto řada kamer využívá tuto frekvenci jen při Full HD rozlišení a při vyšších přechází na 30 fps. U některých kamer se pak setkáte s tím, že ve zhoršených podmínkách automaticky snižují snímkovací frekvenci, aby zachovaly kvalitu záznamu (méně je v tu chvíli více).
Paměťová kapacita kamery – vnitřní paměť + microSD karty
Když kamera vytvoří kvalitní záznam, je potřeba ho někam uložit. K tomu slouží interní paměť, která se nejčastěji pohybuje v rozpětí od 16 do 64 GB. Rozšířit ji pak může nejčastěji microSD karta (běžně od 8 do 128 GB), na kterou ale musí mít kamera vlastní slot (v dnešní době mají některé autokamery sloty i dva) a se kterou musí spolupracovat (zda bude kamera s kartou kompatibilní vám udává výrobce). Čím větší je celková kapacita, tím lépe, protože o to delší bude výsledný záznam (a souvisí to také s kvalitou, například Full HD a WQHD se nároky na paměť značně liší). Kamery sice klasicky fungují způsobem tzv. „smyčky“, díky čemuž zaplní celou paměť a posléze začnou přepisovat nejstarší části záznamu, ale pokud by náhodou paměť byla příliš malá, může se stát, že třeba při nehodě ten nejdůležitější úsek ztratíte. V souvislosti s tím je nutno alespoň zmínit G-senzor, který v případě nárazu nahrávku uzamkne a uchrání před přemazáním.
Stejně tak může kamera obsahovat různé kodeky, které video převedou do menšího formátu a v počítači se pak zase „rozbalí“, ani to ale není stoprocentně účinný mechanismus. Dostatečně velká paměť by tedy měla být u kamery základem. Možná by vás mohlo zajímat, jak dlouhý záznam se zhruba do paměti vejde – to vám můžeme prozradit. Záleží to sice na více faktorech (rozlišení záznamu, formát souboru, kodek, komprese,…), ale orientační hodnoty jsou zhruba následující:
- Paměťová karta 16 GB – až 3,5 hodiny záznamu ve Full HD
- Paměťová karta 32 GB – až 7 hodin záznamu ve Full HD
- Paměťová karta 64 GB – až 14 hodin záznamu ve Full HD
- Paměťová karta 128 GB – až 28 hodin záznamu ve Full HD
- Paměťová karta 256 GB – až 56 hodin záznamu ve Full HD
Parametry kamerové optiky
U kvality záznamu, alespoň vzdáleně, ještě chvíli zůstaneme. Zajímat nás bude její optika. Především byste měli pozorně sledovat vlastnosti vícevrstevné skleněné čočky. Ta svým tvarem či tloušťkou rozhoduje o dvou důležitých faktorech – světelnosti objektivu a ohniskové vzdálenosti:
- Ohnisková vzdálenost v zásadě zodpovídá za šíři výše zmíněných pozorovacích úhlů – čím menší vzdálenost, tím je ohnisko blíže čočce a tím větší úhel dokáže kamera snímat.
- Světelnost vyjadřuje, kolik světla projde čočkou. Čím bude nižší, tím více světla prochází a o to kvalitnější a prokreslenější bude vzniklé video.
Baterie a napájení
Tak jako u veškeré další elektroniky, i u kamery do auta budete muset řešit napájení. Klasicky máte dvě možnosti:
- Napájení pomocí autoadaptéru
- Napájení z vestavěné baterie
Drtivá většina autokamer je vybavená konektorem pro připojení do 12V zásuvky a napájení z autobaterie. Není to složité, ale znamená to najít si pohodlný způsob, jak vést interiérem kabel. Nesmí překážet výhledu a řízení. Dokud je kamera připojená, přijímá energii a nahrává. Na druhou stranu řada autokamer disponuje i vlastní baterií, aby mohly být použity i bez napájení. Sice na krátkou dobu, protože kapacita baterií nebývá velká (v řádu 200 až 300 mAh), ale na vytvoření fotodokumentace po nehodě nebo na krátkodobé snímání například tehdy, když se v noci někdo pohybuje kolem vašeho auta, to bohatě postačí. Výdrž se odvíjí právě od kapacity a určitě se vyplatí, aby byla co největší. Ale určitě se nejedná o klíčový parametr, i malá kapacita by měla pro běžné použití stačit.
Kvalitní displej a intuitivní ovládání
Součástí prakticky všech autokamer bývá ovládací LCD displej. Ty jsou si navzájem velmi podobné – velikost kamer nedává prostor, aby se displej příliš lišil velikostí (takže se pohybuje zhruba od 1,5″ do 3″ úhlopříčky) nebo rozlišením. V zásadě vám displej slouží, spolu s tlačítky na těle kamery, jen k ovládání – abyste nastavili vše potřebné a spustili zaznamenávání. Ostatně, drtivá většina kamer dnes disponuje funkcí vypnutí displeje. Takže když třeba jedete někam v noci a natáčíte si cestu, vás světlo neoslňuje, šetří se energie, ale přístroj přesto funguje i bez zobrazení na displeji. Tak jako u většiny dalších parametrů, je potřeba hledat optimum a hned si povíme proč.
- Velký displej znamená větší přehlednost a často jednodušší ovládání, ale kamera zabere na skle víc místa a překáží ve výhledu.
- Malý displej je kompaktní, kamera vám nebude překážet, ale je složitější ji ovládat a nastavovat.
Za nás je vůbec nejlepší si kameru dopředu prohlédnout a vyzkoušet si její ovládání. Práce s kamerou musí být komfortní, jednoduchá a intuitivní. Kupříkladu příliš nedoporučujeme čistě dotykové ovládání, je dobré základní činnosti vykonávat přes tlačítka. Pak je totiž můžete provádět, aniž byste se na kameru dívali, pouze po hmatu. Nerušíte se od řízení. Pro uživatele, kteří nejsou zběhlí v cizích jazycích, může být velkou výhodou také to, zda je ovládání a návod v češtině, nebo v cizím jazyce (nejčastěji v angličtině).
S ohledem na ovládání se ještě musíme zmínit o možnostech uchycení kamery na sklo. Ta se obvykle zachycuje do držáku, upevněného na sklo:
- Skrze přísavku – vydrží otřesy, lze ji přesouvat z místa na místo, ale ne vždy drží dokonale.
- Skrze oboustrannou lepicí pásku – častý způsob, dobře drží, ale držák po prvním nalepení prakticky nejde přesunout.
- Skrze speciální plastový pásek – umožňuje přichycení třeba na zpětné zrcátko.
Držák by měl umožňovat jednoduchou manipulaci a snadné nastavení do více poloh, abyste nahrávání co nejvíce přizpůsobili situaci a vašim potřebám.
Konektivita
Kameru bude třeba připojovat k různým zařízením. Některé pokročilejší modely můžete připojit k chytrému telefonu a spravovat přes příslušnou aplikaci, pokud budete chtít z kamery stáhnout záznam, zase se může hodit možnost propojit ji s počítačem. A nesmíme zapomenout ani na možnost připojení k televizi a promítání záběrů, třeba z dovolené. K tomu slouží různé technologie, jejichž přítomnost je dobré si ověřit.
Wi-Fi
Wi-Fi, v plné formě Wireless Fidelity, je bezdrátovou technologii, s jejíž pomocí není problém kameru spárovat třeba s mobilním telefonem nebo notebookem. Pomocí dalších zařízení pak můžete provádět nastavení a stahovat nebo přehrávat záznam. V dnešní době jí disponuje většina autokamer.
Bluetooth
Jedná se o další bezdrátovou technologii, která umožňuje spárování s jiným přístrojem. Typicky se smartphonem, skrze který můžete s kamerou pracovat. Kupříkladu – Garmin Dash Cam Tandem se ovládá přes příslušnou aplikaci Garmin Drive.
Kabelové výstupy
Kromě Wi-Fi můžete k přenosu záznamu do jiných zařízení využít i připojení prostřednictvím kabelu. K tomu je ale potřeba výstupů. Rozlišujeme jich několik:
- HDMI umožňující přehrávání ve vysokém rozlišení, např. v televizoru.
- AV k připojení k jiné obrazovce ve vašem autě.
- USB pro snadné propojení s počítačem.
Paměťová karta
Velmi jednoduchým způsobem, jak přenést data z kamery do počítače je přemístění paměťové karty. Pokud jde microSD kartu, budete do počítače nejspíše muset použít vhodný adaptér.
Funkce a technologie kamer do auta
Samotná kamera do auta je velmi šikovným pomocníkem, který se určitě vyplatí. Ale tak jako u jiné elektroniky, i u autokamery se vyplatí nějaké ty funkce nad rámec základních vlastností. O těch si teď něco řekneme. (Zdroj: Which.co.uk)
GPS lokátor
Kamera je schopná hlídat lokaci a promítat vaši trasu do mapy, čímž získáte detailní přehled o poloze auta. Můžete tedy sledovat, kudy se vozidlo pohybuje (což je výhoda třeba u firemních vozů) nebo se podívat, kudy jste cestovali a trasu třeba pro příště změnit. V některých případech to může být zajímavý důkaz viny nebo neviny.
G-senzor
Senzor nárazu – kameře umožňuje identifikovat, že vozidlo narazilo a že nejspíše došlo k nehodě. Kamera to zaznamená a uzamkne záznam, aby nemohlo dojít k jeho poškození. Takto zamknutý záznam zahrnuje většinou několik desítek sekund před a po nehodě, což se dá většinou i ručně nastavit.
Automatický start
Jednoduchá funkce, která zvyšuje vaše pohodlí – místo, abyste kameru museli ručně před jízdou zapínat, nastartuje se sama, pokud je napájena z autozásuvky. Elektrický impuls po zapnutí zapalování jí prozradí, že se chystáte na jízdu.
Uzamčení videozáznamu
Touto funkcí disponují dnes snad všechny autokamery. Spočívá v tom, že máte možnost záznam na kameře takzvaně „uzamknout“. Tedy zabránit jeho přepsání novým záznamem. Uzamknuté video vám v paměti zůstane až do té doby, dokud ho sami manuálně neodemknete, většinou po stažení do počítače.
Detekce pohybu
Pokud někde zaparkujete, stále hrozí vašemu autu určité riziko – ze strany ostatních řidičů, nebo třeba vandalů. Abyste ho ochránili, je dobré pořídit si autokameru s detekcí pohybu. Pokud ji necháte napájenou nebo má dobrou baterii, může vaše vozidlo hlídat, i když není přímo v provozu. Je-li schopná detekovat pohyb, pak zareaguje na změnu obrazu před objektivem a začne nahrávat třeba auto, které parkuje před vás.
Noční vidění
Většina kamer má ve své výbavě také možnost přisvítit si obraz. Využívají se k tomu klasické LEDky – buď bílé, nebo infračervené, které mají za cíl zvýšit kvalitu záznamu natočeného ve tmě. Pravda, účinek není zase tak velký, je potřeba si uvědomit, že jde o malé přístroje, nicméně rozdíl mezi kamerou s nočním viděním a bez něj lze pozorovat i pouhým okem.
WDR
Takzvaný Wide Dynamic Range, tedy široký dynamický rozsah. Technologie, která zvyšuje kvalitu snímaného obrazu. Díky ní se vám podaří zaznamenat lépe všechny detaily (především třeba SPZ vozidel), a to i za zhoršených podmínek (díky vysokému kontrastu mezi světlem a tmou třeba večer, při západu slunce).
ADAS
Jedná se o systém, který pomáhá při řízení vozidla. Jeho popis by byl dlouhý a složitý, buďme s ohledem na autokamery struční. Zkratka znamená v plném znění Advanced Driver Assistance Systems. U kamer se nejčastěji setkáte se dvěma varovnými funkcemi:
- LDWS (Lane Departure Warning System) – detekce opuštění jízdního pruhu (pokud systém vyhodnotí, že k němu došlo neúmyslně a hrozí vám nehoda).
- FCWS (Forward Collision Warning System) – detekce hrozící čelní kolize (systém zaznamená například nedodržení bezpečné vzdálenosti).
Detekce rychlostních radarů
Jde o funkci (kterou mají třeba i některé GPS navigace), díky níž jste prostřednictvím GPS modulu propojení s databází radarů. Ve spolupráci s touto databází vás pak autokamera zvukově upozorňuje, že se nějaký radar blíží. Avšak pozor, tato funkce není plně legální ve všech státech Evropy.
Obraz ze zadní kamery
O autokamerách, které snímají dění před autem i za autem (popřípadě ve voze), jsme se již bavili. Zde bychom pouze chtěli zmínit, že tato funkce bývá součástí některých z nich a že se obraz z obou může zobrazovat na displeji i ve videu, povětšinou jako kombinace malého okénka ve velkém okénku.
Fotoaparát
V dnešní době není fotoaparát nutností – každý z nás má po ruce telefon s dostatečně výkonným fotoaparátem. Každopádně pokud ho třeba zapomenete vzít do auta s sebou, nebo pokud se mu při nehodě něco stane, pak je fotoaparát na kameře výhodou. Můžete s jeho pomocí snadno a rychle vyfotit místo nehody i všechny detaily a škody na autě či na veřejném majetku (značení, sloupy, pouliční lampy,…). Rozlišení bývá ale malé, v řádu jednotek MPix.
Největší výrobci kamer do auta
Tak jako u jiných druhů zboží, i u kamer do auta platí, že kvalita je do jisté míry závislá na značce. Výrobce, který dodává na trh větší množství modelů a který má výrobu tradičně zavedenou, jistě vyrobí kvalitnější přístroj než společnost, jež prodává kamery do auta pouze okrajově. Abychom vám poradili, připravili jsme pro vás několik značek, do nichž se nemusíte bát investovat, i s jejich stručnou charakteristikou. Které společnosti to jsou?
Mio
Společnost Mio Technology byla založena roku 2002 na Tchajwanu. Od začátku se specializovala na výrobu a inovace v oblasti GPS navigací do auta. Kromě již zmíněných GPS navigací má v nabídce také kvalitní autokamery. Ty vynikají především Full HD (případně WQHD u těch lepších) rozlišením, Wi-Fi a GPS záznamem polohy. Výhodou je detekce rychlostních radarů a také velmi dobrá schopnost zápisu i za zhoršených světlených podmínek. I přes vyšší cenu se jedná o zajímavé modely s velmi kvalitním záznamem.
Cel-tec
Značka Cel-Tec se ke kamerám do auta dostala jinou cestou. Jde o značku spotřební elektroniky, která spadá pod firmu VARIANT plus, s. r. o., založenou roku 1992 v České republice. Ta se zaměřuje na široké spektrum výrobků, z nichž elektronika Cel-Tec tvoří pouze část. Typicky třeba sportovní kamery, fotopasti, digitální dveřní kukátka nebo vysílačky. A v neposlední řadě právě kamery do auta, které nás zajímají. Do sortimentu patří mimo jiné i duální kamery, v nabídce najdete klasické i zrcátkové modely. Rozlišení záznamu je obvykle Full HD (někdy bohužel nižší, zejména u starších modelů), funkční výbavu obvykle tvoří G-senzor a někdy GPS modul. Navíc jsou schopné dosáhnout vysoké kvality záznamu i za zhoršených světelných podmínek. Pokud ovšem chcete pořídit kvalitní autokameru Cel-Tec, měli byste investovat spíše více peněz, levnější kamery této značky nebývají nejlepší.
Truecam
Značka TrueCam vznikla sice teprve roku 2013, ale patří mezi jedny z nejrychleji rostoucích firem. Za čtyři roky ovládla český a slovenský trh a začala se přesouvat i za hranice, do Německa, Polska, Litvy nebo Maďarska. Navíc se velmi výrazně angažuje ve veřejných aktivitách, je například partnerem MČR v rallye. V podstatě jediným artiklem jsou pro ni kamery do auta (v současnosti jsou na trhu čtyři přístroje, Truecam A4, A5S, A6 a A7S). Jejich předností je především dobré rozlišení, možnost tvorby fotografií (ne pouze videa), přítomnost GPS lokátoru a smyčkové natáčení. Tyto kamery mají také možnost volby až z třinácti jazyků, včetně češtiny, což usnadňuje jejich expanzi.
Lamax
Společnost LAMAX Electronics byla založena roku 2015. Primárně se zaměřuje na kamery (kromě autokamer jde třeba o kvalitní sportovní kamery), ale my se s ní poměrně často setkáváme třeba při testování bezdrátových reproduktorů. Ovšem zpět k autokamerám – ty patří spíše mezi levnější. Většinu autokamer Lamax seženete do 3 000 korun. Jde o jednodušší kousky, nejsou vyloženě špatné, ale Full HD rozlišení, G-senzor nebo GPS modul (který není součástí všech těchto kamer) dnes patří spíše k základnímu vybavení, než k přednostem. Pro značku naopak hovoří kompaktní rozměry a kvalitní zrcátkové duální kamery, které má také v nabídce. I tak se ale jedná spíše o značku pro méně náročné uživatele, kteří se kvůli nižší ceně smíří s některými nedostatky.
Niceboy
Značka Niceboy je na trhu relativně nová. Vyniká především na poli elektroniky, kromě autokamer se jedná třeba o outdoorové kamery, bezdrátová sluchátka nebo přenosné bluetooth reproduktory. Ovšem zpět k autokamerám. Podobně jako předchozí značka, také Niceboy patří spíše k levnějším značkám, jejíž výrobky seženete do 3 000 korun. Jedná se o řadu kamer Niceboy PILOT. Ty jsou typické Full HD rozlišením, G-senzorem a spíše základními funkcemi. Například GPS modul mají jen některé z nich. Jedná se o hodně jednoduchá zařízení spíše pro méně náročné řidiče, kteří nechtějí investovat do dražších značek.
Finální verdikt
Tím jsme se dostali až na konec, kdy stojí za to celý výběr autokamery znovu zrekapitulovat. Tedy… především si ujasněte svoje potřeby a promyslete si využití autokamery. Od toho se odvíjí, co by vlastně měla splňovat, jaké funkce a vlastnosti od ní očekáváte a také to, kolik do ní budete muset investovat. Jednoduchá zařízení pro nenáročné budou levná, zvládnou Full HD a základní funkce, ale nic víc. Pokročilejší modely střední třídy disponují GPS modulem, některými bezpečnostními funkcemi a často vyšším rozlišením a lepší frekvencí. TOP modely stojí i několik tisíc korun, ale zato získáte kvalitu dostatečnou i pro profesionální řidiče a noční jízdy.
Co vás při výběru zajímá přednostně, to jsou parametry kvality videozáznamu. Tedy jeho rozlišení, snímací frekvence a také kvalita, kterou číselně popsat nelze. Tu je nejlepší prohlédnout si v některé z videorecenzí, které jsou dostupné na YouTube (u vítězných autokamer je uvádíme pod recenzemi). Podstatné je to, aby ze záznamu byly patrné i detaily – SPZ, tváře, značky a podobně. Zajímá vás také snímací úhel, který kamera zvládne, optimum je mezi 140 a 150°. Pamatujte na to, že čím kvalitnější je videozáznam, tím větší jsou jeho nároky na paměť, takže by kamera měla podporovat microSD kartu náležité kapacity. Dopředu myslete i na to, že velká kamera má sice spoustu výhod, ale při výhledu z vozidla překáží. Z dalších parametrů byste si měli zjistit kapacitu baterie, velikost displeje, způsob ovládání a ideálně i jazyk, pokud si nejste jistí v cizích řečech. Detaily, jako je vzhled kamery, nemá smysl příliš řešit a jsou spíše dodatkovým parametrem. Po stránce funkcí se jistě vyplatí alespoň ty základní – dobrá konektivita, GPS lokátor, G-senzor, bezpečnostní funkce, automatický start nebo detekce pohybu.
Nejčastěji kladené otázky
Jak vybrat kameru do auta?
Jaké jsou nejlepší autokamery?
Jak použít záznam z autokamery v případě pojistné události?
Vyplatí se autokamera s navigací, nebo raději každý přístroj zvlášť?
Dá se autokamera použít i při nočních jízdách?
Co je to systém ADAS? Vyplatí se?
Je autokamera legální?
Lze používat autokameru v zahraničí?
Jak používat autokameru: Legislativa
Tím, že používáte autokameru, se v případě nehody do jisté míry chráníte. Je ale potřeba si také uvědomit, že se tím dostáváte do světa řady zákonů, které je třeba dodržovat. Nejde jen o to, že budete chtít záznam použít v případě nehody jako důkazní materiál. Každé zaznamenané vozidlo pro vás znamená, že získáváte osobní údaje jeho řidiče. A tím se dostáváme k zákonu o ochraně osobních údajů. Použití videa je tímto způsobem omezeno. Nehledě na to, že již samotné umístění kamery je specifikováno dopravní vyhláškou, takže nelze přístroj používat jen tak, jak se vám zlíbí. Konkrétně jsme se použitím autokamery v souladu se zákonem zabývali v našem průvodci legislativou autokamer, tady přinášíme jen stručný výtah.
Začněme správným umístěním a použitím kamery. Pokud budeme citovat vyhlášku, tak kamera nesmí omezovat ani ohrožovat řidiče nebo osoby přepravované ve vozidle ani bránit řidiči ve výhledu. V jeho zorném poli se nesmí nic podobného vyskytovat. Nezapomínejte, že tím ohrožujete nejen ostatní účastníky provozu, ale i sami sebe. Policie pak může takové chování ohodnotit pokutou. Přesné místo pro umístění kamery je těžké přesně specifikovat, je to spíše individuální. Obecně je vhodné místo uprostřed čelního skla a spíše dole (kde kamera nijak nebrání výhledu), nebo naopak nahoře pod horními ztemňovacími pásy, případně na zpětném zrcátku. Tedy tam, kde kamera nemůže překážet.
Pokud jde o ochranu osobních údajů, existují dva jasně odlišené způsoby využití kamery. První je, že máte záznam pouze pro vlastní potřebu a na ochranu svých práv, nikam jej nevkládáte ani neukazujete a pokud jej uchováte, pak pouze pro sebe. To je zcela v pořádku a nemůže vzniknout problém. Ten ale nastává v případě, že video zveřejníte. Je potřeba pamatovat na to, že každé zachycené vozidlo s jeho SPZ nebo tvář řidiče či chodce znamená uložení osobních dat (pozor, toto se nevztahuje na policisty při zákroku). Bez osobního souhlasu nesmíte záznam zveřejnit (např. na Facebooku nebo na Youtube). Na druhou stranu, kde není žalobce, není soudce a často takové záběry na sociálních sítích vídáme. Je to na vás – ale pokud by se některý z účastníků na videu poznal a podal na vás trestní oznámení, máte problém. Chcete-li záznam i tak zveřejňovat, měli byste SPZ či tváře alespoň rozmazat. Stejně tak se záznamy z kamer nemají využívat pro komerční účely. (Zdroj: Auto.cz)
Co se týče využití záznamu v případě nehody, většinou vám může pomoct. Vědomě říkáme většinou. Záznam z kamery může, ale nemusí být považován za klíčový důkaz. Samozřejmě, pokud ho předáte policii ČR, bude se jím zabývat. Všechno ale závisí na individuálním posouzení. Důležitá je kvalita záznamu, množství dalších důkazů, závažnost situace a celkově o použití videa jako důkazního materiálu rozhoduje policie nebo soud. Ten si tak nechává prostor zamítnout jako důkaz záznam, který není průkazný, je nekvalitní, zmanipulovaný nebo poškozený. Chcete-li zvýšit šanci, že vás kamera zachrání od pokuty nebo vězení, měla by nahrávat alespoň ve Full HD a s kvalitním obrazem. Avšak, závěrem upozorňujeme – se záznamem jako důkazem je nutno zacházet opatrně. Stejně, jako vám může pomoct, vám může také uškodit. Pokud policie ze záznamu zjistí, že jste porušili předpisy, hrozí vám náležitá sankce a sami se tím usvědčíte.
Při cestách do zahraničí je nutné si projít legislativu jednotlivých států. V některých státech je nahrávání regulováno, jinde je úplně zakázáno nebo použití záznamu podléhá řadě omezení. Když vezmeme sousední a pro Čechy jinak zajímavé státy:
- Slovensko: má legislativu upravenou podobně jako my, použití kamery je plně legální, ale nesmí překážet ve výhledu.
- Polsko: legislativa je podobná té naší a bez zásadních omezení.
- Německo: legislativa se mírně liší v každé ze spolkových zemí, ale obecně je možné záznam v případě nehody použít jako důkaz; zveřejňování záznamu se příliš nedoporučuje.
- Rakousko: kamery v autě považuje za ilegální, můžete je používat třeba v krajině, mimo komunikaci. Na vozovce ale ne, nesmíte s ní zabírat jiné osoby nebo vozidla; hodnocení u našich jižních sousedů je velmi přísné a při porušení hrozí pokuta až 10 000 euro.
- Itálie: legislativa se od naší příliš neliší a nepřináší větší omezení.
- Francie: nahrávání je legální, ale záznam nesmí být zveřejněn. V případě nehody jej lze využít jako důkaz, ale záznam musí být předán přímo policii.
- Chorvatsko: legislativa je podobná naší a použití kamer příliš neomezuje. (Zdroj: Auto-kamera.cz)
Diskuse a poradna